جنگ یمن به وضعیت ناگواری رسیده است/ حضور بیشتر نظامیان خارجی در سوریه خطرناک است

وزیر امور خارجه کشورمان وضعیت جنگ در یمن را ناگوار توصیف کرد و گفت: کشورها باید با یکدیگر همکاری کرده و با راه حل سیاسی به جنگ پایان دهند.

محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای بلژیک خود دیدیه رندرز ، اظهار داشت:  از اینکه روابط دوجانبه رو به پیشرفت است، بسیار خوشحالم. ما اکنون بر روی توسعه روابط دو طرف تاکید داریم. تاریخ مثبتی در روابط ایران و بلژیک وجود دارد و مردم ایران خاطره خوبی از بلژیک دارند
وزیر امور خارجه کشورمان به برخی ناآرامی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: جنگ یمن به وضعیت ناگواری رسیده و هیچ هدف نظامی دیگری باقی نمانده است. هم اکنون مردم و غیر نظامیان در یمن مورد حمله قرار می گیرند.
وی به فعال بودن گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش و النصره اشاره کرد و گفت: ما باید همکاری کنیم و با راه حل سیاسی به جنگ پایان دهیم و کمک های انسان دوستانه در گام اول مطرح است.
ظریف در مورد جلسه مشترکش با همتای بلژیکی اظهار کرد: ما امروز درباره توسعه روابط اقتصادی از جمله در خصوص انرژی، انتقال تکنولوژی مذاکره کردیم و همچنین در خصوص بحث مربوط به آوارگان نیز مذاکره کردیم که در این زمینه نیاز به همکاری مشترک داریم. 
ظریف همچنین گفت: در خصوص مسائل سیاسی، حقوق بشر و موضوعات مورد علاقه دو طرف صحبت کردیم. همچنین درباره جرایم سازمان یافته ، مواد مخدر و موضوع افراطی گری از جمله مسئله افغانستان بحث کردیم. همه مکلفند از توسعه افراطی گری جلوگیری کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران حاضر است در پی آزادی شهروندان آمرکایی برای پیدا کردن لوینسون مامور سابق اف بی ای کمک کند گفت: نگاه ما نسبت به آزادی زندانیان انسان دوستانه است.
وزیر خارجه کشورمان در خصوص درخواست عربستان برای لشگر کشی به سوریه نیز گفت:‌ حضور بیشتر نظامیان در سوریه خطرناک است و همه طرف‌ها باید تلاش کنند راه حل صلح آمیز برای موضوع سوریه پیدا کنند؛ نه اینکه وارد مرحله ای خطرناک در این رابطه شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات آتی در ایران گفت: ما به خواسته مردم خود احترام می گذاریم  و جامعه ما، جامعه ای چند صدایی است. در انتخابات پارلمان مردم ایران هستند که تصمیم می‌گیرند و این اراده مردم است که در صندوق های رای مشخص خواهد شد.
دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک نیز در این نشست خبری از آمادگی کشورش برای افزایش روابط در همه زمینه‌ها خبر داد و گفت:  در این دیدار با آقای ظریف درباره مسایل کنسولی و سوریه صحبت کردیم.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.