جهانگیری: کارآفرینی می تواند موتور تحرک جامعه و اشتغال باشد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کارآفرینی می تواند موتور تحرک جامعه و اشتغال باشد، گفت: دولت تدبیر و امید از کسب و کارهای کوچک و متوسط که توسط کارآفرینان ایجاد می شود حمایت اداری با رفع موانع بروکراسی می کند و این حمایت الزامی است.

جهانگیری روز شنبه در مراسم 'جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر کشور' که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از کارآفرینان برتر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: دولت از کسب و کارهای کوچک و متوسط حمایت می کند تا آنها بتوانند اقتصاد را حمایت کنند.
وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک جهت گیری اصلی مردمی کردن اقتصاد است که با دانش بنیان کردن اقتصاد، معنای آن تحقق می یابد.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: مردم در اقتصاد و تولید حرف آخر را می زنند و دولت هیچگونه مزاحمتی برای آنها ایجاد نمی کند زیرا بخش خصوصی باید میدان دار واقعی شود.
جهانگیری اظهار داشت: با اصولی که وضع می کنیم بخش خصوصی واقعی را جایگزین می کنیم نه اینکه بخش خصوصی رانتی جایگزین شود.
به گفته جهانگیری هم بخش خصوصی قدرتمند و هم کوچک که متکی به توانمندی خود باشد می تواند در ستون سالم حرکت کند.
جهانگیری گفت: ایران فرصت های زیادی دارد و همیشه این فرصت ها مادی (نفت، معادن و گاز) نیست. ده ها فرصت دیگر است که برخی از این فرصت ها حضور مردم در صحنه هایی است که نیاز احساس می شود. 
وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات گفت: حضور مردم در انتخابات از فرصت های گرانسنگ است که در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می گیرد تا با عبور از تهدیدها بتوانیم بهترین استفاده را بکنیم.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: فرصت هایی که می توان با امکانات محدود، کارهای بزرگی در کشور شکل داد. 
به گفته وی، دولت قوی مستلزم جامعه قوی است و کارآفرینی از همین جا شکل می گیرد. مهم ترین ویژگی کارآفرینان ریسک پذیری و خلاقیت است و نمی ترسند از این که به کارهای مهم دست بزنند. 
وی با بیان اینکه افرادی که از ترس به کارهای مهم دست نمی زنند، هیچ وقت موفق نمی شوند، گفت: در جامعه ای زندگی می کنیم که هر روز مطالبات مردم تغییر می کند. اشتغال همیشه دغدغه جدی دولت ها بوده است.
جهانگیری معتقد است، کمیت و کیفیت اشتغال همواره متفاوت بوده و این گونه نیست که تصور شود اگر نیروی کار خارجی از ایران برود، مساله اشتغال حل خواهد شد. 
وی افزود: جوان جویای کار امروز با جوان جویای کار دیروز فرق کرده است. هم اکنون زنان ۶۷ درصد صندلی های دانشگاه را به خود تخصیص داده اند و امروز جوانان تحصیلکرده اشتغال در خور تحصیل خود را مطالبه می کنند.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: به میزانی که سطح جوانی در کشور افزایش می یابد و مهارت و تحصیلات بالا می رود، با تقاضاهای جدیدی مواجه می شویم.
به گفته جهانگیری هم اکنون مردم می خواهند از نظر اقتدار اقتصادی در وضعیت خوبی باشند. مردم ایران وقتی می بینند همسایه هایشان قدرتمند می شوند و ایران قدری با مشکل مواجه است، مطالبه ای جدی دارد که اقتصاد رشد کند.
وی ادامه داد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب تاکید کردند در ۲۰ سال آینده باید قدرت نخست منطقه محسوب شویم.
وی گفت: ظرفیت های اداری کشور متناسب با تقاضا متحول نمی شود، تقاضاهای جدید انباشته می شود اما ظرفیت رسمی کشور با همان تفکر گذشته می خواهد پاسخگو باشد. ما نیاز به نو شدن تفکر و ساختارها داریم.
وی اظهار داشت: هم اکنون با فکر جدیدی نسبت به مساله اشتغال و مطالباتی از این دست روبه رو هستیم و شاید برای اشتغال بهترین پاسخگو، کارآفرینی باشد.
وی با اشاره به این که دستگاه های دولتی ظرفیت ایجاد فرصت های شغلی ندارند، تاکید کرد کارآفرینی بهترین شیوه برای دستیابی به شغل و به کارگیری ده ها نفر دیگر است. 
به گفته وی، کارآفرینان نخبگان جامعه هستند که آنان را به دلیل ویژگی های خاص با دیگر افراد متمایز می کند. 
وی معتقد است، با اصولی که دولت تدبیر و امید برقرار می کند، بخش خصوصی واقعی را می توانیم جایگزین کنیم نه بخش خصوصی رانتی. بخش خصوصی قدرتمند و کوچک که متکی به توانمندی خود باشد و در یک سیستم سالم حرکت کند.
جهانگیری گفت: دولت یازدهم بهبود فضای کسب و کار را پیگیری می کند و تلاش دارد موانع را رفع کند و شرایط را برای حضور کارآفرینان فراهم کند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه رتبه ایران در فضای کسب و کار در سال ۱۳۹۲ ، ۱۵۲ بود و اکنون به ۱۱۸ رسیده است، گفت: یکی از مسایلی که در دولت تدبیر و امید انجام شد، رفع تحریم ها و اجرای برجام بود که با حل این موضوع شرایط خوبی برای فرصت های جدید، تسهیل مبادلات و کاهش هزینه ریسک و نقل و انتقال پول ایجاد شده است. 
جهانگیری یادآور شد: زمانی که تحریم ها وجود داشت، دولت حتی نمی توانست پول جابجا کند که اعداد عجیب و غریبی از این انتقال پول گزارش می شد و یا پول هایی گم می شد. گاهی می گفتند مشکلات در مقطع بوده و گاهی آنهایی که پول را جابجا می کردند به پول دست می زدند. وقتی روش نقل و انتقال درست نباشد، همه نوع اتفاقی می افتد.
وی یکی دیگر از مواهب اجرای برجام را در کشور رفع موانع کارآفرینی نظیر حمل و نقل و بیمه گری عنوان کرد که می تواند در اختیار کارآفرینان قرار گیرد.
استفاده از فاینانس (تامین مالی) برای سرمایه گذاری از جمله مسایلی بود که معاون اول رئیس جمهوری به آن اشاره کرد و گفت: در هیچ جای دنیا محدودیت شرایط برای کارآفرینی آن گونه که در ایران ایجاد شده بود، وجود نداشت اما خوشبختانه امروز این مسایل حل شده است.
جهانگیری اظهار داشت: در بخش نفت حجم انباشتگی تقاضای ۲۰۰ میلیارد دلاری مطرح است که همین مقدار در بخش های دیگر اقتصادی نیز وجود دارد.
وی یادآور شد: ایران استعداد به حرکت درآوردن اقتصاد دنیا را دارد، نه به اندازه چین، اما در همین مقدار می تواند طرح های خوبی تعریف کند که کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.
وی با اشاره به سهمیه صادرات نفت ایران در سال های گذشته گفت: سهمیه صادرات نفت ایران در دوران تحریم یک میلیون بشکه بود که هم اکنون با رفع تحریم ها این میزان به یک میلیون و سیصدهزار تا یک میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز رسیده است و تا پایان امسال به یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز و در سال آینده به دو میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.
جهانگیری یکی دیگر از آثار برجام را آزاد شدن منابع مالی در خارج از کشور عنوان کرد که این منابع امروز در اختیار ایران قرار گرفته است و سیستم بانکی دستور پرداخت می دهد.
وی گفت: اجرای برجام تهدیدهایی هم دارد که دولت با جدیت از این تهدیدها مواظبت می کند و بدهی که ایجاد می کنیم باید متناسب با توان اقتصادی ما باشد.
به گفته معاون اول رئیس جمهوری منابع باید در اولویت ها هزینه شود و بازپرداخت منابع خارجی بر دوش دولت قرار نگیرد و بخش خصوصی که وارد فضای اقتصادی می شود خود بتواند این مهم را بر عهده بگیرد.
وی با تاکید براینکه باید از تولید داخلی حمایت کنیم و قرار است با دنیا متعامل شویم، افزود: کارهای کوچک و متوسط نیاز است و با کارهای بزرگ اشتغال بالایی ایجاد می شود، اشتغال فقط با کارآفرینی حاصل می شود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این مهم توجه خاصی مبذول داشته است و امیدواریم با کمک نظام بانکی بتوانیم مساله بیکاری را حل بکنیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.