دست چپ بالا!

از میزهای سه نفره مدرسه که باعث می‌شد به سمت چپ میز تبعید شویم یا همیشه با بغل‌دستی‌ دعوا داشته باشیم که بگذریم، احساس خوبی دارد چپ دست بودن. البته شکر خدا و لطف مسئولان چند سالی می‌شود که در دفترچه کنکور چپ‌دست بودن در زمره معلولیت‌ها محسوب نمی‌شود تا حس خوب چپ‌دست بودن خراب شود!

همیشه نقطه تمایز از اکثریت اگر جزو عیوب محسوب نشود خوشحالی همراه دارد، حالا اگر جزو جامعه کوچک اما خیلی موفق چپ‌دست‌ها باشی و به گواه تاریخ و تحقیقات محققان نسبت هوش شما بالاتر از دیگران باشد (انشاءالله که ریا نیست) باعث می‌شود حداقل بیشتر تلاش کنی تا در لیستی جاودانه جای بگیری.

شخصیت‌های معروف چپ‌دست
نگارنده علاوه بر این‌که با دست چپ می‌نویسد، در ایام شباب که پا به توپ هم می‌شد چپ پا بود، به گواه رفقا در پیاده‌روی حتما باید سمت چپ باشد و طبق ادعای خودش حس می‌کند گوش و چشم چپش بهتر می‌شنود و می‌بیند. خلاصه و بدون منظور از تمام لحاظ یک فرد «چپی» محسوب می‌شود، اما خودش، خودش را از لیست افراد معروف و باهوش خط می‌زند تا زحمت شما نشود! و یک عمر تلاش چپ‌دست‌ها در دنیا به خاطر او به باد نرود. بعد از گفتن این نکات مهم، بد نیست به افراد شناخته‌شده چپ‌دست اشاره‌ای داشته باشم، از ۷ رئیس‌جمهور اخیر آمریکا ۵ نفر چپ دست بودند، افلاطون، ارسطو، چاپلین، بتهون، باخ، داوینچی، میکل آنژ، پیکاسو، شکسپیر، نیچه، گاندی، رابرت دنیرو، تام کروز، استالونه، بیل گیتس، نادال، سسک فابرگاس، نیوتن، آنجلینا جولی، امیتا پاچان، انیشتین، داروین و… خیلی از افراد سرشناس دیگر چپ‌دست هستند.

روز جهانی
از ۱۳ اوت ۱۹۷۶ یا ۲۲ مرداد ۱۳۵۵ که این روز به عنوان روز جهانی چپ‌دست‌ها تصویب شد، هرسال چپ‌دست‌ها زندگی در دنیای تجهیزشده برای راست‌دست‌ها را به همه یادآوری می‌کنند و تلاش می‌شود ریشه خرافات در مورد چپ دست بودن را بسوزاند، به عنوان مثال در لاتین «sinister» به معنای چپ، شوم و بد یمن است، در زبان فرانسه «gauche» چپ و ناشی معنی می‌دهد، در زبان آلمانی «linkische» به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است، در ایران هم که عرض شد راست‌دست نبودن معلولیت محسوب می‌شد!

چرا دنیای راست‌دست‌ها؟
چپ‌دست‌ها در استفاده از معمولی‌ترین وسایل و بخش‌های زندگی هم دچار مشکل هستند که یا دست راست را تمرین داده‌اند، یا رنج می‌برند و یا عادت کرده‌اند؛ مثلا سوراخ دسته‌های قیچی به یک اندازه نیستند و معضلی برای چپ‌دست‌هاست، زونکن و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری هم همینطور، در صفحه کلید هم اعداد در سمت راست کیبورد برای راست دست‌ها طراحی شده. اگر در انگلیس نباشی دنده و جالیوانی برای راست دست‌هاست و در ایران از ابتدا و ایام تحصیل مشکل صندلی مدرسه برای چپ دست‌ها به‌وجود می‌آید. دکمه شاتر در عموم دوربین‌های عکاسی سمتی است که راست دست‌ها راحت‌ترند.

تعداد چپ‌دست‌ها؟
هیچ آمار دقیقی از جمعیت چپ‌دست‌ها نیست اما بین ۹ تا ۱۵٪ جمعیت جهان را چپ‌دست‌ها تشکیل داده‌اند، اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند به احتمال ۵۰ درصد فرزند چپ‌دست می‌شود و بر جمعیت اندک چپ‌دست‌ها اضافه، اما اگر پدر و مادر هر دو راست‌دست باشند، احتمال چپ‌دست شدن فرزند فقط ۲ درصد است.

روز جهانی اکنون فقط بهانه‌ای است تا همه چپ دست‌ها به خود یک تفاوت شیرین را یادآوری و هرسال مرور کنند لیستی از خرافات و بدبینی‌ها را و البته شکر کنند که در روزگاری زندگی نمی‌کنند که با تنبیه بدنی مجبور به نگاشتن با دست راست شوند؛ شاید اصلا دلیل نامگذاری این بوده که روزی خط بطلانی بر تمام خرافات کشیده شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.