جنتی: مشهد،فرصتی مناسب برای توجه بیشتر کشورهای جهان اسلام به جمهوری اسلامی است

مشهد پایتخت فرهنگی چهان اسلام در سال ۲۰۱۷ شد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویداد مشهد ۲۰۱۷ فرصتی مناسب است که توجه جهان اسلام به شهر مشهد و جمهوری اسلامی ایران جلب شود.

آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت ۵۷ کشور اسلامی، کلانشهر، مذهبی مشهد را برای سال ۱۳۹۶ مصادف با سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است که از این رویداد به عنوان 'مشهد ۲۰۱۷' یاد می شود. 
علی جنتی روز پنجشنبه در شورای عالی سیاست گذاری ملی پایتخت فرهنگ اسلامی در مشهد افزود: همه فعالیت هایی که انجام می شود بر اساس یک تکلیف اداری نیست بلکه موضوع، خدمت رسانی به مردم مشهد و حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همه افرادی که در این مسیر دخیل هستند با انگیزه کافی مشغول فعالیت می باشند. 
وی ادامه داد: مشهد ۲۰۱۷ می تواند توجه فرهیختگان جهان را به ایران و شهر مشهد جلب کند بر همین اساس باید فرهنگ ایرانی اسلامی خود را در این زمان ترویج دهیم. 
وی با اشاره به اینکه برنامه هایی که تاکنون برای مشهد ۲۰۱۷ در نظر گرفته شده بسیار ارزشمند است، خاطر نشان کرد: نباید برنامه ریزی ها در فضا باشد بلکه باید بر اساس امکانات موجود برنامه ریزی شود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای مثال شهرداری مشهد برنامه هایی را تدارک دیده و در این زمینه به فکر تامین اعتبار آنها نیز بوده است. 
جنتی با اشاره به این که باید چند پروژه بزرگ ملی در این زمینه مشخص شود، افزود: باید چند پروژه شاخص در مشهد شناسایی شود و برای آن ها اعتبار لازم تامین شود. 
وی با بیان اینکه امسال سال بسیار سخت و دشواری بود، اظهار کرد: نفت از بشکه ای ۱۵۰ دلار به ۲۵ دلار رسید و ما نتوانستیم صادرات خوبی را در حوزه نفت داشته باشیم، بر همین اساس باید گفت که اداره کشور در طول یک سال گذشته یک معجزه بود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: دولت در شرایط فعلی برای پرداخت حقوق کارکنان خود در بهمن ماه دچار مشکلات بسیار شد. 
جنتی به گزارش ارائه شده در هیات دولت اشاره کرد و گفت: گزارشی که دیروز در دولت ارائه شد نشان داد که در طول یک سال گذشته فعالیت های بسیار ارزشمند در حوزه رفع موانع تولید انجام شده است. 
وی با اشاره به اینکه باید برای پروژه های دست یافتنی برنامه ریزی شود، خاطر نشان کرد: هر وزارتخانه اعتباراتی را در اختیار دارد که می توان با گفت وگو با وزرا بخشی از آن اعتبارات را به مشهد ۲۰۱۷ اختصاص داد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون ساختار بسیار مناسبی چیده شده و کارهای خوبی نیز صورت گرفته است و می توان گفت در سال ۲۰۱۷ یک سری برنامه های آبرومندانه انجام می شود. 
جنتی به کمک دولت برای ارائه تسهیلات بانکی به بخش خصوصی مشهد در خصوص مشهد ۲۰۱۷ اشاره کرد و افزود: دولت شرایطی را فراهم خواهد کرد که سرمایه گذاران بخش خصوصی با تسهیلات بانکی مناسب در پروژه های مشهد ۲۰۱۷ سرمایه گذاری کنند. 
وی تصریح کرد: قطعا مجموعه های مختلف از جمله صدا و سیما نیز همکاری لازم را برای معرفی مشهد در سال ۲۰۱۷ خواهند داشت زیرا انگیزه کافی در این زمینه وجود دارد. 
جنتی با اشاره به این که اجلاس وزاری فرهنگ کشورهای اسلامی هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای اسلامی برگزار می شود، افزود: ارتباطی بین لزوم برگزاری این اجلاس در کشوری که به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی شده، وجود ندارد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از سال ۲۰۱۱ همه ساله سه کشور از حوزه کشورهای افریقایی، اسلامی و اسلامی غیر عربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می شود و در مصوبات آیسسکو موردی در رابطه با لزوم برگزاری اجلاس وزرا در این پایتخت ها وجود ندارد. 
وی خاطر نشان کرد: اینگونه نیست که هر زمانی که شهری به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی تعیین شود حتما اجلاس وزرا نیز در همان جا برگزار شود. 
استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه از برگزاری اجلاس سفرای کشورهای اسلامی در ماههای اول نیمه دوم سال آینده در مشهد خبر داد. 
علیرضا رشیدیان گفت: یکی از اهداف برنامه های مشهد ۲۰۱۷ گسترش تعاملات بین عناصر فرهیخته کشورهای اسلامی است. 
وی در خصوص تامین بودجه این رویداد مهم فرهنگی اظهار کرد: مکاتباتی با مرکز برای افزایش میزان تخصیص بودجه متمرکز وزارتخانه ها به مشهد مقدس از ۸ به ۱۰ درصد صورت گرفته است . 
رشیدیان خواستار پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تخصیص مقدار بیشتری از بودجه سال ۹۴ استان برای اجرایی شدن برنامه های مشهد ۲۰۱۷ شد. 
وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با ۲۸ دستگاه اجرایی، وزارت خانه و سازمان تصریح کرد: این مکاتبات در حوزه های مختلف از قبیل هوشمند سازی، مسائل فرهنگی، زنان و الگوی ایرانی و اسلامی، بهداشت و درمان، نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، صنایع دستی و تاسیس موزه ها و انتشار قرآن های فاخر در دست پیگیری است. 
در این جلسه مسئولین ستادهای رخدادهای فرهنگی، شهری، عمرانی و دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷، کمیته بین الملل و بخش مسابقه لگو گزارش هایی در رابطه با اقدامات صورت گرفته به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادند. 
آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت ۵۷ کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال ۱۳۹۶ مصادف با سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.