سه اتفاقی که بورس را مثبت کرد

بورس تهران در معاملات هفته گذشته اگرچه اندکی از شدت هیجانات خود کاست و با رشد نیم درصدی شاخص مواجه شد اما همچنان با ورود چشمگیر نقدینگی و افزایش انگیزه برای خرید رو به رو شد.

بورس تهران در حالی در ابتدای هفته معاملاتی گذشته اندکی از روند پرشتاب خود کاست و با اصلاح قیمت و استراحت مواجه شد، اما در میانه هفته روند صعودی خود را آغاز کرد و توانست با رشد نیم درصدی شاخص در محدوده ۷۷ هزار و ۸۸۸ واحد قرار بگیرد.
البته در هفته گذشته سه اتفاق مهم رخ داد که موجب آغاز روند صعودی بازار و تداوم آن شد به طوری که روند صعودی بازار سرمایه از روز دوشنبه و با حضور وزیر اقتصاد در سازمان بورس و برگزاری جلسه مشترک با مسئولان بازار سرمایه آغاز شد و بورس تهران که با شایعه خبر استعفای رئیس سازمان بورس مواجه شده بود، با خیال راحت مسیر صعودی خود را در پیش گرفت.
علاوه بر این در میانه هفته خبر مهم دیگری منتشر شد که فعالان تالار شیشه ای را دلگرم تر کرد و این خبر چیزی نبود جز کاهش نرخ سود سپرده های بانکی که باعث خوشحالی فعالان بازار سرمایه شد، زیرا کاهش نرخ سود می تواند موجب رونق بورس شده و سرمایه ها را از بانک به سمت بازار سرمایه بکشاند.
از دیگر اتفاقات پر اهمیتی که در هفته گذشته رخ داد، آغاز مجدد عرضه های اولیه بعد از مدتها در بورس تهران و روی خوش سهامداران به این عرضه بود به طوری که اشتیاق سهامداران برای خرید سهم عرضه شده و واکنش مثبت بازار به این رویداد، تمایل سهامداران را برای ادامه این مسیر نشان داد.
به این ترتیب روند عرضه های اولیه که در ابتدای امسال و با وخیم شدن اوضاع بورس متوقف شده بود، با بهبود شرایط بازار و همچنین ورود نقدینگی جدید مجددا از سر گرفته شد و همین موضوع سبب شد تا در روز چهارشنبه ۸ درصد از سهام پتروشیمی فجر به عنوان سومین شرکت جدید وارد بورس شود.
کارشناسان نیز در این شرایط بر لزوم تداوم عرضه های اولیه تاکید دارند و می گویند با ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه باید عرضه های اولیه افزایش پیدا کند زیرا این موضوع باعث جذب نقدینگی جدید شده و شادابی و نشاط را به بازار تزریق می کند.
به این ترتیب با هجوم شدید نقدینگی به بورس تهران و افزایش تقاضا در گروه های مختلف بورسی به خصوص گروه خودرویی که این روزها بازدهی خیره کننده ای را نصیب همراهان خود کرده است، میانگین بازدهی بورس تهران به ۲۴.۶ درصد رسید و ارزش و حجم معاملات هم با رونق قابل توجهی مواجه شد.
بر این اساس در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیون سهم به ارزش ۲۶ هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد و دفعات معاملات به بیش از ۶۳۰ هزار دفعه رسید. همچنین افزایش تقاضا برای خرید سهم موجب رسیدن تعداد خریداران به بیش از ۲۰۴ هزار نفر شد.
روند صعودی بورس تهران در حالی این روزها شدت گرفته است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، سهامداران منتظر ارائه اولین پیش‌بینی درآمد شرکتها هستند تا با ارائه اولین پیش بینی مدیران برای سال آینده، روند حرکتی خود را تعیین کنند و ببینند مدیران با لحاظر کردن شرایط اقتصادی و سیاسی، سال آینده شرکتها را چگونه ترسیم می کنند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.