مجله سیاست خارجی آمریکا: هند در حال ساخت یک شهر هسته‌ای فوق سری است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که هند در حال ساخت یک شهر هسته‌ای نظامی فوق سری در ایالت کارناتاکا این کشور است.

 مجله سیاست خارجی آمریکا روز یکشنبه در گزارشی نوشت: این شهر هسته‌ای فوق سری که عملیات ساخت آن در سال ۲۰۱۷ به اتمام می‌رسد، بزرگترین مجموعه نظامی هسته‌ای هند و محلی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای گرمایشی است.
براساس این گزارش، تکمیل این شهر که در چالاکر در ۲۶۰ کیلومتری میسور واقع شده است، می تواند این کشور را به یک قدرت اتمی بزرگ تبدیل کند و تعادل قدرت منطقه را برهم بزند.
در ادامه این گزارش آمده است: همسایه‌های نزدیک هند مانند چین و پاکستان این اقدام دهلی نو را تحریک‌آمیز قلمداد خواهند کرد و با به روزرسانی ظرفیت نظامی هسته‌ای خود به این اقدام هند پاسخ خواهند داد.
هند هیچ‌گاه اطلاعاتی در مورد زرادخانه هسته‌ای خود منتشر نکرده است. این کشور برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴ به بمب هسته‌ای دست پیدا کرد.
دولت هند اطلاعات اندکی را در مورد این مرکز هسته‌ای و چگونگی استفاده از اورانیوم غنی شده در آن فاش کرده است. این مرکز به دلیل نظامی بودن آن از نظارت‌های بین‌المللی نیز خارج است.
این مرکز همچنین می‌تواند در ذخیره سوخت اضافه اورانیوم غنی شده برای ساخت بمب‌های هیدروژنی یا بمب‌های هسته‌ای گرمایی مورد استفاده قرار گیرد.
کشور هند توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل یا ان‌پی‌تی را امضا نکرده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.