​۹۰ درصد از مبتلایان به سیلیاک ناشناخته اند

رئیس پژوهکشده بیماری‌های گوارش و کبد گفت: بسیاری از بیماران سیلیاکی بدون علامت‌اند و ما آمار کمتراز ۱۰ درصد این افراد را در اختیار داریم.

محمد رضا زالی رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد در اولین همایش ملی بیماری سیلیاک که امروز در بیمارستان طالقانی برگزار شد، از وضعیت بیماری سیلیاک  درگذشته گفت: نزدیک به یک قرن است که این بیماری شناخته شده اما توانایی تشخیص بیماری در مراحل پایانی آن امکان پذیر بود و با مشاهده‌ی علایمی همچون اسهال شدید و کاهش وزن بیش از حد، اقدام به درمان می‌کردند و بیمار زیر نظر پزشک رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌کرد.  اما در حال حاضر ظاهر بیماری تغییر کرده است.
وی افزود: از نظر پزشکی بیماران مبتلا به سیلیاک در کنار افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند اما به گندم حساسیت دارند، اهمیت بسیار دارند . اکنون توانسته‌ایم زیر ۱۰ درصد از مبتلایان را شناسایی کنیم. 
زالی ادامه داد: از طرفی بستگان درجه ی اول و دوم فرد سیلیاکی، می‌بایست مورد توجه قرار بگیرند و آزمایش دهند. این افراد اگر به سیلیاک مبتلا باشند، علامت ظاهری ندارند. برخی افراد نیز دچار نفخ و اسهال هستند و روده‌ای تحریک پذیر دارند اما لزوما به سیلیاک مبتلا نیستند.
وی خاطر نشان کرد: طی مطالعات اخیر ثابت شده بروز بیماری‌هایی همچون بیماری‌های عصبی و روانی و حتی آلزایمر به علت مصرف گلوتن است. 
سیلیاک با غربالگری قابل تشخیص است 
محمد جواد احسانی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در اولین همایش ملی بیماری سیلیاک گفت: اساس تشخیص بیماری سیلیاک آزمایش خون و ژنتیک است. امروزه افرادی که با کم‌خونی،‌کمبود کلسیم واختلال رشد مواجه هستند می‌توانند مشکوک به این بیماری باشند. 
وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد علائم واضح سیلیاک را ندارند. بیش از ۱۰ درصد افراد دچار افزایش وزن هستند و ۲۰ درصد افراد مبتلا، در زمان تولد و یا بالای سن ۶۰ سال شناسایی می‌شوند.
احسانی غربالگری را روشی دانست که درصد قابل توجهی از موارد با آن تشخیص داده می‌شوند و افزود: افرادی که علامت‌هایی همچون، اختلالات ایمنی کبد، پوکی استخوان زودرس،‌کمبودآهن بی‌دلیل را شاهد هستند،‌در زمره ی افرادی قرار می‌گیرند که بیماری سیلیاک در آنها با علامت تشخیص داده می‌شود اما اگر افرادی دچار اختلالات ایمنی تیروئید، نروپاتی محیطی،‌دیابت نوع ۱ و سندروم دان هستند، اگر علامتی هم نداشته باشند،‌باید مورد آزمایش قرار بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: زنانی که به طور مکرر سقط جنین می‌کنند، افرادی که میگرن مداوم دارند و یا سطح ویتامین B۱۲ و اسید فولیک در بدنشان پایین است، می‌بایست مورد بررسی قرار بگیرند،‌همچنین تمام قسمت‌ها در زمان استفاده از رژیم غذایی معمول، قابل اعتماد است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.