گزارش کامل مراسم اختتامیه جشنواره فجر/ فیلم روستایی جایزه‌ها را درو کرد

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و ۱۰ روز سراسر سینمایی، بالاخره سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر هم به خوان آخر رسید.

کیوسک در این بسته خبری سعی می‌کند به صورت لحظه به لحظه شما را در جریان اتفاقات و حال‌وهوای مراسم اختتامیه این جشنواره مهم سینمایی قرار دهد و برندگان بخش‌های مختلف را معرفی و این بخش را به مرور تکمیل کند. همچنین در پس‌تولید تصاویری به مطلب اضافه شده است که با کلیک تصویر اصلی نمایش می‌یابد. با ما همراه باشید.

اشاره می‌شود در بخشی از این مراسم که محمد سلوکی اجرای آن را بر عهده داشت، کلیپی تبلیغاتی پخش و بر اقتصاد مقاوتی تاکید شد. در این تبلیغ به تحریم و اثرات سوء آن بر اقتصاد اشاره و از اقتصاد مقاومتی به عنوان راه درست برای شکست تحریم نام برده شده بود.

انیمیشن
جایزه ویژه کارگردانی انیمیشن با تقدیر از مجید اسماعیلی برای فیلم «پادشاه آب»، به حامد کاسبی برای «در مسیر باران» اهدا شد.
بهترین انیمیشن «فهرست مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی معرفی شد. همدانی در سخنانی انتقادی گفت:‌ «شاید تعجب کنید ولی امسال انیمیشن هم در جشنواره بود.» او اضافه کرد: «در این جشنواره طراحی پوستر هم سیمرغ می‌گیرد اما انیمیشن نه.» او با اشاره به موفقیت «شاهزاده روم» با وجود بی‌مهری‌ها افزود: «برخلاف دنیا ما در مرحله تثبیت انیمیشن هستیم.»

هنر و تجربه
تندیس بهترین فیلم‌های بخش هنر و تجربه به سروش محمدزاده برای فیلم «چهارشنبه» و زنده‌یاد ایرج کریمی برای فیلم «نیم‌رخ‌ها» اهدا شد.
مادر ایرج کریمی برای دریافت تندیس پسرش به روی سن آمد و با گریه از جای خالی او سخن گفت. در این لحظه حضار به احترام مادر زنده‌یاد ایرج کریمی ایستادند و تشویق کردند.
«نیم‌رخ‌ها» آخرین ساخته ایرج کریمی قبل از مرگش بود که در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر حاضر شد.
فیلم‌های «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «سگ و دیوانه عاشق» به کارگردانی علی محمد قاسمی، «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق، «نیم‌رخ‌ها» به کارگردانی ایرج کریمی و «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر نامزدهای این بخش بودند.
شهرام مکری و سیف‌الله صمدیان این جوایز را اهدا کردند.

سینما حقیقت
در این بخش، ضمن تقدیر از هادی معصوم‌دوست برای فیلم «خان بی‌خان»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی برای فیلم «رویاهای دم صبح» تعلق گرفت.
اسکویی بعد از دریافت این جایزه گفت: «باعث افتخارم است که این جایزه را اینجا و در کنار ۱۱ فیلم دیگر می‌گیرم.» این کارگردان از نمایش رنج به عنوان راهی برای کاهش رنج نام برد و سیمرغش را به همه عوامل فیلمش تقدیم کرد.
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری به رضا تیموری برای فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین مستند نیز با تقدیر از فیلم «زمناکو»، به بهروز نورانی‌پور برای فیلم A157 اختصاص یافت.

نگاه نو
در این بخش سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز»‌ تعلق گرفت. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران هم به محمدحسین مهدویان برای کارگردانی «ایستاده در غبار» تقدیم شد.
کارگردان «ابد و یک روز» که با حضور بر روی سن به شدت از سوی حضار تشویق شد، پس از دریافت سیمرغ با بیان اینکه «خدا را شکر که توانستم بین بزرگان کشورم حضور پیدا کنم»، افزود: «این جایزه را به سعید ملکان به خاطر اعتمادی که به من کرد، تقدیم می‌کنم.»
 

منبع: خبرآنلاین

محمدحسین مهدویان نیز بعد از گرفتن جایزه‌اش اظهار داشت: «مثل حاتمی‌کیا در این مملکت کم داریم، امیدوارم قدر بزرگان را بدانیم… جای حاتمی کیا در این مراسم خالی است.» 
«ابد و یک روز» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان، «ایستاده در غبار» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، «متولد ۶۵» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور، «لاک قرمز» به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و کامران مجیدی و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی نامزدهای این بخش بودند.

بخش مسابقه
اهدای سیمرغ‌ها به بخش اصلی رسید.
بهرام رادان، بازیگر سینما، در کنار مهدی سلوکی اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ را برعهده دارند.
رادان پیش از اهدای جوایز گفت: «خوشحالم که امسال فرصت به طور مساوی برای پیر و جوان و بزرگ و کوچک فراهم بود.»
در این بخش نخستین سیمرغ، سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه میدانی بود که به ایمان کرمیان برای فیلم «ایستاده در غبار» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری نیز به سیدهادی اسلامی برای فیلم «بادیگارد» اختصاص یافت که اسلامی این جایزه را به ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان «بادیگارد» تقدیم کرد.
سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی نیز به سعید ملکان برای فیلم «ابد و یک روز» تعلق گرفت. بهرام رادان نیز به او گفت: «پیشنهاد می‌کنم شما به روی سن بیایید و دیگر پایین نروید.»

در ادامه اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار» اختصاص یافت. محمدرضا دلپاک و سعید بجنوردی نیز برای فیلم «لانتوری» جایزه بهترین صداگذاری را از آن خود کردند.
محمدرضا دلپاک بعد از دریافت این جایزه در حالی‌که اشک می‌ریخت گفت که جایزه‌اش را به زنده‌یاد یدالله نجفی تقدیم می‌کند و افزود: «تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند و در جمع ما عزیزی است که بیست روز است سکوت می‌کند».
بهمن اردلان و سیدعلیرضا علویان برای فیلم «بادیگارد»، سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک برای فیلم «لانتوری»، حسین بشاش و آرش قاسمی برای فیلم «خشم و هیاهو »، امین میرشکاری و سیدعلیرضا علویان برای فیلم «ابد و یک روز» و مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ایستاده در غبار» نامزدهای این بخش بودند.
محمدرضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار»، امیرحسین قدسی و نگار نعمتی برای فیلم «اژدها وارد می‌شود»، بهزاد کزازی برای فیلم «امکان مینا»، محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم «خشم و هیاهو» و اصغر نژاد ایمانی برای فیلم «نفس» نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس بودند.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن هم به محمدرضا علیقلی برای «امکان مینا» و «دختر» تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری هم به پیمان شادمانفر برای فیلم «خشم و هیاهو» رسید.
در این بخش حمید خضوعی‌ابیانه «دختر»، هومن بهمنش «اژدها وارد می‌شود»، پیمان شادمان‌فر «خشم و هیاهو»، محمود کلاری «بادیگارد» و فرشاد محمدی «امکان مینا» را فیلمبرداری کرده و نامزد بودند.

شبنم مقدمی سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم‌های «نفس» و «زاپاس» دریافت کرد و با تشکر از هیات داوران گفت: «از اینکه مجدداً شایسته دریافت این جایزه شدم، از هیأت داوران تشکر می‌کنم. ۲ سال پیش که این سیمرغ روی شانه‌های من نشست پدرم در کنارم بود. ۲ سال قبل، آن سیمرغ را به پدر و مادرم تقدیم کردم، امسال این سیمرغ را به روح او تقدیم می‌کنم؛ این سیمرغ برای روح او ناقابل و برای من بسیار ارزشمند است. او روی پای خودم ایستادن را به من آموخت.»
بهنوش بختیاری برای بازی در فیلم «من»، مریلا زارعی برای فیلم «دختر»، ژاله صامتی برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و شیرین یزدان‌بخش برای فیلم «ابد و یک روز» دیگر نامزدان این بخش بودند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «ابد و یک روز» رسید.
در این بخش حمیدرضا آذرنگ از «عادت نمی‌کنیم»، امیر جدیدی از «من»، سیامک صفری از «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، آذرخش فراهانی از «مالاریا» و نوید محمدزاده از «ابد و یک روز» نامزد بودند.

پریناز ایزدیار هم توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. او هم برای فیلم «ابد و یک روز» نامزد این عنوان شده بود. ایزدیار در این بخش با بازیگرانی چون ساره بیات برای فیلم «عادت نمی‌کنیم»، مینا ساداتی برای فیلم «امکان مینا»، طناز طباطبایی برای فیلم «خشم و هیاهو» و الهام کردا برای فیلم «به دنیا آمدن» رقابت می‌کرد.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را پرویز پرستویی برای فیلم «بادیگارد» دریافت کرد.
پرستویی بعد از گرفتن این جایزه گفت: «من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر در بادیگارد هستم. خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا است. خوشحالم که در هدایت و رهبری او توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیئت داوران آن را شایسته دریافت سیمرغ بلورین دانستند. سیمرغ را اول به حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم و بعد به رسم ادب به استادان سینمای ایران که در این سالن حضور ندارند؛ ۵ تن سینمای ایران: استاد عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی»
فرهاد اصلانی برای فیلم «دختر»، رضا کیانیان برای فیلم  «کفش‌هایم کو؟»، پیمان معادی برای فیلم «ابد و یک روز» و  نوید محمدزاده برای فیلم «خشم و هیاهو» از دیگر نامزدهای این بخش بودند.

منبع: خبرآنلاین

سعید روستایی که امشب توانست چند سیمرغ بگیرد، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد. 
فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه «امکان مینا»، سعید روستایی برای فیلمنامه «ابد و یک روز»، امیر عربی برای فیلمنامه «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، مهران کاشانی برای فیلمنامه «دختر» و محمدحسین مهدویان برای فیلمنامه «ایستاده در غبار» نامزدان بخش بهترین فیلمنامه بودند. 

در بخش بهترین کارگردانی هم روستایی که با کمال تبریزی برای کارگردانی فیلم «امکان مینا»، فرزاد موتمن برای کارگردانی فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم «ایستاده در غبار» و سیدرضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم «دختر» رقابت می‌کرد، توانست سیمرغ این بخش را دریافت کند.
گوش‌زد نیکی کریمی به مجری اختتامیه فیلم فجر؛ زمانی که نوبت به اعلام برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری رسید نیکی کریمی که گویا شاهد فضای سرد سالن و اختتامیه شده بود از محمد سلوکی خواست تا با هیجان بیشتری اسامی کاندیدها را بخواند.

جایزه ویژه هیئت داوران سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به هومن سیدی کارگردان فیلم «خشم و هیاهو» اختصاص یافت. سیدی بعد از گرفتن این جایزه گفت: «واقعا توقع این جایزه را نداشتم و فقط آمده بودم دست بزنم؛ کاش می‌گفتند یک جور بهتری بیایم.» این سخنان سیدی با خنده و تشویق حضار همراه شد. 

یک کارگردان فیلم اولی، جایزه بهترین فیلم جشنواره سی‌وچهارم از آن خود کرد تا سیمرغ بلورین این بخش به  «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد رسیده باشد. پوستر این فیلم را اینجا ببینید.
منوچهر محمدی برای تهیه‌کنندگی فیلم «امکان مینا»، سعید ملکان برای تهیه‌کنندگی فیلم «ابد و یک روز»، فرزاد موتمن برای تهیه‌کنندگی فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» و سیدرضا میرکریمی برای تهیه‌کنندگی فیلم «دختر» از دیگر نامزدهای این بخش بودند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به نرگس آبیار و فیلم «نفس» تعلق گرفت. برای دادن این جایزه علی جنتی، حجت‌الله ایوبی و محمد حیدری به روی سن رفتند. نرگس آبیار بعد از گرفتن این جایزه از پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر نقش ننه‌آقا تشکر کرد که مورد تشویق حضار قرار گرفت.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما با حضور بر روی سن مراسم اختتامیه، میزان آرای مردمی برای انتخاب فیلم‌ها را اعلام کرد. بر این اساس «ابد و یک روز» با ۳.۶۱ درصد، «بادیگارد» با ۳.۴۳ درصد، «بارکد» با ۳.۲۱ درصد، «ایستاده در غبار» با ۳.۱۳ درصد و «اژدها وارد می‌شود» با ۳.۰۳ درصد به ترتیب منتخبین جشنواره سی‌وچهارم از نگاه مردم شدند. نتیجتا سعید روستایی و سعید ملکان با اختلاف بسیار اندک از رتبه دوم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر امسال از نگاه تماشاگران را به خانه بردند. «اینجا» را هم ببنید.
 

سعید ملکان و سعید روستایی
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.