داعش در تنگنای مالی قرار گرفت/ حقوق نیروهای تروریستی نصف شد

دویچه وله گزارش داد: داعش در تنگنای مالی قرار گرفته و از حقوق و مقرری تروریست های خود کاسته است، حقوق تروریست ها تا نصف کاهش یافته و مشکلات مالی داعش باعث شده که فشار آنها بر مردم نیز افزایش یابد.

پایگاه اینترنتی رادیو صدای آلمان (دویچه وله) در گزارشی نوشت: بمباران جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع گروه 'داعش' کارساز بوده است. به گفته ساکنان مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش این گروه اکنون به شدت دچار تنگنای مالی شده است.
این منبع خبری به نقل از اشپیگل آنلاین آلمان نوشت: ایمن جواد التمیمی، کارشناس گروه های تکفیری عراق و سوریه این موضوع را تائید می کند.
یک فعال از شهر رقه می گوید نه تنها مزد و جیره تروریست ها تا نصف کاهش یافته، بلکه حقوق کارمندان دادگاه ها و معلمان مدارس نیز نصف شده است.
تدابیر اتخاد شده گویا کمکی به گروه داعش نکرده است. به گفته افراد محلی در شهر فلوجه عراق، تروریست های این گروه مجبورند بجای ۳ وعده غذای روزانه فقط دو نوبت غذا بخورند.
بخش اصلی بودجه گروه داعش صرف پرداخت حقوق ماهیانه تروریست های خود می شود. حقوق و مزایا بر اساس معیارهایی چون 'قرار گرفتن در هرم قدرت، محل ماموریت و ملیت تروریست ها' متفاوت بوده است.
حقوق آنان تاکنون چیزی حدود ۴۰۰ دلار بود که این مقدار ۳ برابر بیشتر از درآمد متوسط یک سوری است. گروه داعش به تروریست های خود بجای دینار عراقی و یا لیر سوری فقط دلار پرداخت می کند. پیش از این غنیمت جنگی نیز جزو منابع درآمد حساب می شد ولی اکنون داعش بجای اشغال مناطق جدید روز به روز مناطق تحت کنترل خود را از دست می دهد.
این پایگاه خبری در ادامه افزود: اهالی شهر موصل گفته اند این گروه برای افزایش درآمد خود فشار به ساکنان مناطق تحت کنترل را بیشتر کرده و نرخ آب و برق را افزایش داده است. در شهر رقه حتی به ساکنان گفته اند که پول آب و برق را به دلار بپردازند.
برخی از ساکنان مناطق تحت کنترل گروه داعش از بستگان خود در خارج پول قرض می کنند. تورم تشدید پیدا کرده است. برای مثال در شهر موصل قیمت شکر در ظرف چند ماه دوبرابر شده است.
گروه داعش حتی در ایدئولوژی خود اکنون انعطاف پذیرتر شده است. زنانی که لباسی 'مناسب' نمی پوشیدند قبلا به شلاق محکوم می شدند. اکنون آنها باید فقط جریمه پرداخت کنند. در فلوجه اگر خانواده و یا بستگان زندانیان ۵۰۰ دلار به عنوان وثیقه پرداخت کنند آنها از زندان آزاد می شوند. خانواده هایی که قصد دارند فلوجه را ترک کنند مجبورند هزار دلار بپردازند؛ پولی که آنها قادر به پرداخت آن نیستند. درآمد ناشی از غارت و اخاذی حتی مهمتر از منابع نفت، گاز و برق است.
دویچه وله در ادامه این گزارش نوشت: پیشتر هواپیماهای جنگی آمریکا در جریان حمله هوایی به شهر موصل عراق، ساختمانی را منهدم کرده بودند که گروه داعش پول خود را در آن برای رشته عملیات آتی خود ذخیره کرده بود. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته بود که با پرتاب دو بمب ۹۰۰ کیلوگرمی 'میلیون ها' دلار را نابود کرده است. رقم دقیق مبلغ نابودشده مشخص نیست.
تارنمای دویچه وله در ادامه افزود: به گفته کارشناسان، ناردست است اگر پنداشته شود که گروه داعش در حال فروپاشی است. به گفته التمیمی، داعش یکی از ثروتمندترین گروه های تروریستی جهان محسوب می شود.
مارا روکین، کارشناس علوم سیاسی مشکلات مالی گروه تروریستی داعش را تأیید می کند، اما در عین حال می گوید چنین وضعیتی در یک منطقه جنگی عادی تلقی می شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.