اردوغان با اقدام نظامی در سوریه، اشتباهی مرگبار مرتکب می شود

تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز تاکید کرد که اردوغان با اعزام نیروی زمینی به سوریه مرتکب « اشتباهی مرگبار» خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه ی تلویزیونی یورونیوز، قدری گورسل در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که، اگر ترکیه در سوریه اقدام نظامی کند با واکنش روسیه مواجه خواهد شد، گفت: «رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تمایل دارد که سوریه را به تصرف خود در آورد. »
این روزنامه نگار ترک افزود: اردوغان معتقد است که ترکیه باید در خاک سوریه حضور داشته باشد و گرنه در پشت میز مذاکراتی که درباره آینده این کشور در سطح بین المللی برگزار می شود جایی نخواهد داشت و اگر چنین باشد، آنگاه از تحولات اوضاع این کشور دور نگاه داشته می شود.
وی خاطر نشان کرد: با ورود مستقیم و نظامی روسیه در سوریه، در واقع باید گفت که اردوغان به دام افتاد. روس ها با ورود مستقیم به درگیری های نظامی سوریه به خوبی از این موضوع اطلاع داشتند که به هر صورتی که شده باید آنکارا را از سوریه دور نگاه دارند. 
گورسل اضافه کرد: ساقط کردن یک فروند جت روسی در اواخر ماه نوامبر توسط ترکیه نیز موجب دور شدن این دو کشور از هم شد و همین موضوع روس ها توانستند پرواز هواپیماهای ترکیه بر فراز آسمان سوریه را محدود کنند. 
این منتقد دولت ترکیه گفت: در این شرایط باید گفت که اقدام اردوغان مبنی بر حمله زمینی به سوریه اشتباهی مرگبار خواهد بود چرا که اگر چنین اتفاقی بیافتد، ارتش ترکیه مجبور می شود بخشی از خاک سوریه را به اشغال خود در آورد که گزینه ای جز درگیری مستقیم با روسیه ندارد.
وی خاطر نشان کرد: ترکیه برای مبارزه با کردهای سوریه، از گروه های تکفیری به عنوان یک ابزار استفاده می کند و برای رسیدن به چنین منظوری، اردوغان با ایجاد راهی ارتباطی میان گروههای تروریستی در خاک سوریه و خاک ترکیه به طور عملی مرزهای خود را به روی این گروه ها باز کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.