تذکر رحمانی فضلی به رسانه‌ها: جبهه دیو و دلبر ایجاد نکنید

وزیر کشور با اشاره به اینکه رسانه‌ها نباید دنبال ایجاد تردید باشند و جبهه دیو و دلبر درست کنند، گفت: ما حق نداریم کسانی که در شورای نگهبان تایید شده‌اند را به طبقه خوب و بد تقسیم کرده و بگوییم برخی از آنها دنبال نفوذ‌ هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست دست‌اندرکاران انتخابات با مدیران رسانه‌ها در محل وزارت کشور با تاکید بر اینکه ایجاد تضاد و تنش در جامعه و تقویت تردیدها در انتخابات آفت انسجام و وحدت است، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در یک فضای کارشناسی، منصفانه و عادلانه آرا و جناح‌ها را در اختیار مردم قرار دهند.
وی در ادامه افزود: همه کسانی که از شورای نگهبان تایید گرفته‌اند افراد دلسوزی هستند بنابراین نباید آنها تخریب شوند. تردیدافکنی، تهمت، تخریب و تهدید با اخلاق رسانه‌ای اسلامی سازگار نیست. رسانه‌ها نباید برخی تحلیل‌ها و اظهارات غیراخلاقی و تند را منعکس کرده و باید آبروی داوطلبان را حفظ کنند.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه رسانه‌ها تاکنون نقش خوبی در همراهی با مردم و تعامل با وزارت کشور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید به وزارت کشور کمک کنند و هرجا خلاف قانون عمل می‌شود تذکر دهند. رسانه‌ها همچنین باید به مردم آگاهی دهند.
رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به نحوه آغاز فعالیت‌های انتخاباتی وزارت کشور و تعامل با شورای نگهبان گفت: در حوزه مقدماتی و زمینه‌سازی انتخابات کارها به خوبی پیش رفت و ما با شورای نگهبان تعامل خوبی داشتیم. ما دنبال برگزاری انتخابات الکترونیکی بودیم و در این زمینه با وزارت کشور هم تعامل داشتیم اما در نهایت وزارت کشور سخت‌افزار این انتخابات را تایید کرد، اما نرم‌افزار آن را تایید نکرد و با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفت کرد.
وی در ادامه افزود: ما خدمت رهبری رسیدیم و مطالبه ایشان را درباره انتخابات خواستیم که ایشان فرمودند از وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونی و سالم را می‌خواهیم. مبنای ما هم همین بود و ما از همه مسوولانی که تجربه برگزاری انتخابات را داشتند دعوت کردیم و از تجربیات آنها بهره بردیم. ما اکنون آنچه در گذشته موجب چالش شده را بررسی کردیم و آنها را مدنظر قرار دادیم.
رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به مرحله ثبت‌نام داوطلبان انتخابات گفت: این میزان ثبت‌نام‌ها برای ما قابل پیش‌بینی نبود که البته تعبیر ما هم تعبیر مثبتی بود و از این ثبت‌نام‌ها استقبال کردیم. هرچند زحمت ما هم زیاد شد. در مرحله بعد ما هیات‌های اجرایی را تشکیل دادیم. در گذشته فرآیند تشکیل هیات‌های اجرایی موجب اختلافات می‌شد و حتی پای رئیس‌جمور هم وسط می‌آمد ولی ما توانستیم بدون هیچ اختلافی هیات‌های اجرایی را تشکیل دهیم.
وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه گفته شد هیات‌های اجرایی عمداً تعداد زیادی را تایید کرد تا زحمات شورای نگهبان را زیاد کند، گفت: ما با قانون خودمان صلاحیت افراد را بررسی کردیم. براساس قانون ما با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت‌ها را مدنظر قرار دادیم. مراجع چهارگانه اعلام کردند که حدود ۱۰ هزار نفر فاقد سابقه هستند، بنابراین این افراد از نظر قانون ما مورد تایید بودند. البته ما فرصت کافی برای تحقیقات محلی نداشتیم. ما هیچ قصد و غرضی هم در تایید صلاحیت‌ها نداشتیم. می‌گفتند نهضت ثبت‌نام انجام شده تا شورای نگهبان تحت فشار قرار گیرد. در حالی که جناحی که درباره او گفته می‌شد نهضت ثبت‌نام به راه افتاده نسبت به جناح دیگر کمتر ثبت‌نام کرده بود.
رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیات‌های نظارت گفت: در این مساله سران سه قوه و مسوولان وارد شدند. حرف ما هم این بود که باید شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود. من جلسات متعددی با آقای جنتی داشتم و حتی به دفتر رهبری هم رفتم که توصیه‌ها و ارجاعات متعددی از سوی دفتر رهبری به شورای نگهبان انجام شد و این توصیه‌ها نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت.
وی ادامه داد: من پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند. من با مسوولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت‌ ۱۵۰۰ نفر دیگر بود.
وی با تاکید بر اینکه اکنون امکان رقابت در تمام حوزه‌ها فراهم است، اما رقابت‌ها هم‌سطح و هم‌وزن نیست، تصریح کرد: تعیین‌کننده نتیجه انتخابات میزان رقابت یا شهرت افراد نیست. مهم‌تر از آن بیان گفتمان غالب، هم‌دلی و همراهی با مردم و چگونگی بیان مطالبات آنهاست. کسانی همیشه رای می‌آورند که در جهت خواست عمومی مردم رفتار می‌کنند. فردا آخرین روز اعلام نتایج است و من همین امروز باز هم با شورای نگهبان مذاکره داشتم و اصرار کردم که نباید حق کسی ضایع شود البته اصرار من به معنای فشار به شورای نگهبان نیست.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.