مدیرعامل ایران خودرو: وزیر صنعت نگفت قرارداد پژو محرمانه است

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه وزیر صنعت در مورد قرارد پژو نگفته بود که محرمانه است، گفت: وقتی شرکت پژو سرمایه گذاری کرده و پول اینجا بیاورد مطمئنا اتفاق قبلی رخ نمی دهد و ضمن اینکه مکانیزم هایی که در قرارداد دیدیم این کار را سخت تر می‌کند.

هاشم یکه زارع با اشاره به اینکه ایران خودرو به زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا می کند، اظهار داشت: وزیر در مورد قرارداد پژو نگفته بود که محرمانه است و فقط اعلام کرده بود بخش هایی محرمانه است. در سایر کشورها نیز هیچ وقت قراردادی در سایتی قرار نمی گیرد و فقط اطلاعات آن اعلام می شود. چون اینجا رقابت وجود دارد باید بخشی از قراردادها محرمانه باشد. در رابطه با پژو یک بسته حمایتی ـ خسارتی دریافت کردیم که مبلغ آن ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است.
مدیرعامل ایران خودرو در واکنش به اینکه چه تضمینی هست تا دوباره این کار را انجام ندهد، گفت: بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید بنا شد که هر شرکتی که بخواهد باید سه اصل را سرمایه گذاری، انتقال فناوری و صادرات را رعایت کند. شرکتی که با پژو زدیم به صورت ۵۰ و ۵۰ است، بنابراین این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند که نصف آن را پژو پرداخت می کند.
وی افزود: وقتی شرکت پژو سرمایه گذاری کرده و پول اینجا بیاورد آن وقت مطمئنا اتفاق قبلی رخ نمی دهد و ضمن اینکه مکانیزم هایی که در قرارداد دیدیم این کار را سخت تر می کند.
یکه زارع در واکنش به اینکه چه تضمینی وجود دارد که با توجه به اصل صادرات، ایران به پایگاه صادارت منطقه ای تبدیل شود، گفت: این اولین قرارداد سرمایه گذاری واقعی خودروسازی در ایران است، یعنی تا به حال سرمایه گذاری نبوده و یا اینکه در هر زمان می توانستند به دلخواه خودشان آن را خارج کنند.
مدیرعامل ایران خودرو افزود: سرمایه گذاری واقعی یعنی به صورت سالن و تجهیزات باشد. پژو شریک قدیمی ایران خودرو بوده و قبلا حدود ۷۰ درصد بازار دست پژو بوده ولی الآن بر اساس قرارداد بیشتر از ۱۵ درصد نخواهد بود.
یکه زارع تاکید کرد:  مطمئناً شرکت بنز آلمان هم به مجموعه همکاری های ایران خودور اضافه خواهند شد و به همین دلیل پژو نمی تواند به همین راحتی ایران را ترک کند، چون قبلا فکر می کرد اگر ایران را ترک کند بازار را با مشکل مواجه می کند.
مدیر عامل ایران خودرو افزود : ما به زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و یک شرکت دیگر امضا می کنیم و آن شرکت ها نیز به مجموعه ایران خودرو اضافه خواهند شد . مسئله ای که در این قرارداد مهم بوده بحث صادرات است یعنی ۳۰ درصد از تولید باید به کشورهای تعیین شده صادر شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.