حمایت چین از قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی

وزیر خارجه چین امروز جمعه تاکید کرد: پکن از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که کره شمالی را مجبور می‌کند تا هزینه لازم برای پرتاب های موشکی اخیر را بپردازد، حمایت خواهد کرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در مصاحبه با رویترز گفت: پکن از قطعنامه شورای امنیت که کره شمالی را مجبور به پرداخت هزینه لازم به خاطر پرتاب موشک های اخیر می کند، حمایت خواهد کرد. هدف از این قطعنامه باید بازگرداندن پیونگ یانگ به میز مذاکره باشد.
وی همچنین افزود: پکن نگران استقرار احتمالی سامانه دفاع موشکی "تاد" آمریکا در کره جنوبی است و این سامانه می تواند برای هدف قراردادن چین استفاده شود.
وزیر خارجه چین تصریح کرد: ما از شورای امنیت حمایت می کنیم تا اقدامات بیشتری را انجام دهد و قطعنامه ای را تنظیم نماید تا کره شمالی هزینه لازم را بپردازد و قطعنامه نشان دهد که رفتار کره شمالی، تبعاتی را برای این کشور خواهد داشت.
چین بارها بر تلاش خود برای خلع سلاح شبه جزیره کره تاکید کرده و اظهارات مقام های آمریکایی در این خصوص را که پکن می توانسته برای اعمال فشار بر کره شمالی، اقدامات بیشتری انجام دهد، رد کرده است.
دیپلمات ها از تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه جدیدی در شورای امنیت علیه کره شمالی خبر می دهند که این قطعنامه فراتر از تسلیحات اتمی و برنامه های موشکی باشد، ولی چین خواستار آن است که هر گونه اقدام احتمالی متمرکز بر مساله خلع سلاح باشد.
وزیر خارجه چین گفت: هدف از هرگونه قطعنامه جدید شورای امنیت باید متوقف کردن تلاش های پیونگ یانگ در زمینه توسعه فناوری های هسته ای و موشکی باشد. تحریمها نباید هدف نهایی باشد، هدف باید این باشد که اطمینان حاصل شود مساله هسته ای در شبه جزیره کره به روال حل و فصل از طریق مذاکره بازگردد.
کره شمالی ماه گذشته چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و چند روز پیش نیز یک ماهواره را به وسیله شلیک یک فروند موشک دوربرد در مدار زمین قرار داده است.
شورای امنیت با برگزاری یک نشست فوق العاده ، اقدام کره شمالی در پرتاب یک ماهواره توسط یک فروند موشک دوربرد را به شدت محکوم کرده و خواستار واکنش قاطع در قبال این اقدام پیونگ یانگ شده است.
کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.