عاون وزارت بهداشت: کشور با کمبود ۱۲۰ هزار پرستار رو به رو است

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر مراکز بهداشتی و درمانی کشور با کمبود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر پرستار رو به روست در حالیکه پرستار بیکار نداریم.

محمد میرز ابیگی روز پنجشنه در حاشیه افتتاح ساختمان جدید دانشکده پرستاری – مامایی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند به خبرنگاران افزود: نیاز کشور حدود ۲۶۰ هزار نفر پرستار به نسبت جمعیت، تخت بیمارستان و تعداد پزشکان است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴۰ هزار نفر پرستار در تمام مراکز بهداشتی – درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی در کشور مشغول کار هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به نیاز ایران به نیروهای پرستاری، فارغ التحصیلان این رشته که نیازمند کار هستند می توانند با مراجعه به سایت موسسه کارآفرینان آوای سلامت که توسط این وزارتخانه تعریف شده مراجعه و ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: زمینه کار در شهرهای تهران و کلان شهرها برای افراد جویای کار با ثبت نام در این موسسه بلافاصله مهیا می شود.
نیاز بیمارستان های تهران به دو هزار پرستار 
میرز ابیگی بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود یکهزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر پرستار نیاز است در بخش های خصوصی این میزان بیش تر مشاهده می شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از برگزاری دوره مهارت های خاص برای تربیت پرستار خبر داد و یادآور شد: پنج دوره در راستای نیاز نظام سلامت و مردم نهایی شد و هشت دوره نیز در شرف نهایی است.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های تربیت نیروی پرستار، این استعداد و توان را می دهد که در کنار کارشناس ارشد ویژه مانند پرستاران فارغ التحصیل متخصصی که داریم افراد بتوانند خدماتی را چه در سطح جامعه و چه در بیمارستانها ارایه دهند.
وی توسعه پرستاری جامعه نگر را یکی از برنامه های سال ۹۵ ذکر کرد و افزود: اجرای این طرح به بیمارستان ها برای کاهش بار بستری بیمار کمک خواهد کرد.
وی در تشریح طرح توسعه پرستاری جامعه نگر گفت: در اجرای این طرح در مراکز مراقبتی که کار درمانی ندارند می توان از بیماران مزمن، سالمندان، سرطانی ها، بیماران دیابتی، قلبی، عروقی، سکته مغزی و غیره که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند پرستاری کرد.
وی اضافه کرد: اینگونه بیماران نیازی به بستری شدن در بیمارستان ها ندارند و پرستاری جامع نگر می تواند به کمک اینگونه مراقبت ها بیاید.
پرستاران پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت می کنند
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صدور پروانه صلاحیت حرفه ای به پرستاران را از دیگر برنامه های سال آتی برشمرد و اظهار کرد: پروانه صلاحیت پرستار را از غیر پرستار جدا می کند و کسانی که ممکن است مدارک جعلی داشته باشند یا مراکز غیرمجازی که اقدام به دخالت در گروههای پرستاری کرده باشند شناخته می شود.
میرزابیگی اظهار کرد: علاوه بر دریافت مدرک فارغ التحصیلی توسط پرستاران مدرکی برای توانمندی پرستاران دارای صلاحیت (پروانه صلاحیت حرفه ای) به آنان اعطا می شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.