روحانی: بانک ها شریان حیات اقتصادی جامعه/ به بهانه دور زدن تحریم پول ملت را غارت کردند

رئیس جمهوری بانک ها را شریان حیات اقتصادی جامعه دانست و با یادآوری شرایط سخت تحریم گفت: بداندیشانی به بهانه دور زدن تحریم پول ملت را غارت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح شنبه در پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی افزود: صنعت بانکداری به قدری اهمیت دارد که در فشار تحریم به ملت ایران، شاید بدترین فشار به جامعه ما از همین طریق شروع شد.
وی ادامه داد: در واقع بانک ها هم شریان حیات اقتصادی جامعه هستند و هم شریان ارتباطی بین کشور و سایر کشورها از لحاظ پولی مالی واقتصادی است.
رئیس جمهوری ادامه داد: بدترین تحریم تاریخی اقتصادی را بر مردم عزیز کشورمان تحمیل کردند از کشتی رانی گرفته تا بیمه، بانک، تبادل اسکناس، فلزات گرانبها، صنعت پتروشیمی تا خودرو و تقریبا همه شریان های حیاتی توسعه ای یک کشور را با مشکل مواجه کردند.
روحانی افزود: ما داشتیم به حدود ۵۰-۶۰ سال پیش برمی گشتیم ، رفتیم به صراف و صرافی و به سراغ چمدان و پول در چمدان رفتیم. شرایط بسیار سختی را بر کشور ما تحمیل کردند.
وی ادامه داد: بداندیشانی که در شرایط سخت این مردم به بهانه دور زدن تحریم، پول این ملت را غارت کردند. این نشان می دهد که ملت ما چه شرایط سختی را پشت سر گذراند.
رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: هیچ تردید ندارم، تعارف نمی کنم و سخنی به اغراق نمی گویم، موفقیتی که مردم ما به دست آوردند در سایه عنایت حق بود.
روحانی افزود: خداوند به خاطر دل پاک، دعای خیر و حضور این مردم در صحنه ما را یاری کرد، چون حضور مردم نیاید خدا هم نمی آید، یدالله مع الجماعه. وقتی همه آمدند، دست خدا هم می آید. پشت سر مردم، خدا یاری می کند اما شرط کرده و گفته ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر شما دین خدا، راه خدا، راه حق، راه صحیح و درست را حمایت کردید بدانید پشت سر آن، حمایت خداوند هم شامل حال شما خواهد شد، خدا ما را یاری کرد به خاطر دعای مردم، موفقیت ۲۳ تیر، دعای سحرخیزان و ماه رمضان بود که به دست آمد.
روحانی افزود: این جلسه زمان آن نیست؛ در وقت دیگری باید گفته شود که در چه پیچ و خم ها و مشکلاتی بودیم و خداوند چگونه این ملت را مثل همیشه در تاریخ جهان سرافراز کرد؛ یک کشور در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات سرش کلاه رفته است.
وی ادامه داد: یک کشور شما پیدا کنید، یک صاحب نظر پیدا کنید؛ یک نفر حتی آنهایی که بدخواه ما هستند، حتی رژیم منفوری که علیه ما کار می کند، این ها تازه می گویند ایران سر ۵+۱کلاه گذاشته است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: آنهایی که این را با لحن دیگری بیان می کنند، حتی آنهایی که در آمریکا مخالف این توافق بودند و هستند، نمی گویند ایران سرش کلاه رفته، می گویند آمریکا سرش کلاه رفته است.

بانک ها امروز باید جبران کنند
روحانی گفت: در تاریخ ایران و کشورهای در حال توسعه وجود ندارد که دیپلمات های آنها در برابر ۶ قدرت جهانی بنشینند و به خوبی و به دقت از حقوق یک ملت دفاع کنند. این برای ما افتخار است. 
رئیس جمهوری افزود: اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد، نمی دانم چه تعبیری باید به کار برد. باید بگویم در ایرانی بودن آن باید شک کنیم. مگر امکان دارد که یک ایرانی وطن دوست، عاشق ملت و کشور خود باشد و از برداشته شدن تحریم ها خوشحال نباشد البته عده ای بودند که از وجود تحریم ها نفع مادی می بردند.
وی در ادامه تاکید کرد: رفع تحریم نه تنها به نفع ملت ایران بلکه به نفع همسایگان، دوستان، مردم و همه طرف های تجاری ما است.
وی با اشاره به این که بر فشار دشمن، به خوبی روشن شد که نقش بانک تا چه حد مهم است، گفت: چرا آنها سیستم بانکی را تحت فشار قرار دادند؛ زیرا تحریم بانکی به یک معنا تحریم همه چیز است. آنها دارو و تجهیزات پزشکی به ما نمی دادند و ببینید با چه ابزاری در این چند سال توانستیم مسیر خودمان را ادامه دهیم.
رئیس شورای اقتصاد تصریح کرد: اکنون که تحریم ها برداشته شده بانک ها باید جبران کنند. ما به عنوان دولت و خادم مردم وظیفه داریم که به مسئولیت خود عمل کنیم. 
روحانی گفت: سر بر سجده می گذارم و خدا را سپاس می گویم. همواره نگران این قول بودم که گفتم همه توانم را به کار می گیرم تا در کنار چرخش سانتریفیوژها اقتصاد مردم هم بچرخد. شهادت می دهم که تیم مذاکره کننده به صورت شبانه روزی در تلاش بود، نه روز، نه شب، نه تعطیلات، نه ماه رمضان و نه محرم داشت. همه به صورت شبانه روزی کار می کردند و چه اضطراب ها، مشکلات، دلهره ها و فراز و نشیب های فراوانی داشتند.
وی ادامه داد: اگر روزی همه چیز برای مردم بازگو شود، خواهید دید در این ۳۰ ماه بر ما چه گذشت اما من از ابتدای مذاکرات خوش بین بودم.
رئیس جمهوری گفت: در مجمع عمومی سازمان ملل آنگاه که برای نخستین بار ۱+۵ و ایران برای نخستین بار در سطح وزیران خارجه دیدار کردند، دنیا به ملت و دولت ما اعتماد کرد و به این باور رسید که ملت ایران را با فشار، زور و تحریم نمی توان تسلیم کرد. مردم ایستادگی کردند و دنیا هم این مقاومت را باور کرد و به حمدالله بهترین سربازان نیز به صحنه رفتند و موفق شدیم.

انتخابات ایران در منطقه و جهان اثر خواهد داشت
رئیس جمهوری گفت: امروز روزی است که وقتی وارد فضای پسابرجام شدیم باید برای اجرای برجام ۲ آماده شویم.
روحانی با اشاره به فضای انتخابات و رقابتی افزود: ان شاء الله همه مردم پای صندوق های رأی می آیند و انتخابات بسیار شکوهمندی می آفرینند. همه باید پای صندوق های رای برویم چرا که در غیر این صورت شروع شرایط بهتر برای ما رقم نمی خورد. 
وی با اشاره بر انتخاب اصلح در انتخابات گفت: اکنون در شرایطی که در منطقه جنگ، کشتار، ترور و خونریزی وجود دارد، انتخابات ایران بسیار تاثیرگذارتر است و در منطقه و جهان نیز اثر مثبت خواهد داشت. 
رئیس جمهوری با یادآوری این نکته که اکنون نگاه دنیا نسبت به ایران تغییر کرده، اضافه کرد: وقتی پس از برجام، صف های طولانی رأی گیری را در کشور ببینند، بسیار زیباست چون به سرنوشت و آینده خودمان رأی می دهیم و این بسیار مهم است.
روحانی گفت: در این دو هفته به طور طبیعی رقابت های انتخاباتی وجود دارد اما نکته اساسی انسجام و اتحاد برای ساختن و توسعه ایران و جبران سال های گذشته است. 
وی با اشاره به یکی از وعده های انتخاباتی خود در سال ۹۲ اظهار داشت: گفته بودم که بدون مشاوره با کارشناسان و متخصصان تصمیمی نمی گیرم، برای همه امور همواره افراد متخصص و کارشناس را دعوت و گفت وگو کردیم. اگر همه آنها یک نظر داشتند، نظر خود را کنار گذاشتم و تسلیم شدم. 

مهمترین عامل کنترل تورم، انضباط پولی و مالی است
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در آغاز دولت ثبات و آرامش مهمترین موضوع مورد نظر ما بود، گفت: کار بسیار بزرگی در این دو سال و نیم عمر دولت در زمینه ثبات انجام شده است. در این دوران می بینید که دیگر نوسان و دلهره در بازار اقتصادی وجود ندارد. 
روحانی تاکید کرد: مهم این است انتظارت تورمی جامعه را به گونه ای تغییر دهیم که بدانند قدم به قدم این تورم کاهش می یابد. انتظارات جامعه قبل از دو سال و نیم اخیر همواره معکوس بود، همه از جمله مردم عادی و کارآفرین، روند تورم افزایشی را در نظر می گرفتند.
وی افزود: امروز پس از گذشت دو سال و نیم، انتظارات تورمی تغییر کرده و باید آن را حفظ کنیم که کار بانک مرکزی و ستاد اقتصاد مقاومتی ما است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: انضباط پولی و مالی طی دو سال و نیم گذشته مهمترین عامل در کنترل و مهار تورم بوده است. باید حواسمان به رشد پایه پولی باشد.
روحانی ادامه داد: در گزارش امروز رئیس کل بانک مرکزی نکته بسیار خوب، ترکیب درست رشد نقدینگی بود.

مهارم تورم و کاهش مستمر آن دستاورد مهم دولت
رئیس جمهوری یکی از دستاورد های مهم و محقق شده دولت را به کمک تیم اقتصادی و بانک مرکزی در مهارم تورم و کاهش مستمر آن ذکر و اضافه کرد: اگر بدانیم سال به سال تورم کاهش می یابد و به تک رقمی و عدد درست برسیم تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذار هم می داند که چکار باید انجام دهد و تقاضا شکل می گیرد.
روحانی تاکید کرد: اگر آینده قابل پیش بینی نباشد، سرمایه گذاری شکل نمی گیرد که یکی از پایه های آن مسئله تورم است.

سود بانکی بالا به اقتصاد کشور لطمه می زند
وی تصریح کرد: اگر تورم مهار شود دیگر سود بانکی بالا معنا ندارد، نادرست است و به اقتصاد کشور لطمه می زند.
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود درباره سود بانکی گفت: اقتصاد با فرمان و دستور درست نمی شود و باید بر مبنای روند اقتصادی شکل بگیرد. سود اقتصادی را نیز باید با ابزار اقتصاد کاهش دهیم. روحانی با بیان این که بازار غیربانکی یکی از این ابزارها است که یکی دوسال قبل، حرکت کندی داشت اما اکنون روند خوبی دارد، خاطرنشان کرد: سود غیربانکی که ۲۹ درصد بود، به ۱۹ درصد کاهش یافت و اکنون در حال رسیدن به ۱۸ درصد است و ان شاءالله کمتر خواهد شد.

دو تقاضای رئیس جمهور از نظام بانکی کشور
روحانی در ادامه دو تقاضا از بانک ها مطرح کرد و گفت: تقاضای نخست اینکه همه بخش های اقتصادی و بانک ها باید فعال باشند و تقاضای دوم این است که باید بانک ها خود را برای فضای رقابتی آماده کنند. در شرایط جدید هم سرمایه خارجی و هم تکنولوژی وارد کشور خواهد شد. ما باید خود را آماده کنیم.
وی اضافه کرد: البته می دانم بانک های ما ضعیف هستند و در مطالبات باید به آن ها کمک کرد. برای بدهی دولت به بانک ها و بانک مرکزی و همچنین بدهی بانک ها به بانک مرکزی تدابیری اتخاذ شده که ان شاءالله از طریق اوراق مالی و بازار سرمایه کمک خواهد شد تا بتوانیم از مشکلات امروز عبور کنیم.
رئیس جمهوری خطاب به نظام بانکی گفت: بانک ها باید احساس مسئولیت سنگین کنند. از پول مردم که در اختیار آن هاست به نحو احسن استفاده شود و به گونه ای نباشد که خدایی نکرده بانکی نظر خاصی به فرد و سرمایه گذار بانکی داشته باشد یا شروط بنگاهداری کند. 
روحانی تصریح کرد: بانک مرکزی باید به دقت نظارت کند. ما باید بتوانیم مشکلات بانک ها را حل کنیم و زنجیر طلب و بدهی های بانکی را بشکنیم.

دولت یازدهم به بانک بدهی ندارد
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: طی این دو سال و نیم، دولت از بانک طلب نکرده و بدهی ندارد، امر حاکی از آن است که دولت در مسیر انضباط مالی حرکت می کند و باید آن را ادامه دهد تا بانک ها در فضای تولید قرار گیرند.
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سخت اداره کشور گفت: از سویی انتظار طولانی برای توافق هسته ای از آذر سال گذشته مردم را تحت فشار قرار داد و از سوی دیگر یک عده به دلایل جناحی و حزبی و کارهای بی مزه مردم را مایوس کردند اما مردم باور کردند که ما درست می گوییم.

کشور را در شرایط سقوط قیمت نفت اداره کردیم/حرکت ۷ هزار واحد تولید کم فعال
روحانی گفت: سقوط قیمت نفت نیز فشار دیگری بر مردم تحمیل کرد. در این شرایط توانستیم کشور را به حول و قوه الهی اداره کنیم. در حالی که تورم برخی کشورهای نفتی ۷۰ درصد بود با کمک مردم، کارشناسان، اقتصاددانان و نظام بانکی و همه دست به دست هم دادیم و در این دو سال، هفت هزار واحد تولیدی غیرفعال و کم فعال قدرت خود را از سر گرفتند که حرکت بسیار خوبی بود. 
وی افزود: همچنین ذخایر استراتژیک ما در تاریخ پس از انقلاب بی نظیر است. ما هیچگاه بیش از ۶ ماه ذخیره نداشتیم اما امسال ذخایر ما بیش از این مقدار بود. در زمینه نرخ ارز نیز به طور نسبی نرخ قابل قبولی داشتیم که البته کمی باید کاهش یابد. 

تاکید بر تک رقمی شدن نرخ ارز تا ۶ ماه دوم سال آینده
رئیس جمهوری به دو مساله که با دشواری های زیادی روبه رو است، اشاره کرد و گفت: یکی از این مسایل این است که به بانک مرکزی بگوییم قیمت دلار را کاهش دهد و مورد دوم نیز درخواست از دستگاه های دولتی برای واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی است اما ان شاءالله هر دوی اینها انجام خواهد شد. 
روحانی با تاکید بر این که ۶ ماه دوم سال آینده نرخ ارز باید تک رقمی شود، گفت: این امر جلوی بسیاری از مفاسد را می گیرد و ثبات بیشتری به بازار می دهد. 

تمام بانک ها و موسسات مالی رتبه بندی شوند
رئیس شورای اقتصاد خطاب به بانک مرکزی گفت که بر موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز نظارت بیشتری داشته باشد و ادامه داد: پیش از این به بانک مرکزی گفته بودم و امروز هم تاکید کردم که تمام موسسات مالی را اعتبارسنجی و در جدول رتبه بندی به مردم ارائه دهیم.
روحانی اضافه کرد: شرایط برخی از موسسات نگران کننده است. ما آماده هرگونه کمک به بانک مرکزی هستیم. اگر نیاز به قانون دارند، لایحه آن را به مجلس ارائه می دهیم و اگر نیاز به مصوبه شورای عالی امنیت ملی دارند، در این زمینه کمک خواهیم کرد. باید انضباط و شفافیت برقرار شود.
به گفته وی، این نکته بسیار مهم است که بانک به عنوان پیوندی بین تولید و توسعه و مردم و ذخایر کشور است، اگر بانک نباشد سرمایه گذاری و رونق انجام نمی شود. 
رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: بانک ها باید شفاف و تحت نظارت بانک مرکزی و دارای سود عادلانه باشند. همه به ویژه بانک ها و کارآفرینان باید برای رونق، شرایط جدید و تحرک کشور آماده شویم تا شاهد ایرانی سربلندتر، آبادتر و بانشاط تر برای مردم عزیزمان باشیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.