انگلیس پشتیبان خاموش تجاوزات عربستان به یمن

موشک‌ها و جنگنده‌های انگلیسی فروخته شده به عربستان بخش مهمی از جنگ علیه یمن هستند که دولت لندن تمایل دارد انگلیسی‌ها آن را نادیده بگیرند.

 یونا کرگ، ستون نویس نشریه ایندیپندنت انگلیس در مقاله‌ای با این مقدمه به نقش سلاح‌ها و حمایت انگلیس در کشتار غیرنظامیان در یمن می‌پردازد و می‌نویسد:
اگر به شما گفته باشند که جنگنده‌ها و بمب‌های انگلیسی در جنگ در خاورمیانه که هزاران کشته غیرنظامی داشته نقش داشته‌اند ممکن است فرض کنید که مساله مربوط به عراق و یا مورد جدیدتر مداخله انگلیس به بهانه مبارزه با داعش در سوریه است. اما چیزی که با احتمال کمتری به ذهن شما می‌رسد یک جنگ فراموش شده دیگر در این منطقه است که انگلیس از آن حمایت می‌کند اما به ندرت درباره آن صحبت می‌شود. در ۹ ماه گذشته موشک‌ها و جنگنده‌های تامین شده از جانب انگلیس بخش مهمی از حملات هوایی تقریبا روزانه ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن را تشکیل داده‌اند.
در این کمپین نسبتا پنهانی تاکنون هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند و بمباران‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول اصلی تلفات چهار هزار و ۴۹۳ غیرنظامی در هفت ماه نخست سال جاری میلادی بوده‌اند.
عربستان سعودی در مناقشه سیاسی داخلی در یمن میان عبدربه منصور هادی و علی عبدالله صالح مداخله کرد و یک ماه بعد از آغاز مداخله هوایی در یمن در ماه مارس، عربستانی‌ها به این افتخار می‌کردند که ائتلاف آن‌ها دست کم هزار بمب را در غالب ۱۲۵ حمله در روز بر سر مردم یمن فرو ریخته است.
انگلیس تامین‌کننده شماره یک سلاح‌ برای عربستان در سال گذشته میلادی بوده و ده‌ها جنگنده ساخت انگلیس در حال حاضر از سوی نیروی هوایی عربستان به پرواز در می‌آیند و با حمایت فنی انگلیس از عربستان، باید گفت که نقش لندن در جنگ یمن انکارناپذیر است. هر کسی که از زمان آغاز جنگ در یمن در این کشور بوده باشد به وضوح مشاهده کرده که غیرنظامیان قربانی اصلی این جنگ بوده‌اند.
من در پنج ماهی که در یمن از زمان آغاز جنگ در این کشور، حضور داشتم شاهد ده‌ها حمله هوایی بوده و از آوار ساختمان‌هایی بالا رفتم که شامل مدارس، بیمارستان، بازار، فروشگاه و ایستگاه‌های اتوبوس و خانه‌های غیرنظامیان بودند. بسیاری از این ساختمان‌های تخریب شده نتیجه حملات هوایی دوگانه‌ای بوده‌اند که معمولا دومین حمله در زمانی که عده‌ای برای نجات جان قربانیان حمله اول می‌آمدند، صورت می‌گرفت.
مدارکی که از شاهدان و نجات یافتگان جمع آوری کردم به وضوح نشان می‌داد که غیرنظامیان هم کورکورانه هدف کشتار قرار گرفته‌اند و این کار عمدی بوده است. این احتمال بسیار قوی وجود دارد که برای این کشتار سلاح‌های انگلیسی استفاده شده‌ باشند. در شش ماهه اول سال 2015 انگلیس بیش از هزار بمب به عربستان صادر کرده تا با استفاده از آنها غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن را هدف قرار دهد اما دولت انگلیس از پذیرفتن همدستی خود در این نقض فاحش قوانین بشردوستانه بین المللی خودداری می‌کند.
با وجود آنکه دولت کشور ما از فروختن وجدان اخلاقی جمعی انگلیسی‌ها با بمب‌ها و جنگنده‌ها به عربستان خرسند است ما نباید باشیم. ما در کشتار در یمن نقش مهمی ایفا می‌کنیم.
وزارت خارجه انگلیس تاکید دارد که ائتلاف تحت رهبری عربستان تضمین کرده به قوانین بین المللی پایبند است. اما این برای رشید عثمان 4 ساله که پدرش در یک اتوبوس در جریان دو حمله هوایی در استان لحج کشته شد چندان مهم نیست در این حمله دست کم 30 مسافر غیرنظامی کشته شدند و هیچ هدف غیرنظامی در منطقه وجود نداشت.
در همین حال عربستانی‌ها با اطمینان به من گفتند این ائتلاف مسئول مرگ دست کم 50 غیرنظامی در حمله به یک بازار در ماه ژوئیه نبوده است در حالی که هیچ کس دیگری در یمن حمله هوایی انجام نمی‌دهد. آنها همچنین گفتند که مسئول حمله ماه اکتبر به بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز نیز نبوده‌اند.
چند روز پیش گروهی از وکلای برجسته اعلام کردند که فروش سلاح‌های انگلیسی به عربستان غیرقانونی بوده و خواهان توقف سریع این مساله شدند. دولت انگلیس می‌خواهد ما کمک 98 میلیون پوند به یمن در سال مالی فعلی را ستایش کنیم اما این در مقایسه با مجوز فروش 7 / 1 میلیارد پوند سلاح انگلیسی به عربستان در شش ماهه نخست سال 2015 ناچیز است. اجبار دیوید کامرون برای حمایت از جنگ عربستان در یمن ناشی از ترس از هشدارهای سابق مقام‌های عربستان است.
پیش از این فاش شده بود که بعد از لغو تحقیقات دفتر مبارزه با کلاهبرداری‌ انگلیس درباره فساد مربوط به قرارداد فروش سلاح در سال 2006 میان عربستان و انگلیس، عربستانی‌ها تهدید کردند که در صورت ادامه این تحقیقات دیگر اطلاعاتی درباره تهدیدات تروریستی تبادل نخواهند کرد. اما تهدید عربستانی‌ها یک تناقض دیگر نیز دارد. اصلی ترین سودبرنده جنگ فعلی در یمن القاعده در شبه جزیره عرب و شاخه نوظهور داعش در این کشور هستند. هرچه این جنگ بیشتر ادامه یابد آنها بیشتر ظهور پیدا خواهند کرد.
آژانس‌های سازمان ملل نسبت به قحطی گسترده در یمن از بابت محاصره دریایی و فرودگاه‌های این کشور از سوی ائتلاف عربستانی که جلوی کمک‌های غذایی و دارویی به این کشور را می‌گیرد، هشدار دادند.
این آژانس‌ها می‌گویند بحران انسانی یمن تبدیل به بدترین بحران در نوع خود در جهان شده و بیش از 21 میلیون نفر در کشور نیازمند کمک هستند. مجموع تهدید حمله‌های هوایی، جنگ زمینی و قحطی در یمن همچنین بیش از هر زمان باعث تشدید بحران مهاجران در اروپا خواهد شد.
دولت انگلیس ممکن است تصمیم بگیرد در این زمینه سکوت اختیار کرده و شواهد مربوط به دست داشتن خود در این بحران را نادیده بگیرد. ما نیز همچنین ممکن است به دنبال بی‌اعتنایی باشیم اما یمنی‌ها بی‌اعتنا نخواهند بود. تا زمانی که انگلیس به پشتیبانی از جنگ عربستان در یمن ادامه داده غیرنظامیان در این کشور با بمب‌ها و گلوله‌های انگلیسی کشته می‌شوند و این اتفاق با علم کامل حمایت ما از درد و رنج آنها انجام می‌شود. اگر ما در پاسخگو دانستن دولت انگلیس از بابت دست داشتن در بحران یمن کوتاهی کنیم، انفعال ما موجب همدستی در این بحران خواهد شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.