علت اصلی عدم انتشار تصاویر جسد «بن لادن»

هنگامی که موضوع به اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و اینکه چرا کاخ سفید اجازه نداد تصویری از جسد وی منتشر شود، می‌رسد، حالت‌های حیرت زده‌ای بر چهره مردم نقش می‌بندد.، این در حالیست که بعضی شاهدان به صورت مبهم به این مسئله می پردازند.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر نوشته است: تصاویر و فیلم‌هایی از اعدام صدام، دیکتاتور سابق عراق و همچنین تصاویری از عدی و قصی، پسران جنایتکار وی پس از آنکه به دست نیروهای ویژه «دلتا» کشته شدند، منتشر شده است.
اما چرا نباید هیچ تصویری از اسامه بن لادن، دشمن شماره یک مردم برای اثبات اینکه وی مرده منتشر شود و به جهانیان تاکید کرد که اگر هدف اصلی آمریکا قرار گیرند، چه بلایی بر سر آنها می‌آید؟!
مت بیسونت، یکی از اعضای «گروه شش» از یگان فوق ویژه نیروی دریایی آمریکا که در عملیات نابودی اسامه بن لادن حضور داشت، تا حدودی دلیل عدم انتشار تصاویر از جسد رهبر سابق القاعده را در کتابش تحت عنوان «روز دشوار» بیان می‌کند. در این کتاب آمده است: بن لادن در جریان جان دادن، همچنان تکان می‌خورد. من و یکی دیگر از اعضای گروه شش سلاح‌هایمان را به طرف سینه بن لادن نشانه گرفتیم و چندین بار به او شلیک کردیم. گلوله‌ها به بدن او اصابت کرده و آن را روی زمین انداختند تا اینکه بدنش کاملا بی‌حرکت شد.
دو منبع آگاه گفتند: اما این احتمالا مودبانه‌ترین و برنامه‌ریزی شده ترین توصیفی است که یک نفر می‌تواند درباره اینکه چطور نیروهای یگان فوق ویژه نیروی دریایی آمریکا مهمات خود را در جسد اسامه بن لادن خالی کردند، ارائه دهد. هنگامی که کار گروه شش با بن لادن تمام شد در محافظه کارانه‌ترین برآورد می‌توان گفت که یک صد گلوله در جسد بن لادن وجود داشت.
اما آیا این اقدام غیرقانونی است؟ براساس قوانین جنگ یک سرباز کاملا اجازه دارد تا پس از زمین گیر شدن هدف، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه‌ای را دور تا دور وی ایجاد کند. درخصوص دشمنی که تسلیم نشده، از نظر اخلاقی و قانونی باید چندین بار به طرف وی شلیک شود تا مطمئن شویم که واقعا مرده و دیگر تهدید محسوب نمی‌شود، با این حال آنچه که در جریان حمله به بن لادن صورت گرفت، کاملا افراطی و بیش از حد بود.
میزان این افراط گرایی دیگر برای مطمئن شدن از اینکه وی تهدیدی محسوب نمی‌شود نبود بلکه یک لذت طلبی و زیاده روی کامل بود.
احتمالا شما نیز همانند خیلی‌های دیگر اهمیت نمی‌دهید اگر چند گلوله بیشتر به بن لادن شلیک شده باشد، اما مساله نگران کننده رفتار کاملا شرم آور و روندی است که یگان‌های فوق ویژه نیروی دریایی آمریکا در این نوع لذت طلبی و زیاده روی پیش گرفته‌اند. اگر باز هم به این اقدامات رسیدگی نشود به مرور زمان اوضاع بدتر خواهد شد.
مساله اصلی این نیست که بدن بن لادن آبکش و به پنیر سوسیسی تبدیل شد بلکه نوع رفتاری است که به یک روند عملیاتی استاندارد در این یگان تبدیل شده است. البته این رفتار و کردارها از یک جایی نشأت می‌گیرند. استقرارهای نظامی بی پایان و پشت سر هم، خانواده‌های از هم پاشیده و جنگ همه و همه در ایجاد این نوع رفتارها نقش دارند.
اکنون شما دلیل اصلی اینکه چرا دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هیچ تصویری را از جسد اسامه بن لادن منتشر نکرده، می‌دانید. اگر تصاویری را منتشر می‌کرد، جهانیان جسدی را با تعداد احمقانه و بی‌معنای جای گلوله مشاهده می‌کردند.
چنین تصویری احتمالا باعث یک رسوایی بین‌المللی و آغاز تحقیقاتی می‌شود که از دیگر عملیات‌ها و فعالیت‌هایی که در آن‌ها چنین رفتارهایی صورت گرفته، پرده بر می‌دارد.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.