پوتین: قدرت ما در سوریه ناشی از صداقت است/ اروپا حاکمیت خود را به آمریکا واگذار کرده

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای گفت: آنچه که باعث قدرتمندتر شدن موضع کشورش درخصوص سوریه شده «پنهان‌کاری نکردن، پایداری و صداقت» در این موضع است.

به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای گفت: من می‌توانم بگویم نه فقط پنهان‌کاری نکردن بلکه پایداری و صداقت موضع روسیه درباره سوریه باعث شده که این موضع، موضعی قدرتمند باشد.
وی در این مصاحبه که از سوی شبکه یک تلویزیون روسیه امروز (یکشنبه) انتشار یافت در اظهاراتی درباره بحران سوریه گفت: این برای روسیه آسان است که هم با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و هم با طرف آمریکایی همکاری داشته باشد. من در این باره اخیرا با اوباما رئیس جمهوری آمریکا و همتایان ما از کشورهای عربستان و دیگر کشورهای عربی صحبت کردم.
پوتین خاطرنشان کرد: علت آسان بودن این مساله این است که اولا ما موضع خود را تغییر نمی‌دهیم دوم اینکه به دنبال جلب نظر نیستیم.
رئیس جمهوری روسیه در توضیح موضع کشورش درباره راه حل بحران سوریه گفت: ما در درجه اول از مردم پرسیدیم که آیا به این روش یا روش دیگر شما با حل بحران موافق هستید یا خیر.
وی افزود: در واقع همه در خصوص پارامترهای اساسی این راه حل جواب مثبت دادند اما ما به بیان موضع خود درباره اجزای این راه حل پرداختیم که عمدتا قابل پذیرش و مشترک بودند و اکنون نیز به دنبال بالا و پایین کردن موضع خود نیستیم.
پوتین ادامه داد: موضع روسیه درباره راه حل سوریه مبتنی بر گفت‌وگوهای ما بوده که این موضع ما را قدرتمندتر ساخته است.
پوتین در عین حال تاکید کرد که «ما به دنبال نقض وظایفی که ادعا می‌کنیم وظایف این کشور (سوریه) هستند نیستیم.»
وی توضیح داد که علت این رفتار وی اصول اخلاقی نیست بلکه بیشتر دلایل عمل‌گرایانه هستند و این نحوه رفتار باعث آسان‌تر شدن همکاری‌ها خواهد شد.
رئیس جمهوری روسیه در ادامه این مصاحبه گفت: نباید هیچ‌گونه اقدام بین‌المللی نظیر مداخله نظامی علیه کشور دیگری در جهان بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل انجام شود.
پوتین تاکید کرد: نباید علیه هیچ کشور دیگری اقدام‌های سخت بین‌المللی بدون اتفاق نظر میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: منشور سازمان ملل تصریح کرده که تنها زمانی مداخله نظامی علیه یک کشور دیگر امکان‌پذیر است که یا مقام‌های این کشور چنین درخواستی داده باشند و یا اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل که هر یک حق وتو دارند در این زمینه موافقت متفق‌القولی داشته باشد.
پوتین افزود: چنین تدابیر سختی نظیر اقدام نظامی نباید بدون اتفاق نظر کامل و موافقت کامل شورای امنیت درباره این مساله انجام شود، این یکی از اجزای کلیدی قوانین بین‌المللی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل اصلی اروپا این است که بخشی از حاکمیت خود را به آمریکا واگذار کرده و دست از مبارزه برای منافع خود برداشته است.
رییس جمهوری روسیه گفت: در درجه اول همواره در روابط میان کشورها برخی منافع وجود دارند. برای آنکه میان این منافع توازن برقرار شود باید یکسری قوانین که به طور شفاف اجرا شده و مورد توافق باشند وجود داشته باشد. مشکل فعلی اروپا این است که از فقدان سیاست خارجه مستقل رنج می‌برد. در حقیقت اروپا بخشی از حاکمیت خود را که شاید مهمترین بخش آن باشد رها کرده و به یک ائتلاف واگذار کرده است.
به گفته رئیس جمهوری روسیه این معقول است که اعضای یک ائتلاف سیاسی ‌نظامی بخشی از اختیارات خود را به مقام‌های فراملیتی واگذار کنند «اما در مورد اروپا باید گفت که این کار در قبال یک نهاد فراملیتی انجام نشده است بلکه اروپا بخشی از قدرت خود را نه به ناتو بلکه به کشور رهبری کننده ناتو یعنی آمریکا واگذار کرده است.»
پوتین مثال مداخله آمریکا در عراق (۲۰۰۳) را که با مخالفت سران وقت آلمان و فرانسه صورت گرفت مطرح کرد و گفت: در نهایت مشخص شد که ژاک شیراک، رئیس جمهوری سابق فرانسه که یک فرد بسیار تحصیل کرده و دارای روابط بسیار نزدیک با سنی‌های خاورمیانه بود تبعات این مداخله را پیش‌بینی کرد. نتیجه این کار اکنون دولت‌های شکست خورده در این کشورها و ظهور تروریسم است و می‌بینید که پاریس نیز مورد حمله قرار گرفت. سخنان شیراک در این مورد درست بود و موضع گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان نیز در این مورد درست بود.
پوتین تصریح کرد، نباید نقایص دولت یک کشور دلیلی برای از بین بردن این دولت از خارج باشد.
پوتین در ادامه مصاحبه‌اش که از کانال روسیا-۱ انتشار پیدا کرد گفت: این غیرقابل پذیرش است که کشورهای خارجی اقدام به سازماندهی اعتراضات ضددولتی در یک کشور حتی اگر که سیستم دولت این کشور ناکارآمد باشد کنند.
وی افزود: مهمترین مساله این است که نباید ما دولت مشروع کشوری را اگر که ناکارآمد به نظر برسد تضعیف کرده و از بین ببریم.
وی ادامه داد: ارائه کمک به اپوزیسیون داخل یک کشور بدون نقض قوانین بین‌المللی نیز امکان‌پذیر است.
پوتین گفت: موضع غرب در قبال اوکراین در راستای حفظ منافع این کشور نیست بلکه در راستای تلاش برای جلوگیری از تشکیل مجدد اتحاد جماهیر شوروی سابق است در حالی که مسکو یک چنین هدفی ندارد.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: من مطمئن هستم که موضع شرکای غربی ما یعنی اروپا و آمریکا در ارتباط با اوکراین و جمهوری‌های متعلق به شوروی سابق به طور کلی در راستای حفظ منافع آن‌ها و اوکراین نیست بلکه تلاشی به منظور جلوگیری از تشکیل مجدد اتحاد شوروی سابق است. اما هیچ کس نمی‌خواهد حرف ما را باور کند که ما هیچ هدفی به منظور تشکیل مجدد اتحاد شوروی نداریم.
پوتین خاطر نشان کرد مسکو نمی‌تواند روس‌ها و مردم محلی روسی زبان دونباس در شرق اوکراین را به حال خود رها کند تا با ملی‌گرایان این کشور روبرو شوند.
وی گفت: ما نمی‌توانیم مردم ساکن جنوب و شرق اوکراین را در مقابل ملی‌گرایان اوکراین به حال خود رها کنیم. نه فقط روس‌ها بلکه مردم روسی‌زبان دیگری نیز در این مناطق هستند که متکی به روسیه هستند.
پوتین خاطر نشان کرد: استانداردهای زندگی مردم اوکراین به طرز چشمگیری در حال افول است و تولید ناخالص داخلی این کشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است. ما شاهد وقوع نابودی کامل صنعتی اوکراین هستیم.
پوتین افزود: کشورهای غربی نمی‌خواهند به لحاظ مالی از اوکراین حمایت کنند بلکه می‌خواهند روسیه را وادار کنند که این مسئولیت را به دوش بگیرد و خود آن‌ها نیز هیچ خطری نپذیرند.
وی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌خواهد به لحاظ مالی پشتیبان اوکراین باشد. همزمان غربی‌ها می‌خواهند بار این مسئولیت مالی را به دوش روسیه بیاندازند. ما به آن‌ها گفتیم بایید ریسک‌ها را به طور مشترک قبول کنیم و آماده‌ایم تا ساختار بدهی‌های اوکراین به خود را تغییر دهیم اما آن‌ها نمی‌خواهند این ریسک را بپذیرند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.