قیمت نفت خام، پایین‌ترین حد در ۱۱ سال گذشته

تصویب لایحه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا که ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت این کشور را لغو می‌کند موجب شد تا قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی به پایین‌ترین حد در ۱۱ سال گذشته کاهش یابد.

به گزارش فرانسه از سنگاپور، در معاملات امروز بازار آسیا، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه سال آینده میلادی (بهمن – اسفند) با ۵۹ سنت کاهش به ۳۶.۲۹ دلار رسید.
قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا(WTI) برای تحویل در ماه ژانویه (دی – بهمن) نیز با ۳۶ سنت کاهش به ۳۴.۳۷ دلار رسید.
مجلس نمایندگان آمریکا شنبه این هفته با هدف رونق اقتصاد این کشور لایحه‌ای تصویب کرد تا بر مبنای آن ممنوعیت صادرات نفت این کشور که از سال ۱۹۷۵ میلادی وضع شده بود، لغو شود.
دنیل انگ، تحلیل‌گر و سرمایه‌گذار از موسسه «فیلیپ فیوچرز» سنگاپور با اشاره به اینکه کاهش بی سابقه قیمت نفت برنت در ۱۱ سال اخیر نتیجه لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکاست گفت: لغو این قانون تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت نفت برنت نسبت به نفت وست تگزاس داشته است.
وی اظهار کرد: معتقدم که سرانجام با ادامه روند کاهش قیمت نفت، حمایت بیشتری از قیمت‌ها صورت خواهد گرفت و گمان نمی‌کنم قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار کاهش پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار بورس لندن (ICE) نیز با ۷۱ سنت کاهش به ۳۶.۷۱ دلار رسید که این رقم پایین‌ترین میزان تجارت روزانه از ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۴ میلادی (۲۳ تیر ۱۳۸۳) است.
در مجموع، قیمت هر بشکه نفت خام در تابستان سال گذشته میلادی بیش از ۱۰۰ دلار معامله می‌شد که این میزان تا پایان سال جاری میلادی با کاهش بیش از ۶۰ درصدی رو به رو شده است.
«سنجیو گوپتا» رئیس بخش نفت و گاز سازمان خدمات حرفه‌ای «ای.وای» انگلیس در حوزه آسیا اقیانوسیه نیز با اشاره به حساسیت‌های موجود در این زمینه گفت: لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا تاثیر فوری بر قیمت نفت نخواهد داشت اما می‌تواند در دراز مدت بر قیمت نفت تاثیر منفی داشته باشد.
تمایل نداشتن کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» برای کاهش تولید در نشست اخیر در وین و حفظ سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه در روز از دیگر دلایل افت قیمت نفت در بازارهای جهانی است.
کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان در حال حاضر بیش از سهمیه تعیین‌شده تولید دارند و تولید روزانه این سازمان حدود ۳۲ میلیون بشکه در روز است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.