اعلام وصول لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس

لایحه اصلاحیه تبصره 1 ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی امروز خانه ملت با قرائت موارد اعلام وصولی ها افزود: برخی از نمایندگان لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی که با قید یک فوریت تقدیم مجلس شده را برای تسهیل در امر اعلام وصول و رسیدگی برابر استجازه از رییس جمهوری و هیات وزیران، خواهان اعلام وصول آن با قید یک فوریت شده اند.
جلسه بعدی مجلس فردا – دوشنبه – برگزار می شود.

** ضرورت حضور ابتکار در جلسه ای غیرعلنی مجلس 
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس نیز امروز در اخطاری با استناد به اصل 50 قانون اساسی گفت: متاسفانه در شرایط کنونی اکثر مردم کلانشهرها به ویژه شهر اراک با مشکل آلایندگی هوا مواجه هستند و مردم در شرایط کنونی با آلودگی بسیار بالایی دست و پنجه نرم می کنند. 
وی افزود: به نظر می رسد دستگاه های متولی باید بازرسانی را به بیمارستان های اراک و تهران برای بررسی مشکلات بیماران اعزام کنند. 
وی ادامه داد: اخیرا از وزیر نیرو سوالی را درباره وضعیت پالایشگاه شازند اراک مطرح کردم که وی در نشست کمیسیون مربوطه قول داد که مشکل سوخت نیروگاه را حل کند، اما در 15 روز اخیر نیروگاه شازند اقدام به مصرف سوخت مازوت کرده که این موجب تشدید آلودگی هوا در این منطقه شده است. 
آصفری افزود: در شرایط کنونی وزارت نیرو باید اخطار جدی به رییس سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر انجام بازی های سیاسی بدهد، همچنین هیات رییسه مجلس باید کمیته ویژه ای را برای بررسی این معضل در کلانشهرها تشکیل تا مقصر شناخته شده و علت عدم اقدامات مناسب دولت مشخص شود. 
وی از ابتکار خواست با حضور در جلسه ای غیرعلنی درباره علل بروز آلایندگی هوا پاسخ دهد و ادامه داد: از طرفی دیگر ابتکار باید از اقدامات سیاسی خود دست بردارد، از این رو در شرایط کنونی به طور حتم با اقدامات کوتاه مدت مانند تعطیلی مدارس نمی توان مشکلات آلودگی هوا در کشور را حل کرد. 
وی تصریح کرد: متاسفانه زمانی که تنها میزان آلایندگی در تهران تشدید می شود نمایندگان هوشیار شده اما با وجود آنکه دیگر استان ها با این معضل روبرو هستند اما دولت هیچ اقدامی نمی کند. 
باهنر نیز در پاسخ به اخطار آصفری گفت: به طور حتم این اخطار دغدغه و مسئله تعداد زیادی از نمایندگان مجلس است زیرا امروز یکی از مشکلات جدی کشور به ویژه در کلانشهرها مسئله آلایندگی هوا بوده است. 
نایب رییس دوم مجلس ادامه داد: در بحث آلودگی اراک نیز می توان اقدامات ویژه ای مانند تغییر سوخت نیروگاه شازند انجام داد. از طرفی دیگر قطعا کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس باید با اهتمام بیشتری این مسئله را دنبال کرده و با برگزاری نشست هایی با حضور مسئولان این موضوع را تعیین تکلیف کند.

**رأی گیری برای لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد نیاز به استناد قانون برنامه توسعه نداشت 
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در جلسه علنی امروز مجلس در تذکر آیین نامه ای اظهارداشت: در زمان بررسی کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اشاره به برنامه پنجم توسعه شد؛ در حالی که این برنامه، یک الی دو ماه آینده به اتمام می رسد. 
وی ادامه داد: درحالی برنامه پنجم توسعه تا دو ماه آینده به اتمام می رسد که سرمایه گذاری برای ایجاد مناطق آزاد جدید به 10 سال زمان نیاز دارد؛ حال شما چه اطمینانی داشتید که در برنامه های دیگر توسعه، این معافیت ها لحاظ شود؟ 
لاهوتی با یادآوری این که نمایندگان تهران با لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی مخالفت هستند، تصریح کرد: درحالی که در قوانین اول و دوم توسعه، دولت تمام سرمایه گذاری ها را به سمت یک الی دو استان سوق داد و دیگر استان ها با فقر و بیکاری روبرو شدند تاجایی که استان های شمالی بالاترین آمار بیکاری را دارد و استنادی که شما به قانون برنامه پنجم توسعه کردید، درست نبود. 
محمد رضا باهنر نایب رییس دوم مجلس نیز که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر لاهوتی گفت: آیین نامه به صراحت می گوید هر زمانی که در مجلس، موضوعی مغایر برنامه توسعه شود نیاز به دو سوم رای نمایندگان است و به صراحت می گوید نباید مغایرتی در این زمینه باشد. 
وی تاکید کرد: البته برخی از نمایندگان نیز نامه ای برای تعیین تکلیف مناطق آزاد به هیات رییسه نوشتند که ما در هیات رئیسه آن را بررسی کرده و پاسخ می دهیم. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.