نظر وزیرخارجه ترکیه درباره حمله زمینی به سوریه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه درگفت وگو با رویترز گفت : درائتلاف (آمریکایی) اجماعی درزمینه اعزام نیروی زمینی به سوریه وجود ندارد و این موضوع بطور جدی مورد بحث قرار نگرفته است.

به گزارش رویترز ازآنکارا، چاووش اوغلو درگفت وگو با این خبرگزاری افزود: برخی کشورها مانند ما، عربستان سعودی وبرخی کشورهای اروپای غربی گفته اند که عملیات زمینی در سوریه لازم است اما انتظار اجرای این اقدام تنها توسط عربستان، ترکیه وقطر، نه صحیح ونه واقع بینانه است.
وی افزود: اگر بنا برانجام عملیات زمینی درسوریه باشد، این عملیات نیز همانند حملات هوایی باید بطور مشترک وجمعی انجام شود.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش همواره خواستار یک راهبرد جامع تر در سوریه فراتر از حملات هوایی بوده اما ائتلاف تحت رهبری آمریکا این موضوع را بطور جدی مورد بحث قرار نداده است.
چاووش اوغلو دربخش دیگری ازاین گفت وگو مدعی شد که ترکیه ازآغاز مجدد مذاکرات برای رسیدن به راه حل سیاسی درسوریه حمایت می کند اما افزود که اگر حملات دولت سوریه علیه مخالفان متوقف نشود، مذاکرات به جایی نمی رسد.
وزیر امورخارجه ترکیه همچنین خواستار تلاش بیشتر آنکارا وواشنگتن برای حل اختلاف نظر درخصوص نقش کردهای سوریه شد.
همزمان با پیشروی های ارتش سوریه دراستان حلب سوریه وبه خطر افتادن تروریست های مورد حمایت ترکیه وعربستان درحلب، آنکارا وریاض ازآمادگی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه سخن گفتند اما درمواجهه با مخالفت های جهانی ومنطقه ای درحال عقب نشینی از این موضع وانداختن توپ به زمین آمریکا ومتحدان آن هستند.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پنجشنبه گذشته درگفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که احتمال اعزام نیروی زمینی عربستان یا ترکیه به سوریه وجود دارد وتاکید کرد که ارتش سوریه به شدت با چنین اقدامی برخورد خواهد کرد.
اسد همچنین گفت که ازمذاکره برای پایان دادن به مناقشه جاری درکشورش حمایت می کند اما مبارزه با تروریسم را متوقف نخواهد کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.