تشدید تنش میان تهران-واشنگتن؛ واکنش‌ها به تهدید ترامپ

تهدید بی‌سابقه رئیس‌جمهور کشورمان علیه ایالات متحده آمریکا و پاسخ ترامپ به این تهدید، بازتاب فراوانی در رسانه‌های خبری داشته است.

ماجرا از آن‌جایی آغاز شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در تهدیدی بی‌سابقه، خطاب به رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: «با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.»
روحانی در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در خارج کشور روز یکشنبه ۳۱ تیرماه سال جاری تاکید کرد که کسانی که کمترین درک از مسایل سیاسی داشته باشند متوجه هستند که امکان توقف صادرات نفت ایران وجود ندارد. در نهایت رئیس‌جمهور میخ آخر را کوبید و هشدار داد: تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آن‌هاست.
پس از اظهارات و تهدید مستقیم رئیس جمهوری کشورمان علیه مواضع ضدایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رسانه های خبری غربی، آسیا و غرب آسیا پمپاژ مقاله، تحلیل و گفتگو شد، عمده رسانه های خبری این تهدید را از سوی جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه خواندند و برخی نیز صحبت از جنگ به میان آوردند، تا اینکه ترامپ توییت جنجالی را پست کرد!
دونالد ترامپ خطاب به رئیس جمهور کشورمان از جمله معروف ظریف که در مذاکرات هسته ای  در یکی از جلسات خطاب به جان کری  وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن!» استفاده کرد. ترامپ در توییت خود نوشت: هرگز آمریکا را تهدید نکن!
ترامپ در توییت خود از حروف بزرگ استفاده کرد به مفهوم تاکید بر اظهاراتی که بیان کرده است! که نشان‌دهنده خشم رئیس‌جمهور ایالات متحده است. او با لحنی غیردیپلماتیک و دور از اخلاق خطاب به روحانی نوشت: «هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن.»
پس از توییت ترامپ وزیر خارجه این کشور در سخنانی میان ایرانیان اپوزیسیون مقیم کالیفرنیا، گزافه‌گویی‌های همیشگی خود را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد و گفت ما خواهان تغییر رژیم در ایران نیستیم بلکه خواهان تغییر رفتار رژیم هستیم، پمپئو در اظهاراتی مداخله‌جویانه دولت ایران را دولت مافیا خواند.
این سخنرانی ساعاتی پس از آن ایراد شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان سرنگونی و تجزیه کشورش را از جمله سیاست‌های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد هشدار داد.

روحانی، صلح با ایران را «مادر صلح ها» و جنگ با ایران را «مادر جنگ‌ها» خواند و گفت کشورش نمی‌پذیرد مورد تهدید قرار بگیرد.
اما این جنگ لفظی و تهدیدهای مکرر در اینجا به پایان نرسید، پس از اظهارات سخیف مایک پمپئو در کتابخانه ریگان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سخنرانی مداخله جویانه وزیر خارجه آمریکا گفت: «سخنرانی مزورانه و سخیف وزیر خارجه آمریکا در این جمع  که صرفا یک اقدام ابزاری و تبلیغاتی بود،  بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی حد و حصر  دولت آمریکا در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام  یک سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است.»
پس از آن بامداد امروز وزیر خارجه کشورمان پاسخ دندان شکنی به ترامپ داد. ظریف در توییت خود، جمله ترامپ را علیه خود ترامپ به کار برد و نوشت مراقب باشید!
ظریف گفت: «ما را بی‌خیال تصور کنید! دنیا لاف‌های تندتر از این را چند ماه پیش شنیده است. ایرانیان هم ۴۰ سال است مشابه این‌ها را البته با لحن متمدنانه‌تری شنیده‌اند. ما هزاران سال است که در اینجا بوده‌ایم و سقوط امپراطوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراطوری خودمان که از عمر برخی کشورها طولانی تر بود. مراقب باشید»!
در همین حال بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در گفتگو با رسانه های داخلی ایران، ابعاد تهدیدهای تو خالی ترامپ علیه کشورمان را تشریح کرد و گفت دولت ایران باید بفهمد که با مردم ایران چگونه سخن بگوید زیرا ایرانی ها در مقابل احترام با زبان تکریم برخورد می کنند.
در پاسخ به واکنش ها، دونالد ترامپ درمیان خبرنگاران گفت: «نگران افزایش تنش با ایران نیستم»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نگران افزایش تنش با ایران نیست؟ گفت: «به هیچ وجه» چنین دغدغه ای ندارم.
همچنین پس از موضع گیری مجدد ترامپ، مایک پنس معاون اول رئیس جمهور ایالات متحده نیز، تهدیدها و اظهارات رئیس جمهور و وزیر خارجه اش را تکرار کرد.
مایک پنس روز دوشنبه در سخنرانی مداخله جویانه خود گفت: ترامپ از مردم ایران که در خیابان ها اعتراض  می کنند حمایت می کند و در کنار آنها ایستاده است!
وی ادامه داد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد تا رژیم ایران نتواند بیش از این به رفتار های بدخواهانه خود در منطقه ادامه دهد.
معاون اول ریاست جمهوری ایالات متحده تنها به این سخنرانی علیه ایران بسنده نکرد، وی درباره جنجال توییتری و  حماقت ترامپ علیه ایران، در توییت خود به سبک ترامپ جمهوری اسلامی را تهدید کرد و گفت که صبرشان لبریز شده است!
پنس نوشت: «ترامپ به ایران اخطار داد و توافق اتمی را لغو کرد. او روشن ساخت که مادیگر تحمل نخواهیم کرد، ایران در سرتاسر جهان دست به خشونت و ترور بزند. ما دیگر تهدیدات علیه ایالات متحده را تحمل نمی کنیم.»

واکنش‌ها
پس از جنجال های به پا شده در محافل سیاسی آمریکا خصوصا در کنگره، سخنگوی کاخ سفید درباره توییت تهدیدآمیز رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، گفت: دونالد ترامپ از روز اول از لحنی شدید علیه ایران استفاده می کرد و این توییت پاسخی به اظهارات رئیس جمهوری ایران بود.
سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چه چیزی باعث شد ترامپ چنان توییتی منتشر کند، افزود: فکر می کنم رئیس جمهوری آمریکا از روز اول نیز از لحنی شدید علیه ایران استفاده می کرد.
سندرز افزود: (ترامپ) به اظهاراتی که از سوی آن ها (ایران) ایراد شده بود، پاسخ داد و به تمرکز بر امنیت مردم آمریکا ادامه خواهد داد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون امکان مذاکره مستقیم میان ترامپ و حسن روحانی گفت: این تصمیمی است که رئیس جمهوری (ترامپ) باید بگیرد که چگونه خواهد بود؛ اما هدف نهایی و تمرکز رئیس جمهوری آمریکا بر حصول اطمینان از این است که آن ها (ایران) به تسلیحات هسته دست نیابند.

کنگره آمریکا
توییت تهدیدآمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انتقادها را به کنگره کشاند؛
کریس مورفی عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه ایران نوشت: اقدام اخیر کنگره در امتناع از وظیفه خود برای اعلان جنگ (علیه داعش) مثل چراغ سبزی برای یک رئیس جمهوری تشنه جنگ بود که برای انحراف (افکار عمومی) از آشفتگی داخلی نیاز به ایجاد یک بحران خارجی دارد.

این سناتور ایالت کنکتیکات همچنین افشا کرد که عوامل دولت ترامپ در جلسه ای در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اذعان کرده اند که تاکنون هیچ کشوری از تحریم های واشنگتن علیه ایران حمایت نکرده است.
«تیم کین» عضو مجلس سنا از ایالت ویرجینیا نیز این توییت ترامپ را نشانه تلاش او برای آغاز جنگی علیه ایران دانست و افزود: این مساله باید هشداری برای همه باشد.
سناتور «دیان فینشتاین» با «احمقانه» توصیف کردن توییت ترامپ نوشت: تهدید به جنگ در یک توییت آخر شب، دیپلماسی نیست، حماقت است و تخفیف جایگاهی است که (ترامپ) در اختیار دارد.
فینشتاین همچنین با اشاره به اینکه ترامپ از زمان به قدرت رسیدن عادت خطرناکی در حمله آنلاین به رهبران جهانی کسب کرده، افزود: تلاش ترامپ برای سختگیر دیده شدن در توییتر، موضع آمریکا را در صحنه جهانی تضعیف کرده و امنیت ملی را به شکلی جدی به خطر انداخته است.
«ریچارد بلومنتال» دیگر عضو سنای آمریکا بود که به ترامپ تاخت و با تاکید بر اینکه دولت او راهبردی در قبال تهران ندارد، «ادبیات بی ملاحظه» او علیه ایران را خطرناک توصیف کرد.
«برنی سندرز» سناتور شناخته شده و محبوب آمریکایی نیز با بازنشر یکی از توییت های قدیمی ترامپ که در آن باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا را متهم به تلاش برای آغاز جنگی علیه ایران برای پیروزی در انتخابات کرده بود، نوشت: نه، اوباما روابط با ایران را ارتقا داد. این تو هستی ترامپ که برای جنگ برنامه ریزی می کنی تا دوباره انتخاب شوی!

سندرز همچنین به ادعاهای ترامپ درباره حقوق بشر در ایران اشاره کرد و افزود: آیا کسی واقعا باور می کند که ترامپ نگران حقوق بشر در ایران است، در حالی که او به تازگی سخنان محبت آمیزی درباره رهبران مستبد در جهان مثل پوتین در روسیه، کیم جونگ اون در کره شمالی، دوترته در فیلیپین و محمد بن سلمان در عربستان گفته است.
«لوید داگت» عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز به تهدید ترامپ واکنش نشان داد و آن را تلاش او برای انحراف افکار عمومی از «تسلیم شدن او مقابل پوتین و دستاوردهای بسیار کم برابر کره شمالی» دانست و افزود: این گونه تهدیدهای خطرناک ممکن است به جنگی با ایران منجر شود که برخی در خاورمیانه مدت هاست به دنبال آن هستند.
وی همچنین در پیامی دیگر با اشاره به برجام، گفت: پیش از آنکه ترامپ پایان آن را اعلام کند، ما توافقی داشتیم که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری می کرد و نظام راستی آزمایی و بازرسی های آن به گونه ای بود که ترامپ هنوز نتوانسته برابر کره شمالی به دست آورد.
«تد لیو» دیگر عضو مجلس نمایندگان آمریکا که از حامیان طرحی در این مجلس برای پس گرفتن حق اعلام جنگ از ترامپ و قرار دادن آن در اختیار کنگره است، از مردم آمریکا خواست که اگر از تهدید ترامپ علیه ایران نگران شده اند از این طرح حمایت کنند.

فرافکنی رسانه آمریکایی از پیام‌های تهران و واشنگتن
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی با فرافکنی پیام‌های تهران و واشنگتن نوشت: ایران جنگ لفظی بین روسای جمهوری ایران و آمریکا را افزایش نمی‌دهد. در این باره ایرنا به نقل از این رسانه آمریکایی گزارش داده است:  نگرانی ایران در مورد تحریم‌های لجام‌گسیخته آمریکاست که اقتصاد این کشور را هدف قرار داده است. سعید لیلاز تحلیلگر سیاسی، جنگ لفظی بین ایران و آمریکا را «طوفان قبل از آرامش» توصیف کرد و گفت: او نگران بروز جنگ بین ایران و آمریکا نیست.

شبکه فرانسوی از هدف ترامپ می گوید
شبکه پنج تلویزیون فرانسه در واکنش به تهدید رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که دونالد ترامپ با هدف ایجاد ناآرامی و افزایش فشار بر ایران، کارزاری را علیه این کشور به راه انداخته است.

به گزارش ایرنا در گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه (TV5) آمده است: تنش لفظی میان مقامات آمریکا و ایران در روزهای اخیر به اوج خود رسیده تا جایی که این تنش ها به سطح رئیسان جمهوری دو کشور افزایش یافته است.
دولت ترامپ مدعی است که با اجرای تحریم های بین المللی اقتصادی، ایران را از برنامه های هسته ای و حمایت از سازمان های تروریستی در جهان دور می کند.
در واقع باید گفت که رئیس جمهوری آمریکا کارزاری را علیه ایران به راه انداخته است که هدف از آن، ایجاد ناآرامی و افزایش فشار بر ایران است.
در همین حال برخی از دیپلمات های آمریکایی بر این باورند که دولت ترامپ نوعی تبلیغات ضد ایرانی به راه انداخته تا به موازات تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کمک به گروه های شبه نظامی مخالف حکومت ایران، در داخل ایران نیز موجب ناآرامی های سیاسی شود.

ترامپ بلوف می‌زند
در ادامه واکنش رسانه های خبری جهان،  رسانه های روسیه در بازتاب اخبار مربوط به اظهارات ترامپ و پمپئو علیه ایران به نظرات و ارزیابی های کارشناسان روس استناد کردند.

آمریکا تنها با تسلط بر ایران می تواند روسیه را با تحریم بمباران کند
ایرنا گزارش داد: خبرگزاری اسپوتنیک روسی به نقل از لئونید کروتاکوف استاد علوم سیاسی دانشگاه مالی تحت نظارت دولت روسیه گفته شد: با وجود تمام پیشرفت های اقتصادی، بدون منابع هیدروکربن هیچ موتور ماشینی کار نمی کند و دستگاه های برقی هم از جمله کولر با توجه به اینکه با برق کار می کنند و بخش عمده نیروی برق در نیروگاه های حرارتی تولید می شود، از کار می افتند.
استاد دانشگاه روس یادآورشد: در جهان سه صادر کننده عمده مواد هیدروکربنی وجود دارد که شامل روسیه، ایران و عربستان سعودی می شود.
رسانه روسی افزود: در شرایط کنونی که آمریکا سعی می کند ساختار جهانی جدیدی را بنا کند، آنها از نظر سیاسی فقط یکی از این سه مرکز را کنترل می کنند به همین دلیل توسعه روابط روسیه و ایران برای ایالات متحده خوشایند نیست.
استاد دانشگاه مالی تحت نظارت دولت روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا نمی تواند بدون کنترل بر ایران، روسیه را در مخمصه بیاندازد و به همین دلیل هدف آنها درهم شکستن مقاومت ایران و کنترل بر این کشور است.
وی افزود: پس از این موفقیت، آمریکا می تواند روسیه را تحریم باران کرده و صادرات نفت و گاز آن را متوقف کرده و کاهش بوجود آمده را با افزایش صادرات مواد هیدروکربنی ایران جبران کند.

آمریکا و کره شمالی شرایط بدتری داشتند
شبکه تلویزیونی راشاتودی نیز به هشدار رئیس جمهوری ایران به آمریکا و پاسخ ترامپ به اظهارات روحانی اشاره کرد و گفت: احتمال دارد در آینده نزدیک دیداری بین مقام های ارشد ایران و آمریکا همانطور که میان آمریکا و کره شمالی رخ داد برگزار شود.
ولادیمیر یورتایف عضو جامعه ایرانشناسان اروپایی روسیه در گفت وگو با راشاتودی گفت: ما شاهد بودیم که چگونه ترامپ با کره شمالی کار کرد و به یاد داریم که این وضعیت منجر به دیدار بین سران دو کشور شد هر چند که اظهارات دو طرف در مساله شبه جزیره کره به مراتب خصمانه تر بود.
یورتایف که از استادان دانشگاه دوستی ملل مسکو است، شیوه های کار ترامپ را کهنه خواند و افزود: چرا نباید شیوه کنونی ترامپ درباره ایران را به عنوان آزمایش پر برای نگاشتن بر کاغذ تلقی کرد که پیش از دیدار سران ایران و روسیه انجام گرفت.
بازی آمریکا در زمین ایران احمقانه است
روزنامه اینترنتی وزگلیاد در مقاله ای با اشاره به تهدید ترامپ علیه ایران نوشت: هنوز تهدید وی علیه ایران در سطح تهدید صرف است.
در مقاله به نقل از میخائیل کروتیخین کارشناس امور ایران آمده است: اگر مسائلی در تردد تانکرهای نفتکش در خلیج فارس بروز کند در آن صورت می توان گفت تا چه اندازه بر بازار جهانی نفت تاثیر می گذارد.
کارشناس روس ادامه داد: ترامپ هر چقدر هم که ایران را تهدید به تهاجم نظامی یا مداخله مسلحانه کند، من باور نمی کنم.
وی افزود: ما شاهد هستیم که رهبری ایران هشدار داده که نباید با دم شیر بازی کرد.
وزگلیاد به نقل از کروتیخین افزود: این بازی احمقانه است و ماجراجویی نظامی است که پیامدهای غیرقابل پیش بینی با ابعاد جهانی در پی خواهد داشت.
کارشناس روس یادآورشد:معتقدم کار به آن مرحله نخواهد کشید چرا که ایران برای دفاع از خود آمادگی دارد، علاوه بر آن برای بستن تنگه هرمز که یک سوم نفت مصرفی جهان از آن عبور می کند، زحمتی نخواهد داشت.

میان تمایل و اقدام آمریکا فاصله زیادی وجود دارد
آژانس خبری ناواستنوی فرونت در گزارشی نوشته واسیلی اوساچوف کارشناس روس امور خاورمیانه به بررسی و ارزیابی هشدار رئیس جمهوری ایران به آمریکا و پاسخ توییتری ترامپ به آن پرداخت.
اوساچوف یادآورشد: بیانیه توییتری غیر رسمی است و در واقع ابراز موضع توام با احساس است و در مورد ترامپ بدون نوشتن در توییتر هم رفتار احساساتی معلوم است.
وی افزود: با این وجود ترامپ یک شخص بلندپایه و رهبر یک قدرت اتمی است و توجه به موضع وی لازم است.
رسانه روسی نوشت: بیانیه توییتری ترامپ یک بار دیگر از تمایل کاخ سفید برای کنترل بر جهان ازجمله روسیه و چین گواهی می دهد، اما تمایل داشتن یک چیز است و واقعیت ها می تواند چیز دیگری باشد.
اوساچوف افزود: امروز حداقل دو تشکیلات سیاسی و اقتصادی وجود دارد که در آینده می تواند آمریکا و متحدانش در پیمان ناتو را شکست دهد (این پیروزی حتما در عرصه اقتصادی نیست). این سازمان‌ها شامل بریکس و سازمان همکاری شانگهای است.
کارشناس روس به توانمندی عظیم بریکس اشاره کرد که مجموع توانمندی اقتصادی اعضای آن به حدود ۱۶هزارمیلیارد دلار می‌رسد و این سازمان می‌تواند در برابر هر فشار خارجی مقاومت کرده و ضربات مرگباری به آمریکا به عنوان مبتکر این فشارها وارد کند.
آژانس خبری روسی به روابط خوب ایران با اعضای بریکس و سازمان شانگهای و عضویت ناظر در این سازمان منطقه ای اشاره کرد.

گاردین: واکنش ترامپ وحشیانه بود
نشریه گاردین در مطلبی نوشته است که تنش میان آمریکا و ایران که با خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای بالا گرفته بود، با توییت عصر یکشنبه ترامپ که اظهارنظری "وحشیانه" در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ایران بود، بیشتر شد.
به گزارش میران، نشریه گاردین در مطلبی نوشته است که تنش‌ها میان آمریکا و ایران از ماه مه گذشته به دلیل خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، شدت یافته است.
این نشریه می‎نویسد که این تنش‌ها با توییت عصر یکشنبه ترامپ که اظهارنظری «وحشیانه» در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بود، بیشتر نیز شد.
گاردین می‎نویسد: واکنش ترامپ به اظهارات روحانی از پیش برنامه ریزی شده و با تفکر به نظر نمی‌رسد. او که پس از نشست هلسینکی و ملاقات با ترامپ از سوی هر دو جناح با انتقادات فراوانی مواجه شد، تحت فشار اتهام تقلب و همکاری با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ قرار دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد این واکنش توییتری ترامپ راه حلی آسان برای خروج از سرخوردگی اتفاقات اخیر باشد.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است که ترامپ با استفاده از هشدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران به آمریکا تلاش کرد حداقل برای لحظاتی توجهات را از مشکلات داخلی به سوی این موضوع منحرف سازد.
گاردین می‎افزاید: اگر این اظهارات ترامپ را صرفا تلاشی پر سر و صدا برای سرزنش ایران بدانیم، ساده انگارانه خواهد بود. آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ تحت تاثیر سعودی‌ها هستند و نیز کابینه بنیامین نتانیاهو که ایران را به عنوان تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند، فشار بیشتری بر ایران وارد می‌کند.
این نشریه در بخش دیگری نوشت: قطعا مقامات ایران نیز به راحتی از کنار این سخنان ترامپ نخواهند گذشت.
به نظر می‌رسد ترامپ اظهارات روحانی را که به وضوح تحریک آمیز نیست، بیش از حد بزرگ تفسیر کرده است. روحانی گفت: «آمریکا باید بداند که صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ هاست.»
نشریه گاردین در پایان نوشت که ادعا‌های اخیر مایک پمپئو درباره روحانی و ظریف نیز آشکار می‌کند که مقامات آمریکایی پس از قریب به ۴۰ سال دوری از مسائل ایران، تا چه حد ناآگاه هستند.

و اما موج واکنش ها به فضای مجازی رسید؛
کاربران توییتر خواستار حذف حساب کاربری ترامپ شدند
برخی از کاربران سرشناس توییتر از جمله خبرنگاران شبکه خبری ان بی سی آمریکا از این شبکه اجتماعی خواستند که حساب کاربری ترامپ را به دلیل تهدید ایران تعلیق کند.
برخی از کاربران سرشناس توییتر با انتشار پیام هایی به مدیران این شبکه اجتماعی یادآوری کردند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تهدید ایران قوانین این شبکه را زیرپا گذاشته است.
ایرنا گزارش داد: به اعتقاد این کاربران، ترامپ با تهدید ایران از طریق توییت صبح امروز خود، قانون توییتر مبنی بر عدم استفاده از این شبکه اجتماعی برای تهدید دیگران به آسیب فیزیکی، مرگ یا بیماری را نقض کرده است.
«بیل نیلی» خبرنگار ارشد بین الملل شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در پیامی توییتری با اشاره به تهدید ترامپ نوشت: شک ندارم که این توییت قوانین توییتر را نقض می کند.
نیلی خطاب به ترامپ افزود: به عنوان یک شهروند عادی این پیام را درباره کس دیگری توییت کن و ببین چه اتفاقی می‌افتد، فکر می‌کنم حساب کاربری‌ات تعلیق می‌شود.
همچنین «استفانی رول» مجری سرشناس ان بی سی با اشاره به این پیام نیلی نوشت که توییت دونالد ترامپ به هیچ وجه در حیطه استفاده قابل قبول از این شبکه اجتماعی قرار نمی گیرد.
توییتر در قوانین خود در بخش مربوط به «تهدید به خشونت و تکریم خشونت» نوشته است: نباید تهدید به خشونت کنید یا برای کسی یا گروهی از مردم آسیب جسمی، مرگ یا بیماری بخواهید.

تحلیلگران مسائل بین الملل چه می گویند؟
تحلیلگران مسائل بین الملل اظهارات مداخله گرانه پمپئو درباره جمهوری اسلامی را «تکراری» و «ناشی نگرانی کاخ سفید از ایجاد جبهه مشترک جهانی با ایران علیه آمریکا» می‌دانند؛ اتحادی که علاوه بر محدودکردن نفوذ این کشور در خاورمیانه به انزوای بین المللی واشنگتن می انجامد
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ایران ستیزی های کاخ سفید، به لفاظی های مداخله جویانه درباره ایران، ادعای فساد در سطح مقامات سیاسی در جمهوری اسلامی را مطرح و ایران را به حمایت از تروریسم، سرکوب مردم و نقض حقوق بشر متهم کرد.
وی همچنین در ادامه سخنرانی مداخله گرانه خود با عنوان «حمایت از مردم ایران» خطاب به جمعیت اندک حاضر در محل و ملت ایران مدعی شد: «ایالات متحده آمریکا با شماست و پشت شماست.»
این اظهارات که در ادامه جنگ تبلیغاتی و رویکرد تخریبی و تهاجمی کاخ سفید علیه ایران ایراد شد؛ موضع‌گیری ایرانیان به ویژه در شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت و هشتگی با مضمون «دخالت در ایران را متوقف کن» در توییتر به راه افتاد.
کاربران ایرانی از طیف های مختلف سیاسی در پیام های توییتری خود ضمن اشاره به پیشینه دخالت های آمریکا در امور داخلی ایران و یادآوری کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی دکتر مصدق، مواضع ضد ایرانی پمپئو را محکوم کردند.
فارغ از وحدت ملی ایرانیان در برابر اظهارات وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، این موضع گیری ها بیش از هر چیز ناشی از استیصال به اصطلاح سیاستمداران کاخ سفید در برابر وحدت و انسجام ملی ایران و نگرانی از اقتدار جمهوری اسلامی به عنوان مانعی برای گسترش نفوذ آن ها در منطقه صورت می گیرد.
از طرفی، آمریکا با تصور تداوم همسویی اروپایی ها و دیگر طرف های توافق هسته ای با سیاست های کاخ سفید از برجام خارج شد و تهدیدها و تخریب ها علیه برجام را تشدید کرد. با وجود این تهدیدها، ایران وکشورهای گروه ۱+۴ قاطعانه بر حفظ برجام و پایبندی بر آن تاکید کردند؛ موضعی که به مذاق ایالات متحده آمریکا و همپیمانان آن خوش نیامد و واشنگتن را در رویارویی با برجام و ایران در جامعه بین المللی منزوی کرده و باعث شده است مواضع ضد ایرانی خود را تشدید کنند.
ایرنا در گفت و گو با «مهدی مطهرنیا» و «علی بیگدلی» استاد استادان دانشگاه و کارشناسان مسائل بین الملل نظرات آنان را درباره این اظهارات جویا شد.

اظهارات پمپئو تکراری و فاقد اهمیت استراتژیک است
بیگدلی با بیان اینکه آمریکایی ها در قبال ایران دست به دو استراتژی زده اند، گفت: نخستین استراتژی تبدیل مساله ایران به یک پدیده بین المللی است که در این کار تا حدود زیادی موفق شدند. دیگر یافتن ابزارها و هر نوع وسیله ای برای آزار دهی ایران است.
این استاد دانشگاه افزود: ملاقات پمپئو با ایرانیان در آمریکا خیلی مساله پراهمیتی نیست، آن ها با اینکار می خواهند فضا را علیه ایران مسموم و ملتهب کنند. همچنین برگزاری اجلاس منافقین در پاریس نیز چندان اهمیتی ندارد و آمریکایی از این گروهک دل خوشی ندارند زیرا که چند تن از نظامیان آمریکایی به دست اعضای این گروهک ترور شده اند؛ آمریکا از حضور در جمع این افراد در جهت منافع خود که سیاست ایران آزاری است، بهره برداری می کند.
بیگدلی با اشاره به اینکه «در چند روز گذشته سه واکنش از سوی غرب درباره ایران مطرح شد که دوتا از آن ها از سوی آمریکایی ها و یک واکنش نیز از سوی«راب مک کر» سفیر انگلیس در ایران بود.»، تصریح کرد: آقای پمپئو اظهارات جدیدی نداشت بلکه چنین ادعاهایی در گذشته بارها از سوی آمریکایی علیه ایران مطرح شده است. تازه ترین ادعای او در خصوص اعمال حداکثر تحریم ها، به صفر رساندن صادرات نفت ایران و رایزنی با شرکای واشنگتن برای جلوگیری از خرید نفت ایران بود که حتی شرکت های خصوصی با ایران وارد معامله نشوند چرا که با تنبیه آمریکا مواجه خواهند شد.
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به ضعف موضع ترامپ در داخل و خارج آمریکا اشاره کرد و افزود: در لابه لای این اظهار نظر ها، تمایل واشنگتن به مذاکره به ایران وجود دارد و این مساله مهمی است. ترامپ هم در جامعه آمریکا هم در حزب خود بسیار ضعیف است و به دلیل فضایی که در جامعه آمریکا علیه او در حال شکل گیری است تلاش می کند با نمایش قدرت در سیاست خارجی امتیاز بگیرد مثل ملاقات با رهبر کره شمالی یا ملاقات با پوتین.
بیگدلی هدف از این فرافکنی های را تلاش برای جلب رضایت ایران به مذاکره مستقیم با آمریکا عنوان و تصریح کرد: در واقع با این فرافکنی ها به دنبال این است که بتواند ایران را به مذاکره مستقیم با آمریکا راضی و امتیازاتی را به دست آورد تا به این وسیله آرای جامعه آمریکا را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده با خود موافق کند.
واکنش دوم اظهار نظر رییس جمهوری آمریکا پس از سخنرانی آقای روحانی خطاب به ترامپ بود که گفت: «با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.». ترامپ نیز اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد ولی در این اظهارات نیز نشانه های تمایل این کشور برای مذاکره مستقیم با ایران دیده می شود؛ در واقع ترامپ تلاش می‌کند راه گریزی برای این هدف خود بیابد.
استاد دانشگاه شهید بهشتی واکنش سوم درباره ایران را اظهارات سفیر انگلیس در ایران در خصوص نگرانی از اف‌ای‌تی‌اف عنوان کرد و گفت: این سه موضوع با همدیگر همزمان شده است. به طور کلی اظهارات پمپئو از اهمیت استراتژیک و فوق العاده برخوردار نیست و در این شرایط انتظار می رود جمهوری اسلامی ایران با عقلانیت پیش برود.

آمریکا از ایجاد جبهه جهانی مشترک با ایران بیم دارد
علی مطهرنیا با بیان اینکه «آمریکا از ایران به عنوان یک چالش سیاسی در جهت گسترش حضور خود در منطقه خاورمیانه بهره برده است.»گفت: ایران با شعار مرگ بر آمریکا تا سال ۱۳۹۷ در موضع یک چالش حاوی فرصت ها و تهدیدهای توامان برای ایالات متحده آمریکا؛ موجب شده است که این کشور در چارچوب تئوری جنگ های نامتعادل با بزرگنمایی رسانه ای قدرت ایران در قالب یک تهدید و با توجه به بحران های پیرامونی در افغانستان، عراق و سوریه، بحرین؛ حضور خود را درمنطقه بسیار مهم هارتلند بزرگ شامل هارتلند نو، نو هارتلند و هارتلند علیا گسترش بخشد.
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: آمریکا با گسترش دامنه نفوذ خود در این حوزه می خواهد زمینه ساز فضای مناسبی برای بهره برداری از فرصت های موجود در این چالش شود. لذا ما شاهد شکل گیری حضور ایالات متحده آمریکا در منطقه، بالارفتن میزان پایگاه های این کشور در محیط های پیرامونی نزدیک و میانی و همچنین ورود آمریکا در منطقه و مناطقی چون سوریه و عراق هستیم که محل نفوذ قدرت های رقیب ایالات متحده آمریکا تلقی می شده است.
این تحلیل گر و آینده پژوه سیاسی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۷ بعد با توجه به جهت گیری دولت ترامپ در راستای تثبیت هژمونی امنیتی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا در قرن ۲۱ میلادی بر اساس سناریوهای چهارگانه سال ۱۹۹۵ و دو سناریوی تلفیقی پنتاگون؛ آمریکا در حال تبدیل کردن چالش ایران به عنوان تهدید و تقابل رو در رو با ایران در جهت مهار و کنترل تهران برای عبور از منطقه هارتلند نو به نوهارتلند و در جهت تسلط ژئوپولتیک بر منطقه هارتلند علیا هستند.
مطهرنیا با بیان اینکه «آن‌چه امروز توسط ترامپ و پمپئو صورت می پذیرد، برنامه ریزی دقیق و تنظیم شده در اتاق های فکر ایالات متحده آمریکا است.» گفت: این برنامه ریزی ها در جهت آینده نگری مطلوب برای رسیدن به دنیای چند قطبی در نظم جدید جهانی است که ایران به عنوان نقطه گره ای ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک در آن باید به صورت بسیار سریع باید مورد توجه قرار گیرد. جدای از آن با توجه به خروج آمریکا از برجام اکنون اتحادیه اروپا، چین و روسیه تلاش دارند حول محور برجام یک اتحاد تقابلی با ایالات متحده آمریکا را شکل دهند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در ارتباط با منازعات و تزاحم های بین المللی برای شکل دهی به آینده نظام بین الملل، اتحادیه اروپا از یک سو و چین از سوی دیگر رقبای ایالات متحده آمریکا برای نظم آینده جهانی محسوب می شوند و واشنگتن اگر نتواند زمینه های برخورد با تهران و شکست این اتحاد را فراهم کند با یک تهدید ناشی از همگرایی کشورهای رقیب خود در جهت تقابل با آمریکا روبرو خواهد شد و این موضع نخست کاخ سفید در ارتباط با ایران را تسریع می بخشد.
تحلیل گر مسائل بین المللی با بیان اینکه «آمریکا ایران بدون جبهه جهانی علیه واشنگتن را تحمل خواهد کرد اما ایجاد یک جبهه مشترک جهانی بین ایران و اروپا و کشورهای شرقی بر ضد آمریکا در حوزه تاکیدی خود می تواند به تقابل کاخ سفید روبرو شود.» خاطر نشان کرد: اظهارات پمپئو و رویکرد او در سخنرانی‌ها و توییت‌هایی که قبلا داشته است، نشان می دهد که وی و ترامپ خواهان عملکرد سریع تر نسبت به ایران در مقایسه با دیگر روسای جمهوری آمریکا در چهار دهه اخیر هستند.
وی در خصوص مواضع ایران به این موضوع گفت: موضع ایران همچون گذشته اعلام انزجار از دولت آمریکا و مواضع ترامپ و نوعی تهدید متقابل خواهد بود. چنانکه دکتر روحانی رییس‌جمهوری ایران در اظهارات خود به آن پرداخت و در رسانه های جهان نیز بازتاب داشت.
سفیر پیشین انگلیس: توییت ترامپ برای فرار از مشکلات آمریکا بود
همچنین سفیر پیشین انگلیس در آمریکا معتقد است که سخنان دونالد ترامپ در واکنش به اظهارات حسن روحانی را «پرخاشگرانه» خواند و گفت: رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا فضای سیاسی داخل کشورش را که به دلیل مدیریت او در روابط با پوتین تحت‌فشار قرار دارد، به هر بهانه ای تغییر دهد.
پیتر وستمکات/ Peter Westmacott دیپلمات بازنشسته انگلیس روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود که ترامپ این‌گونه وانمود کرد که از سخنان رئیس‌جمهوری ایران تحریک‌شده است «اما روحانی، آمریکا را تهدید نکرد، بلکه هشدار داد که با دم شیر بازی نکند.»
وی توضیح داد: رئیس‌جمهوری ایران همچنین اشاره کرد که صلح با کشورش مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست. اما متأسفانه سیاستمداران آمریکایی معتقدند که پرخاشگری و تند سخن گفتن درباره دیگران همواره به سود آن‌ها است.
این دیپلمات انگلیسی ادامه داد که بسیاری از آمریکایی‌ها رابطه با ایران را از زاویه اشغال سفارت این کشور در سال ۱۳۵۹ و مخالفت ایران با رژیم اسرائیل نگاه می‌کنند «این در حالی است که آن‌ها فراموش کرده‌اند که این ایران نبود در ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلو در نیویورک حمله کرد؛ تهران یکی از پایتخت‌های خاورمیانه بود که همزمان با سایر کشورها برای قربانیان این حادثه مراسم یادبود برگزار کرد؛ این کشور از داعش حمایت نکرد و با آن جنگید.»
به عقیده وی، ایران نگرانی‌های به حقی دارد و دراین‌باره به خروج اخیر آمریکا از برجام درحالی‌که این کشور به تعهداتش پایبند است اشاره کرد. این دیپلمات بازنشسته انگلیسی افزود: همزمان بسیاری از دولت‌های منطقه که رابطه دوستانه‌ای با رئیس‌جمهوری آمریکا برقرار کرده‌اند در تلاش هستند تا تنش‌ها میان آمریکا و ایران را برای منافع خود افزایش دهند.
وستمکات گفت: اکنون نیاز است تا در یک اراده جمعی شرایط را آرام و منافع مشترک را شناسایی کرد و در اسرع وقت در جهت پیدا کردن راه‌حلی برای بحران‌های متعدد در منطقه به‌ویژه درباره بحران انسانی سوریه و یمن گام برداشت. در غیر این صورت «حتی یک عامل تحریک‌کننده می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن جنگ شد.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.