مراسم 16 آذر امسال، جشنواره‌ دموکراسی و مردمسالاری در دانشگاه

مراسم ملی 16 آذر امسال که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، جلوه روشن و عالی از گفت‌وگو، تبادل نظر ، آزاد اندیشی و جشنواره‌ای از دموکراسی و مردمسالاری در دانشگاه بود.

دکتر سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان این مطلب اظهار داشت: این جشنواره در روز دانشجو با عنایت و استقبال رئیس جمهور برای شنیدن سخنان دانشجویان عینیت پیدا کرد و این مراسم دانشجویان توانستند با صریح‌ترین شکل ، بدون محدودیت و ممنوعیتی صریح‌ترین و تندترین نقض‌ها را مطرح کنند و رئیس جمهور نیز با سعه صدر شنوای نظرات و دیدگاه‌های دانشجویان بود و زمانی که رئیس جمهور شروع به توضیح در مورد سوالات و نقدها کردند سخنان ایشان به بهترین شکل و با هیجان از سوی دانشجویان پیگیری شد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: با آنکه نقدهای دانشجویان نقدهای صریحی بود، اما رئیس جمهور به عنوان چهره برجسته امروز نشان داد با انتقاد چگونه باید مواجه شد و جای خوشحالی دارد که مدیریت عالی کشور فضا را برای شنیدن انتقاد منصفانه فراهم کرده است.

وی افزود: علاوه بر دانشجویان سخنران در مراسم 16 آذر امسال، جمعیت حاضر دانشجویی نیز توانستند واکنش‌های خود را به مسائل مطروحه ابراز کنند و به سخنان رئیس جمهور و سخنرانان واکنش‌های آزادانه داشتند.

دکتر هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم ملی 16 آذر باحضور رئیس‌جمهور و با وقت موسعی که ایشان برای این برنامه اختصاص دادند و یک نیم روز را با گفت‌وگو با دانشجویان و دانشگاهیان اختصاص دادند، جشن روز دانشجو به نمادی درخشان از مردمسالاری و پیوند دولت و دانشگاه تبدیل شد.

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، با وجود علاقه‌مندی عموم دانشجویان برای شرکت در این مراسم، دانشجویان نخبه و برجسته با شاخص‌های برجستگی علمی و فرهنگی، برجستگان کانون‌های فرهنگی، دانشجویانی که در جشنواره‌های علمی مقام کسب کردند، برگزیدگان مسابقات قرآنی، دبیران نشریات دانشجویی که امتیازات خاصی در جشنواره‌های دانشجویی کسب کردند، نخبگان و برجستگان علمی از جمله مدعوین مراسم ملی 16 آذر امسال بودند.

وی در ادامه تاکید کرد: این جمعیت نخبه نشان دادند که از ظرفیت خوبی برای تعامل با مقامات کشور برخوردارند و این روش تعاملی مورد استقبال رئیس جمهور نیز قرار گرفت.

دکتر هاشمی در ادامه اظهار امیدواری کرد: رویه گفت‌وگوی رئیس جمهور با قشر دانشجویی، تبدیل به الگویی در جامعه شود و امسال که سال برگزاری انتخابات است، جلسات گفت‌وگو در چهارچوبی صریح و در عین حال محترمانه برگزار شود.

وی افزود: در این جلسه 10 نفر از دانشجویان صحبت‌های خود را مطرح کردند که هر یک نماینده یک تفکر و سلیقه بودند و الگوی موفقی از گفتمان را به نمایش گذاشتند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو در سراسر کشور اظهار داشت: در سطح کشور نیز براساس گزارشات رسیده، مراسم روز دانشجو از نظم و قانون برخوردار بود و تنش خاصی گزارش نشد و اندک تشنجات گزارش شده‌ نیز به نحو مطلوبی مدیریت شد.

دکتر هاشمی با اشاره به اتفاقات رخ‌داده در برخی دانشگاه‌ها در روز دانشجو ، گفت: گزارش اتفاقات رخ داده در دانشگاه علامه به ما رسیده و در حال بررسی هستیم که به محض تکمیل نتایج بررسی‌ها و مشخص شدن انگیزه فرد خاطی، اقدامات لازم انجام و اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام می‌شود. در مورد اتفاقات سایر دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه تهران نیز که مراسم با مجوز برگزار و هیجانات دانشجویی نیز در آن دیده شد گزارش‌ها رسیده و با مراسمی که از مسیر قانون خارج شود و با تخلفات همراه باشد برخورد می‌کنیم. اما مراسم دانشگاه تهران مجوز داشت و تنها مقداری هیجانات دانشجویی در آن دیده شده است با این حال قرار است به طور کلی مراسمات برگزار شده در دانشگاه‌های سراسر کشور بررسی شود.

به گفته وی، 16 آذر نماد برجسته، مهم و اثرگذاری است که در ماه سوم سال تحصیلی یعنی زمانی که دو سوم زمان نیمسال اول تحصیلی گذشته و کلاس‌های دانشگاه شکل گرفته‌اند، برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در پایان تاکید کرد: برنامه‌های 16 آذر سال 94 نشان داد که توفیقاتی حاصل شده و بر اساس آمار موجود تعداد و میزان برگزاری مراسمات 16 آذر امسال دو برابر بوده و از نظر کیفی برنامه‌های امسال ارتقای محسوسی را نشان می‌دهد و تنوع برنامه‌ها، شخصیت‌ها و عمق خلاقیت در برنامه‌ها نشان داد دانشگاه‌ها در اوج بالندگی قرار گرفتند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.