پاسخ مناسب چین به ماجراجویی های آمریکا

چین با استقرار سامانه های موشکی «اچ کیو ـ ۹» در جزایر «شیشا» در دریای جنوبی در واقع قصد دارد توان بازدارندگی خود را در برابر آمریکا افزایش داده و به نوعی یکه تازیهای این کشور را در منطقه مهار کند.

موشک های ضد هوایی چین که در این منطقه مستقر شده است نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و برای هدف قرار دادن جنگنده ها وسیله مناسبی است.
افزون بر این تازه ترین گزارش های دریافتی حکایت از آن دارد که چین تجهیزات دفاعی بازدارنده دیگری هم برای دفاع دریایی در این منطقه مستقر کرده است.
موشک های «اچ کیو ـ ۹» چین یکی از پیشرفته ترین آتشبارهای ضد هوایی این کشور و ساخت داخل محسوب می شود که بسیاری از کارشناسان نظامی آن را مشابه موشک های «پاتریوت» آمریکا می دانند.
این اتفاقات پس از آن رخ می دهد که آمریکا اعلام کرد برای مهار برنامه های موشکی بالستیک کره شمالی قصد دارد در کنار استقرار سپر موشکی «تاد» در کره جنوبی سامانه های موشکی «پاتریوت» را نیز در شبه جزیره کره آرایش دهد.
البته مسئولان چینی نوع آتشبارهای مستقر شده را مشخص نکرده اند اما دفاع آنها از استقرار این سامانه ها نشان می دهد که چین عزم خود را برای ایجاد یک قوای بازدارنده بسیار قدرتمند در دریای جنوبی راسخ تر کرده است.
این اقدامات دقیقا مشابه گزارش هایی است که روزنامه «گلوبال تایمز« ارگان حزب حاکم چین خواستار اجرای آنها شده بود.
این رسانه چینی پس از تشدید مناقشات در دریای جنوبی بارها اعلام کرد که پکن باید قوای نظامی و تجهیزات بیشتری در دریای جنوبی داشته باشد تا آمریکایی ها به این باور برسند بازی با این آتش برایشان خطرناک است.
حالا اما رویارویی در حال شدت گرفتن است و منطقه شبه جزیره کره و دریای جنوبی به کانون مسابقات موشکی میان چین و آمریکا تبدیل شده است.
«گلوبال تایمز» پا را از این فراتر گذاشته و نوشته است: بهتر است غربی ها بدانند که در قبال تحرکات خطرناک آنها در دریای جنوبی استقرار سامانه های موشکی «اچ کیو ـ ۹» چین ضرورت دارد. این بخشی از سیاست بازدارندگی چین در برابر آنها به حساب می آید.
این سامانه های موشکی دارای سیستم های راداری بسیار قوی هشدار دهنده هستند که قبل از وقوع هر مخاطره نظامی فعال می شود.
چین این آتشبارهای ضد جنگنده را جزو تجهیزات دفاعی خود رده بندی کرده است و به همین دلیل مسئولان این کشور می گویند چین در جزایری که متعلق به خودش است تجهیزات دفاعی مستقر کرده است.
«لی جیه» از کارشناسان امور نظامی چین می گوید: آمریکایی ها در بوق و کرنا کرده اند که چین سامانه موشکی در منطقه مستقر کرده است. آنها داستان سرایی هم می کنند اما بدانند که مشکل اصلی تنش ها خود واشنگتن است.
از سوی دیگر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا ضمن انتقاد از فعالیت های موشکی چین تاکید کرده است که پکن در حال نظامی کردن منطقه می باشد.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین دیروز در مصاحبه مطبوعاتی در پکن گفت که آرایش سامانه های دفاعی به معنای نظامی کردن دریای جنوبی نیست.
سران اتحادیه آسیای جنوب شرقی موسوم به «آ.سه.آن» و آمریکا نیز در پایان نشست این هفته در آمریکا خواستار کاسته شدن از تنش ها در این منطقه شده اند.
چین می گوید که با بیشتر کشورهای «آ.سه.آن» منازعات ارضی ندارد و اگر مساله ای هم بین برخی همسایگان باشد باید میان آنها حل شود و بین المللی کردن آن و وارد کردن آمریکا در این مناقشات کاری بس نادرست است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.