چین برای فروش جنگنده های خود به دنبال مشتری است

چین برای نخستین بار برای فروش جنگنده های پیشرفته مدل «جی ـ ۱۰» به مشتریان خارجی و دریافت سفارش های خرید چراغ سبز نشان داده است.

شرکت واردات و صادرات فن آوری هوا و فضای چین در همین راستا، مدلی بزرگ از هواپیمای «اف سی ـ ۲۰» را این هفته در نمایشگاه بین المللی سنگاپور به نمایش گذاشت که در واقع نوع صادراتی جنگنده «جی ـ ۱۰» چین به حساب می آید.
پیش از این هرگز دیده نشده بود که چین یک مدل از جنگنده خود را که گفته می شود فقط متعلق به ارتش آزادیبخش خلق این کشور است در کشوری دیگر به نمایش بگذارد.
به همین سبب ناظران بر این باورند که رونمایی از این جنگنده با عنوان صادراتی آن در سنگاپور حکایت از آن دارد که چین به دنبال وارد کردن آن به بازار بین المللی است.
«جی ـ ۱۰» جنگنده ای با قدرت عملیاتی و رزمی چند منظوره و از هواپیماهای نظامی نسل سوم است که شرکت صنایع هوایی چین تولید کرده است.
بر اساس گزارش ها، این هواپیما سامانه کنترل پروازی بسیار پیشرفته ای دارد و گفته می شود یکی از بهترین و توسعه یافتن ترین جنگنده های امروز دنیا بشمار می رود.
برآوردهای رسانه ای در چین حاکی است که این جنگنده که اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی از ساخت آن خبر داده شد، از دو سال قبل توسط ارتش چین به خدمت گرفته شده و ۲۶۰ فروند آن در اختیار نیروی هوایی این کشور است.
این جنگنده دو مدل به روز شده «جی ۱۰ ـ بی» و «جی ۱۰ ـ سی» نیز دارد که اولی در اختیار ارتش است و دومی مراحل آزمایش خود را پشت سر می گذارد.
تارنمای «چاینا ارگ» می نویسد که پاکستان، ایران و آرژانتین اصلی ترین مشتریان این جنگنده هستند اما هنوز صادرات آن به این کشورها قطعی نشده و مذاکرات جدی نیز با چین برای خرید آنها صورت نگرفته است.
پیشتر هم اعلام شده بود که برخی از کشورهای قاره آسیا، قاره آفریقا و آمریکای مرکزی خواستار دستیابی به هواپیمای نظامی «جی – ۱۰» چین هستند.
فروش جنگنده برای کشورها کار ساده ای نیست و به گفته کارشناسان، مسایل مختلفی از جمله عوامل ژئوپلتیکی در این معاملات نظامی دخیل است.
فروش تجهیزات موشکی به دلیل استقرار در یک مکان و برد محدود به مراتب آسانتر از فروش جنگنده هایی است که فراتر از مرزها عملیات نظامی هجومی انجام می دهند.
به گفته کارشناسان نظامی، بزرگترین ضعف چین برای فروش این جنگنده ها این است که هنوز کسی از قدرت عملیاتی رزمی آنها اطلاعات دقیقی ندارد. به همین سبب لازم است از مشتریان برای تماشای رزمایش های ارتش چین با شرکت این جنگنده ها دعوت شود تا قابلیت های این هواپیماها مورد ارزیابی قرار گیرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.