جزییات سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری بزرگترین هلدینگ پتروشیمی جهان در ایران

بزرگترین هلدینگ پتروشیمی جهان قصد دارد در فاز اول، ۴ میلیارد دلار برای ساخت مجتمع پتروشیمی در ایران سرمایه گذاری کند.

پس از لغو تحریم ها، شرکت های بین المللی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده اند؛ این شرکت ها افزون بر تامین منابع مالی، تمایل دارند که فناوری های جدید را نیز به ایران منتقل کنند.
برآورد می شود که ایران باید سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی جذب کند که بخش عمده ای از آن از طریق سرمایه گذاری خارجی خواهد بود، بنابراین روند مذاکره با شرکت های خارجی به سرعت پیش می رود.
در تازه ترین تحول از پرونده سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی ایران اعلام شده است که بزرگ ترین هلدینگ پتروشیمی جهان قصد دارد ۴ میلیارد دلار به ایران وارد کند.
به گزارش ایمیدرو، مرضیه شاهدانی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در دیدار با هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت آلمانی بی ای اس اف (BASF) آماده سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری در منطقه ویژه صنایع معدنی پارسیان برای احداث صنایع پتروشیمی است.
عادل نژادسلیم نیز با تشریح جزئیات این طرح اعلام کرد: در این سرمایه گذاری قرار است شرکت آلمانی با سهم ۶۰ درصدی ۴ میلیارد دلار سرمایه وارد این پروژه کند و ۴۰ درصد نیز از طرف ایرانی تامین شود.
وی ادامه داد: این شرکت آلمانی در نظر دارد در فاز دوم، سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهد.
منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان توسط ایمیدرو، در غرب استان هرمزگان و در مجاورت عسلویه ایجاد شده است که با توجه به نزدیکی با آب های آزاد و امکانات اختصاصی همچون اسکله، گمرک، جاده و … شرایط مساعدی برای تامین نیاز بازار داخل و به ویژه صادرات دارد.
شرکت بی ای اس اف(BASF)، تاکنون ۶ شهرک پتروشیمی در کشورهای مختلف دنیا ایجاد کرده و طبق برنامه خود قرار است شهرک هفتم را در ایران (پارسیان) راه اندازی کند.
هلدینگ «بی ای اس اف» در سال ۲۰۱۴ با درآمد ۷۴ میلیارد یورویی، رتبه نخست شرکت های پتروشیمی دنیا را کسب کرده است.
پیش از این نیز شاهدایی از سرمایه گذاری مشترک شرکت های آلمانی و ژاپنی در ایران خبر داده و گفته بود: شرکت های لینده آلمان و میتسویی ژاپن با مشارکت یکدیگر در نظر دارند در چند طرح پتروشیمی ایران به مبلغ چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: شرکت هایی که پیش از اجرایی شدن برجام مذاکره کرده و درباره وضعیت صنعت پتروشیمی ایران بررسی هایی را انجام داده بودند، در روزهای پس از لغو تحریم ها آمدند و مذاکره های تکمیلی را برگزار کردند.
سرپرست مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این دو شرکت آلمانی و ژاپنی حدود چهار میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه گذاری خواهند کرد که البته پروژه های مربوط به آنها نهایی نشده است.
به گزارش ایرنا، ایران اکنون ظرفیت تولید سالانه۶۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را دارا است و در نظر دارد تا سال ۱۴۰۴ این ظرفیت را به ۱۸۰ میلیون تن برساند.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.