گفتگوی وزیران خارجه چین و آمریکا؛ از بررسی روند اجرای «برجام» تا اعتراض به گشت‌زنی‌های هوایی آمریکا

«جان کری» و «وانگ یی» وزیران امور خارجه آمریکا و چین در یک گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای کشورمان و روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بررسی کردند.

طرفین در این گفت و گو همچنین ضمن ارائه گزارشی از جدیدترین مراحل اجرای برجام، خواستار تداوم نقش‌آفرینی مثبت کشورشان در این خصوص شدند.
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه چین در گزارشی اعلام کرد: «کری» در این تماس تلفنی همتای چینی خود را در جریان جدیدترین تحولات مربوط به اجرای توافق جامع هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گذاشت و از او خواست چین به نقش مثبت خود در این زمینه ادامه دهد.
همچنین اعلام شده که طرفین درباره اقدام دو کشور در خصوص بازطراحی راکتور آب سنگین اراک هم گفت و گو کرده‌اند و وزیر خارجه آمریکا از نقش‌آفرینی مناسب طرف چینی در این رابطه تمجید کرده است.
صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص سوریه نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی تلفنی دو طرف عنوان شده است.
وزیر خارجه چین با بیان اینکه قطعنامه یاد شده گامی مهم در جهت یافتن راهکار سیاسی بحران در سوریه است، از «کری» خواست کشورش به این نکته که «سرنوشت مردم سوریه باید توسط خود آنان رقم بخورد» توجه ویژه داشته باشد.
«وانگ یی» همچنین دخالت‌های گاه و بی گاه ایالات متحده در شرق آسیا را مورد اشاره قرار داد و ضمن گلایه از رویکرد واشنگتن در این خصوص خواستار توجه این کشور به نگرانی‌های طرف چینی و احترام به حقوق پکن شده است.
وزیر خارجه چین که در قبرس به سر می‌برد، در عین حال خواستار توقف روند فروش تسلیحات به تایوان از جانب آمریکا شد و از این کشور خواست به گشت‌زنی‌های هوایی خود در منطقه دریای جنوبی خاتمه دهد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.