لوچف همچنان ادعای بی‌گناهی دارد

روش ها برای پاک کردن وزنه بردار سنگین وزن شان این روزها تلاش می کنند. باید دید آیا این ورزشکار می تواند در المپیک ریو به روی تخته برود یا نه؟!

 الکسی لوچف برای ورزش ایران نامی تلخ و شیرین است؛ وزنه‌بردار فوق‌سنگین روسیه در رقابت‌های هیوستون آمریکا از نبودن بهداد سلیمی مصدوم نهایت استفاده را کرد: هم مدال طلای دسته فوق‌سنگین را برد و هم اینکه در ٢۶ سالگی توانست رکورد حسین رضازاده را بشکند و عنوان «قوی‌ترین مرد دنیا» را به خودش اختصاص دهد. برای ورزش ایران این موضوع قسمت تلخ ماجرا بود ولی قسمت شیرین مربوط به زمانی بود که اعلام شد لوچف «دوپینگی» است. حداقل نمونه A ای که از خون او گرفته شده بود، این مورد را تأیید می‌کرد.
با اعلام همین خبر بود که دوباره عنوان قوی‌ترین مرد دنیا به رضازاده برگشت و او هم در گفت‌وگویی اعلام کرد حدس می‌زده که این روس جوان دوپینگی‌ باشد. با این حال لوچف، همان زمان اعلام دوپینگی‌بودنش را یک «مورد سیاسی» قلمداد کرد و دم از بی‌گناهی زد. ادعایش این بود که چون کمیته ضد دوپینگ آمریکا از او نمونه دوپینگ گرفته، عمدا اعلام کرده این ورزشکار دوپینگی است تا تنش‌های سیاسی بین آمریکا و روسیه را دامن بزند. لوچف از بی‌گناهی‌اش حرف زد و گفت حتما برای اثبات بی‌گناهی‌اش می‌جنگد.
لوچف و دوپینگی که او نمی پذیرد
بعد از مطرح‌شدن دوپینگی‌بودن لوچف او موقتا از انجام هرگونه فعالیت ورزشی منع شد تا نتیجه نمونه B او از راه برسد. حالا هنوز نمونه B نیامده، خودش در گفت‌وگوی یک‌جمله‌ای با «ایسنا» مدعی شده جواب نمونه B او منفی است و نه‌تنها مشکلی برای حضور در ادامه رقابت‌ها ندارد بلکه آماده حضور در المپیک هم می‌شود. البته ادعای لوچف در هیچ سایت و رسانه خارجی بازتاب داده نشده و خودش گفته امید زیادی دارد که به‌زودی این موضوع اعلام شود. تا زمان رسمی احتمالی اعلام این موضوع، هنوز شاید زمان اندکی باقی مانده باشد ولی موردی که نگران‌کننده به نظر می‌رسد این است که در صورت اثبات این ادعای لوچف، دوباره نگرانی‌ها در اردوی وزنه‌برداری موج می‌زند؛ اول اینکه بهداد سلیمی همان شانس اندکش برای رسیدن به مدال در دسته سنگین‌وزن را هم به احتمال فراوان از دست می‌دهد و مورد دوم اینکه باز عنوان قوی‌ترین مرد دنیا از رضازاده پس گرفته و به وزنه‌بردار روس داده می‌شود.
کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه!
اینکه لوچف به‌صراحت از منفی‌بودن نمونه B آزمایشش خبر داده کمی عجیب است ولی این موضوع اصلا دور از ذهن نیست. در واقع روس‌ها بلافاصله بعد از اعلام خبر دوپینگی‌بودن وزنه‌بردارشان بود که دست به کار شدند و تلاش کردند هرطورشده اطلاعاتی درباره نمونه B الکسی لوچف به دست آورند. ضمن اینکه تلاش آنها برای جلسه‌گذاشتن با مسئولان فدراسیون بین‌المللی هم در نوع خود جالب بود. پیش‌تر الکساندر پتروف، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آراسپورت» روسیه، در این مورد گفته بود: «به فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری نامه‌ای فرستادیم و از آنها تقاضای اطلاعات درباره نمونه B آزمایش لوچف را داشتیم. ضمن اینکه خواسته‌ایم تحقیقات مستقلی هم درباره این دوپینگ صورت بگیرد. به‌هرحال موردی که مشخص است اینکه فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری روزی را در اختیار کمیته ضددوپینگ روسیه قرار می‌دهد تا بروند و از این اتفاق دفاع کنند. ضمن اینکه نمونه B آزمایش لوچف هم در مونترال کانادا موردبررسی قرار خواهد گرفت». 
مطرح‌شدن موارد بالا به‌ویژه اینکه حتی آنها می‌دانستند نمونه B به کجا فرستاده می‌شود بیانگر این موضوع است که روس‌ها هرطورشده تلاش می‌کنند مانع از رسوایی به‌وجودآمده شوند. ضمن اینکه این خبر در حالی در رسانه‌ها مطرح شده که پیش‌تر تمام دوومیدانی‌کاران روسیه با حمایت دولت این کشور و نفوذ در کمیته مبارزه با دوپینگ بین‌المللی از مثبت‌شدن تست دوپینگشان در امان مانده بودند، هرچند همین چند وقت پیش همه چیز فاش شد و آنها محروم شدند. این در شرایطی است که اگر نمونه B آزمایش لوچف هم مثبت شود، خطر بزرگ‌تری وزنه‌برداری روسیه را تهدید می‌کند و حتی ممکن است آنها از حضور در المپیک محروم شوند. شاید به همین خاطر است که روس‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا هرطورشده مانع از مثبت‌اعلام‌شدن نمونه B آزمایش لوچف شوند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.