جزئیاتی از پرتاب نخستین ماهواره ماده تاریک چین به فضا

چین نخستین ماهواره «کاوشگر ذره ماده تاریک» (DAMPE) خود را برای بررسی سیگنال‌های این ماده نامرئی که به عقیده دانشمندان، بیشتر جرم جهان را تشکیل داده، به فضا ارسال کرد.

ماهواره DAMPE ملقب به «Wukong»، پادشاه میمون‌ها در یکی از داستان‌های چینی که از چشمان نافذی برخوردار است، بر روی یک موشک لانگ‌مارچ ۲ از مرکز پرتاب فضایی جیوکوان پرتاب شد.
این ماهواره چین که روز پنج‌شنبه (۲۶ آذر) پرتاب شده، به یک مدار خورشیدآهنگ در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری برای مشاهده جهت، انرژی و بار الکتریکی ذرات پر انرژی در فضا وارد خواهد شد.
دانشمندان امیدوارند این ماهواره دیسک مانند ۱.۹ تنی از آنجا بتواند حجاب ماده تاریک را کنار زده و نور بیشتری بر این جرم فرضی بتاباند.
با ماهواره جدید DAMPE، دانشمندان به بررسی شواهدی برای نابودی یا فروپاشی ماده تاریک خواهند پرداخت. این ماهواره در ۲ سال اول ماموریتش، فضا را در همه جهات بررسی کرده و بر بخش‌هایی تمرکز خواهد داشت که احتمال مشاهده ماده تاریک در آنجا بیشتر است.
بیش از ۱۰۰ دانشمند به داده‌های ارسالی این ماهواره خواهند پرداخت و انتظار می‌رود نخستین یافته در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ منتشر شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.