گزارش المانیتور از روابط راهبردی ایران و حزب الله

المانیتور در گزارشی نوشت: پرسشی که این روزها در لبنان به طور متداول مطرح می‌شود این است که توافق هسته‌ای ایران چه اثری بر روابط حزب‌الله و تهران خواهد داشت. مقامات حزبی و ناظران مستقل لبنانی تصویری از اتحاد شکست‌ناپذیر دو طرف ترسیم می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که پویایی در حال شکل‌گیری در جغرافیای سیاسی خاورمیانه به دنبال توافق هسته‌ای ایران، به تقویت حزب‌الله می‌انجامد.

یک مقام حزب‌الله به المانیتور گفت: هر فردی که فکر می‌کند بازگشت ایران به جامعه جهانی باعث می‌شود این کشور از میزان حمایتش از حزب‌الله بکاهد در اشتباهی محض به سر می‌برد که ناشی از ناآگاهی آن فرد از طرز تفکر تهران است.
این مقام حزب‌الله که تمایلی به فاش شدن نامش نداشت و از دفترش در «ضاحیه» در جنوب بیروت، مکانی که یکی از پایگاه‌های حزب‌الله به شمار می‌رود سخن می‌گفت، در ادامه افزود: ایران و حزب‌الله تنها متحد هم نیستند، بلکه رابطه آن‌ها پدری-پسری است. هر پیروزی برای حزب‌الله در واقع موفقیتی برای ایران و ولایت فقیه به شمار می‌رود.
او همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی گفت: تهران هرگز نپذیرفت در زمان مذاکرات راجع به مسئله دیگری غیر از برنامه هسته‌ای خود گفتگو کند، همین مسئله نشانگر این است که این کشور از حمایت از حزب‌الله دست نخواهد کشید.
وی افزود: تهران در پی اجرایی شدن توافق هسته‌ای به دنبال گسترش روابط با چین و اروپا و نه با آمریکا است. این مسئله خود نشان می‌دهد ایران به مواضع گدشته پایبند است و دلیلی برای ترس وجود ندارد. پکن هرگز حزب‌الله را یک گروه تروریستی نخوانده است و به همین دلیل محدودیتی برای برقراری روابط با آن وجود ندارد. اروپا نیز تنها شاخه نظامی حزب‌الله را تروریست می‌داند و به روابط با شاخه سیاسی ادامه می‌دهد.
حزب‌الله تاکنون نقش مهمی در حفظ بشار اسد، متحد شماره یک ایران، در قدرت بازی کرده است. این گروه همچنین با اعزام نیرو به عراق برای مبارزه با داعش، تلاش کرده است از ایران در مقابل این گروه تروریستی حمایت کند.
ضمن این که ائتلافی که امکان دارد میان عربستان و رژیم صهیونیستی در برابر ایران تشکیل شود، بیش از پیش بر اهمیت حزب‌الله می‌افزاید. به گفته این مقام حزب‌الله، نقش این جنبش اسلامی در ممانعت از شکل‌گیری چنین ائتلافی یا متوقف کردن آن در صورت ظهور، بسیار حیاتی خواهد بود.
او در پایان گفت: ویژگی عرب بودن جنبش حزب‌الله و تاریخ مقاوت دیرینه آن در مقابل رژیم اشغالگر، آن را قادر می‌کند به مکان‌هایی نفوذ کند که ایران توانایی انجام آن را ندارد.
«حسام مطر،» یک متخصص لبنانی مستقل در امور بین‌الملل که به حزب‌الله نزدیک است، نیز در همین خصوص گفت: در ایران حکومت در خدمت انقلاب است و حزب‌الله در قلب این انقلاب قرار دارد. ویژگی منحصر به فرد روابط تهران و حزب‌الله، کنار هم قرار گرفتن ایدئولوژی مقاومت ضد صهیونیسم و مذهب شیعه در کنار یکدیگر است. در حالی که روابط ایران و سوریه بیشتر بر پایه ایدئولوژی مقاومت ضد صهیونیسم قرار دارد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.