صدا و سیما به خاطر قطع سخنرانی مستقیم رئیس جمهور تذکر گرفت

جلسه فوق‌العاده شورای نظارت بر سازمان «صداوسیما» چهارشنبه برگزار شد؛ یعنی یک روز پس از درخواست تشکیل این شورا از سوی «حسام‌الدین آشنا»، نایب رئیس و نماینده رئیس‌جمهوری. در این جلسه، صداوسیما به دلیل «قطع پخش مستقیم سخنرانی رئیس‌جمهوری» در مراسم اعطای نشان به مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کشور تذکر گرفت. همچنین مسائل اخیر پیش‌آمده این سازمان مورد بررسی و درباره آنها بحث شد.

روزنامه شرق در ادامه آورده است: شامگاه سه‌شنبه «ایرنا» خبری منتشر کرد که بر مبنای آن «حسام‌الدین آشنا»، نایب رئیس و نماینده رئیس‌جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در پی برخی مسائل پیش‌آمده در روزهای اخیر، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده این شورا شده بود.
او بر تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی موضوعات فوق و گرفتن تصمیم مقتضی تأکید کرده و این‌گونه از دلایل خود برای درخواست جلسه فوق‌العاده شورای نظارت بر این سازمان گفته بود: «با توجه به مسائل پیش‌آمده اخیر در سازمان صداوسیما، مصاحبه رئیس این سازمان و سرمقاله روز دوشنبه روزنامه جام جم، تشکیل جلسه شورای نظارت بر این سازمان ضروری است».
در ادامه خبر نوشته شده بود: «اخیراً موضوعی درباره یکی از مجریان شبکه «پرس‌تی‌وی» و دو نفر از مدیران این شبکه و درعین‌حال بازرس ویژه سازمان صداوسیما مطرح شده بود که رئیس این سازمان در گفت‌وگویی این موضوعات را توطئه‌ای از سوی برخی نیروهای معاند و مخالف صداوسیما دانست».

تشکیل جلسه
به فاصله کمتر از یک روز از درخواست نماینده رئیس‌جمهوری در شورای نظارت بر صداوسیما، این جلسه تشکیل شد و در آن، مسائل اخیر پیش‌آمده این سازمان بررسی و درباره آنها بحث شد. در این جلسه همچنین تصمیماتی درباره چگونگی تقویت نظارت بر فرایندهای اجرایی انتصابات و مزایده‌ها، به‌ویژه وجهه عمومی سازمان صداوسیما گرفته شد.
در جلسه فوق‌العاده شورای نظارت بر صداوسیما گزارش رحمانی‌ فضلی – وزیرکشور و نماینده قوه مجریه در این شورا – درباره قطع پخش سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم اعطای نشان به مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کشور ارائه و مقرر شد تذکر لازم درباره لزوم هماهنگی بیشتر به سازمان صداوسیما برای پخش سخنان مقامات ارشد نظام داده شود.
در همین باره، روز چهارشنبه «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این پرسش «شرق» که موضع دولت را درباره قطع و پخش‌نشدن مستقیم سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری، جویا شد، این سازمان را به رعایت قانون توصیه کرد و گفت: «صداوسیما با توجه به اینکه در سنوات گذشته هم صحبت‌های سران سه قوه را براساس دستورالعملی پخش می‌کرد، انتظار می‌رود طبق قوانین و مقررات عمل کند».
صبح دوشنبه درحالی‌که سخنرانی رئیس‌جمهوری در مراسم اعطای نشان به مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای به صورت مستقیم از شبکه خبر پخش می‌شد، صداوسیما ناگهان این سخنرانی را قطع کرد.
همان روز «داوود نعمتی انارکی»، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما درباره‌ قطع سخنرانی رئیس‌جمهوری در تلویزیون، گفت: «دکتر روحانی نیز نامزد خبرگان هستند؛ بنابراین اگر در برنامه‌هایی که به نوعی حزبی محسوب می‌شوند، سخنرانی دارند، نباید انتظار داشت که سخنرانی ایشان به طور کامل پخش شود».
یک روز پیش از این اتفاقات هم سخنرانی «روحانی» در دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» پخش نشده بود.

حاشیه‌های یک فایل صوتی
اما ماجرای اخیر «پرس‌تی‌وی» که در آن خبر آمده، چه بود؟ در روزهای اخیر یک فایل صوتی درباره یکی از مجریان و دو نفر از مدیران شبکه «پرس‌تی‌وی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. توضیح منتشرکننده این فایل که خودش تا چندی قبل از مجریان پرس‌تی‌وی بوده، این بود که فایل صوتی مربوط به مکالمه یکی از مدیران این شبکه تلویزیونی با اوست.
این موضوع منجر شد تا روابط‌عمومی شبکه «پرس‌تی‌وی» توضیحاتی دراین‌باره ارائه کند که در آن از تعلیق دو نفر از کارکنان «پرس‌تی‌وی» خبر داده بود. در این توضیحات، آمده: «با وجود اینکه اصولاً فایل صوتی از لحاظ قانونی و قضایی وجاهت ندارد و شکایتی نیز تاکنون ارائه نشده است، اما به دلیل اهمیت موضوع، مسئولان ذی‌ربط در حال رسیدگی به آن و تشخیص صحت و سقم این ادعا هستند و تا مشخص‌شدن نتایج کامل تحقیقات، این دو نفر تعلیق شده‌اند».
این روابط‌عمومی تأکید کرده «انتشار این فایل صوتی با مباشرت افراد مخالف نظام و بهره‌برداری سیاسی و بدون طرح شکایت به مراجع متعدد قانونی در داخل کشور مشکوک است».

شهرزاد میرقلی‌خان
در یک ماه اخیر، شایعاتی پیرامون خروج «شهرزاد میرقلی‌خان»، مشاور و بازرس ویژه سابق رئیس سازمان صداوسیما، از کشور مطرح شده بود. «شهرزاد میرقلی‌خان» از آذر ۱۳۸۶ پنج سال در آمریکا به علت قصد خرید «دوربین دید در شب» زندانی بود. او نهایتاً مردادماه ۱۳۹۱ پس از آزادی، با توقفی در «عمان» وارد ایران شد، اما ماجرای خروج اخیر «میرقلی‌خان» از ایران و شایعات پیرامون آن، تا آنجا پیش رفت که «سرافراز»، رئیس سازمان صداوسیما در مصاحبه‌ای که «آشنا» به آن اشاره کرده است، با تأیید خروج او از کشور، برخی نهادهای امنیتی را متهم به «برخورد غیرمنطقی» کرد.
او در مصاحبه‌ای که با روزنامه «جام‌جم» داشت و شنبه هفته گذشته منتشر شد، گفت: «خانم میرقلی‌خان … به توصیه نهادهای امنیتی و سابقه کار رسانه‌ای، همکاری خود را با شبکه پرس‌تی‌وی آغاز کرد … به دلیل برخورد ناعادلانه دستگاه قضایی آمریکا آسیب‌های زیادی دید که به درخواست ما و با هدف افشای ماهیت ضدانسانی رفتار و کردار آمریکا، تمام اتفاقات رخ داده را در قالب کتابی به زبان انگلیسی تشریح کرد … او در سه‌سالی که با رسانه ملی همکاری داشت، اجرای امور محوله را با دقت، سرعت و امانتد‌اری به سرانجام می‌رساند».
سرافراز در پاسخ به این پرسش که «پس چرا از ایران خارج شد؟»، گفت: «عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن او و بیان اینکه چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند. چنین برخوردی با ایشان غیرمنطقی بود چون کتاب نوشته‌شده سند محکومیت آمریکاست. او به توصیه‌ ما کتاب نوشت چون بسیاری از زندانیان در آمریکا جرئت نگارش آنچه را که بر آنها گذشته است، ندارند؛ بنابراین این آقایان باید توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند». او ادامه داد که «ابتدا اتهام مضحک جاسوسی زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند».
او افزود: «اتهامات و برچسب‌هایی که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مورد وی مطرح شده؛ مانند جاسوسی، اختلاس، نفوذ و داشتن روابط نامشروع ناشی از بداخلاقی است، دیگر اتهامی نبود که به ایشان نچسبانده باشند». او همچنین گفته بود: «… برخی از تأثیرگذاری زیاد صداوسیما نگران هستند، ‌ازاین‌رو با طراحی عملیات روانی و تخریب سازمان سعی می‌کنند ضریب تأثیرگذاری آن را کاهش دهند».
سرافراز اشاره‌ای هم به این افراد کرده بود: «برخی افراد دخیل در عملیات روانی علیه رسانه ملی کسانی هستند که سابقه امنیتی دارند و با دسترسی به اطلاعات کار عملیات روانی خود را علیه سازمان صداوسیما پیش می‌برند که البته سرنخ‌های آنها شناسایی شده و دستگاه‌های مسئول پیگیر قضیه تا شناسایی کامل آن هستند».

سرمقاله مورد اشاره چه بود؟
اما سرمقاله مورد اشاره «آشنا» که روز دوشنبه در روزنامه «جام‌جم»، ارگان رسمی سازمان «صداوسیما»، منتشر شده که به قلم «امیر تاجیک»، مدیر شبکه مستند سیما، بود که در آن، به‌نوعی سخنان روز شنبه «سرافراز» تکرار شده بود.
او گفته بود: «نظر به تسلط او (میرقلی‌خان) به زبان انگلیسی و اثبات توانایی خود در امور مدیریتی، دکتر سرافراز وی را پس از بازگشت به وطن در بخش روابط بین‌الملل پرس‌تی‌وی منصوب کرد. پس از تعویض تیم مدیریتی سازمان، رئیس رسانه ملی به‌دلیل اعتمادی که به توانایی‌ها، پاکدستی و اراده خانم میرقلی‌خان داشتند، وی را به‌عنوان مشاور خود در سازمان انتخاب کردند. با گذشت چندماه از این انتصاب، خانم میرقلی‌خان برحسب وظیفه خطیری که برعهده داشت، گزارش‌هایی مبنی بر حیف‌ومیل بی‌جهت بودجه سازمان به ریاست رسانه ملی ارسال کرد. اسراف بیت‌المال در برخی بخش‌های سازمان و ناکارآمدی مدیریت اموال توسط برخی! خاطر افرادی را که از قِبَل این اموال ارتزاق می‌کردند، مکدر کرد».
او در ادامه نوشته بود: «…طبیعی است که اگر وی در کشور می‌ماندند و این اتهام (جاسوسی) را می‌شنیدند به دلیل نداشتن مدرک، ادعای پوچ آنان برملا می‌شد. بنابراین ابتدا وی را تهدید به خروج از کشور کرده و سپس ادعای جاسوسی کردند. مجموعه رفتارهای خلاف شرع و اخلاق غیردوستان ما به همین‌جا منتهی نشده است … دزدیدن لپ‌تاپ شخصی خانم میرقلی‌خان یکی دیگر از هنرهای دوستان بود».

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.