فرمانده آمریکایی: قدرت القاعده در آفریقا روند افزایشی دارد

سرهنگ «باب ویلسون» فرمانده نیروهای ویژه آمریکا در شمال و غرب آفریقا اعلام کرد: القاعده در مغرب اسلامی با 2 حمله اخیرش در غرب این قاره، ممکن است از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از داکار، القاعده در مغرب اسلامی از دل جنگ داخلی الجزایر در دهه ۹۰ میلادی ظهور کرد و اکنون عمدتا در شمال مالی مستقر است.
این گروه که با «مختار بلمختار» یک تروریست کهنه کار در ارتباط است، مسئولیت حمله به ۲ هتل در پایتخت های مالی و بورکینافاسو را برعهده گرفت. 
در همین حال، فرمانده آمریکایی حمله تروریستی القاعده در مغرب اسلامی به این ۲ هتل را سبب افزایش نفوذ این گروه دانست و گفت که قدرت فزاینده به این گروه امکان می دهد، عضوگیری کند و منابع لازم را به دست آورد و برای انجام حملات مشابه از انگیزه بالاتری برخوردار شود.
آمریکا در آفریقا فرماندهی مستقلی دارد و مقام های آمریکایی می گویند وقایع سال جاری در این قاره، نشانگر تهدید رو به رشد داعش در لیبی، بوکوحرام در منطقه دریاچه چاد و القاعده در مغرب اسلامی در منطقه ساحل دارد.
ویلسون پیش بینی کرد که داعش در سال آینده از لیبی به دیگر کشورهای آفریقایی نفوذ کند.
وی همچنین از تشکیل نیروی ضربت منطقه ای برای مقابله با بوکوحرام استقبال کرد.
تروریست های القاعده گستره حملات خود در آفریقا را افزایش داده اند، به طوری که ۲۰ نفر در جریان حمله به هتلی در پایتخت مالی کشته شدند و ۳۰ تن نیز در حمله ای در پایتخت بورکینافاسو جان باختند. 
براساس این گزارش، تروریست ها در سال ۲۰۱۲ شهر تیمبوکتو و دیگر شهرهای شمالی کشور آفریقایی مالی را اشغال کردند، اما نیروهای فرانسوی یک سال بعد این عناصر را از این شهرها بیرون راندند.
با این حال، عناصر تروریستی در پی تحمل این شکست، حملات جدیدی را در مالی طراحی و در کل منطقه غرب آفریقا جای پایی برای خود باز کردند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.