اتحادیه اروپا شرط های دیوید کامرون را پذیرفت / انگلیس در اتحادیه اروپا باقی می ماند

سران اتحادیه اروپا روز جمعه در خصوص خواسته های مناقشه برانگیز دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، «دالیا گریبوسکایته» رئیس جمهوری لیتوانی، پس از پایان بیش از ۳۰ ساعت مذاکرات دشوار، اعلام کرد: توافق درخصوص باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به دست آمد؛ ماجرا به پایان رسید. 
همتایان کامرون از۲۷ کشور دیگرعضو اتحادیه اروپا دراین نشست که از بعدازظهر پنجشنبه آغاز شده بود، بر موضع خود سرسختی نشان دادند که این امر به طولانی شدن مذاکرات بر سر خواسته های نخست وزیر انگلیس منجر شد. 
نخست وزیر انگلیس هشدار داده بود که چنانچه به توافق مورد نظر خود دست نیابد مذاکرات را ترک می کند و ممکن است در همه پرسی ماه ژوئن انگلیس از گزینه خروج انگلیس از اتحادیه (Brexit) حمایت کند. 
اما پس از یک روز به تعویق افتادن های مکرر و دیدارهای پر جوش و خروش ، «دونالد تاسک» رئیس اتحادیه اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا پیش نویس یک توافق متضمن سازش بر سر موضوعات کلیدی را ارائه دادند. 
یک مقام آگاه در اتحادیه اروپا اندکی پیش از اعلام توافق از سوی رئیس جمهوری لیتوانی، گفته بود که روسای اتحادیه و کمیسیون اروپا اعتقاد دارند طرح پیشنهادی آنان بسیار عادلانه و متوازن است و از بخت بالایی برای تصویب توسط ۲۸ کشور عضو برخوردار است. 
در همین حال ، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که توافق به دست آمده ، به کشور انگلیس «وضعیتی ویژه» در اتحادیه اروپا خواهد داد. 
توافق به دست آمده در اتحادیه اروپا راه را برای آغاز مبارزات سیاسی در انگلیس در آستانه همه پرسی ۲۳ ژوئن (سوم تیر ۹۵) هموار می سازد و به این ترتیب انتظار می رود که کامرون مبارزات سیاسی برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را رهبری کند. 
کامرون خواستار توافق بر سر محدود شدن شمار مهاجران اتحادیه اروپا به انگلیس است و همچنین می خواهد به رای دهندگان انگیسی اطمینان دهد که اصل کلیدی اتحادیه اروپا مبنی بر همبستگی و نزدیکی هر چه بیشتر شامل انگلیس نمی شود. 
این در حالی است که کشورهای شرق اروپا نگران هستند که طرح های کامرون تبعیض آمیز بوده و اصل آزادی تردد اتحادیه اروپا را نقض می کند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.