واکنش تند اردوغان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واکنش تند به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به ادامه همکاری واشنگتن با پ.ی.د تاکید کرده است، گفت: این شخص مخاطب وی نیست و امروز با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا صحبت خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص اظهارات صریح ترکیه که پ.ی.د را عامل حمله انتحاری خونین در آنکارا خوانده و از آمریکا خواسته است که به همکاری با این گروه خاتمه دهد، گفت که هنوز ما به دلایل لازم در خصوص اینکه کدام گروه عامل حمله انتحاری آنکارا بوده، دست نیافته ایم لذا همچنان به همکاری خود با پ.ی.د ادامه خواهد داد.
اردوغان امروز در استانبول به خبرنگاران گفت: در حمله انتحاری آنکارا ۲۸ نفر کشته و ۶۱ نفر زخمی شدند.
وی با اشاره به اینکه عامل حمله انتحاری در مدتی کمتر از یک روز شناسایی شد و هم اکنون ۱۴ نفر نیز در ارتباط با این حمله دستگیر و تحت بازجویی قرار دارند که تحقیقات روی سه نفر از این افراد فشرده شده است.
اردوغان با تاکید بر اینکه هیچ تردیدی در این نیست که ی.پ.گ عامل این حمله انتحاری است، گفت: ی.پ.گ شاخه نظمی پ.ی.د ( حزب اتحاد دمکراتیک سوریه) است. 
او گفت: مقاومت غرب در قبال درک این مساله باعث تاسف جدی است. چراکه ترکیه با اسناد و مدارک لازم به هم پیمانان غربی خود تبیین کرده است که پ.ی.د و ی.پ.گ وابسته و ادامه پ.ک.ک است ولی دوستان غربی ترکیه از شناسایی آنها به عنوان سازمان تروریستی خودداری می کنند.
رئیس جمهوری ترکیه در خصوص اظهارات شرف مالکوچ مشاوری عالی خود که گفته است در واکنش به آمریکا، احتمال بسته شدن پایگاه اینجرلیک به روی هواپیماهای آمریکا مطرح است، گفت: وی اطلاعی ندارد که مالکوچ چنین اظهاراتی دارد. اگر هم قرار باشد در این زمینه اظهار نظری شود، مقامات رسمی باید سخن گویند.
او با اشاره به گفت و گوی مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با جان کری همتای آمریکایی خود، گفت: جان کری نیز به برخی خطاهای ی.پ.گ اذعان دارد و من نیز امروز در گفت و گو با باراک اوباما نقطه نظرات ترکیه را تبیین و به وی خواهم گفت سلاحهایی را که شما به این گروهها می دهید، در کجاها استفاده می کنند. 
اصرار آمریکا بر اینکه پ.ی.د و ی.پ.گ از موثرترین گروهها در مقابله با گروه تکفیری تروریستی داعش در سوریه می باشد و به کمک های خود به این گروه ادامه خواهد، داد، خشم آنکارا را در آورده و اردوغان به صراحت به آمریکا گفته است: باید بدانیم ترکیه هم پیمان آمریکاست و یا این گروه تروریستی.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.