بازار مسکن یک ماه پس از اجرای برجام چه تغییراتی کرده است؟

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که برخی فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کردند با بروز آن امکان دارد بازار مسکن با تغییراتی همراه شود، اجرای برجام بود. اما آیا در واقعیت هم با گذشت یک ماه از اجرای برجام، بازار مسکن تغییری کرده است؟ این سوالی است که برخی از مشاوران املاک در شهر تهران به آن پاسخ داده‌اند.

یکی از مشاوران املاک در شرق تهران گفت: بعد از گذشت یک ماه از اجرای برجام هیچ تغییری در بازار مسکن مشاهده نشده است و می‌توانم به جرات بگویم که حتی با توجه به اینکه بازار مسکن سال پیش هم در رکود بود، اما بازار شب عید سال گذشته ما بسیار بهتر از امسال بود.
مشاور املاک دیگری در شمال تهران بیان کرد: به طور کلی در مقایسه با این چند سالی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، سال ۱۳۹۴ بدترین شرایط ممکن را داشته و حتی نسبت به سال‌های گذشته نیز وضعیت بدتر شده، اما با توجه به اینکه همیشه در چند ماه پایانی سال و در نزدیکی‌های سال جدید بازار مسکن کمی رونق می‌گیرد، امسال نیز حدود هفت تا هشت روز این روال صورت گرفت و بازار در حال رونق گرفتن بود که ناگهان با اجرایی شدن برجام این روند متوقف شد و آن رونق هر ساله که نزدیکی‌های سال جدید در بازار صورت می‌گرفت نیز دیده نشد.
او در ادامه گفت: بنابراین می‌توان گفت که اجرای برجام اثر منفی بر بازار مسکن گذاشته است، زیرا بر خلاف هر سال که مردم از ترس گران شدن مسکن در سال جدید در پایان هر سال مسکن خریداری می‌کردند، امسال با خود می‌گویند که شاید با گذر زمان بیشتر پس از اجرایی شدن برجام در سال جدید قیمت مسکن کاهش پیدا کند، بنابراین همه دست نگه داشته‌اند، از طرفی شاخص بورس افزایش پیدا کرده و مردم آن را بازار بهتری ‌می‌دانند.
یکی دیگر از مشاوران املاک در جنوب تهران گفت: در این یک ماهی که از اجرای برجام می‌گذرد، تنها مراجعات بیشتر شده و مردم بیشتر پرس‌وجو می‌کنند، اما میزان معاملات تغییری نکرده است و در خصوص آمارهای منتشر شده از افزایش میزان معاملات مسکن می‌توانم بگویم که تا جایی که من در جریان هستم و با توجه به صحبت‌هایی که با همکارانم داشتم، ما افزایشی در معاملات مشاهده نکرده‌ایم و از نظرم این آمارها دقیق نیست.
مشاور املاک دیگری در غرب تهران هم در این باره گفت: اجرای برجام هیچ اثری بر بازار مسکن نگذاشته و همچنان رکود و تورم بر این بازار حاکم است. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.