بیانیهٔ ۲۰ اقتصاددان کشور درباره انتخابات مجلس

تعدادی از اقتصاددانان کشور در مورد لزوم حضور چهره‌های اقتصادی در مجلس بیانیه‌ای صادر کردند.
۲۰ نفر اقتصاددانان کشور و عضو هیات علمی دانشگاه‌های تهران، ضمن اعلام حمایت از حضور دکتر حسن سبحانی در انتخابات مجلس، ابراز داشتند که کشور برای رهایی از مصائب اقتصادی و اجتماعی که دهه‌هاست بدان‌ها گرفتار است، نیازمند حضور چنین شخصیت‌هایی در عرصهٔ قانونگذاری و نظارت است.

متن کامل بیانیه و اسامی اقتصاددانان به شرح ذیل می‌باشد:

بسمه‌تعالی
آنچه امروز بر جامعهٔ ایران می‌گذرد چیزی نیست که با اهدافِ اراده شده‌ در طلیعهٔ جمهوری اسلامی مطابق باشد. به‌طور خاص در حوزهٔ اقتصادی و اخلاقی، نابسامانی به مرزهای هشداردهنده‌ای رسیده است. معتقدیم ریشهٔ عمدهٔ مشکلات مزمن کنونی به شیوهٔ ادارهٔ اقتصاد و اجتماع باز می‌گردد؛ فقدان راهبرد توسعهٔ بومی، ضعف نهاد تولید و نااطمینانی و بی‌پشتوانگی صاحبان کسب‌وکارهای مولد، مسالهٔ بحران بانکی، موقعیت خطیر اشتغال، استمرار و بازتولید فقر، از حد گذراندن فساد و رانت‌جویی، تمرکزگرایی و دوری از مردم‌سالاری و اهتمام اندک به بنیان‌های اخلاقی جامعه، نمونه‌ای از مصائب پایدار دهه‌های اخیر به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد بخش زیادی از این مسائل، به حاکم نبودن تفکر عمیق در برنامه‌ها و سیاست‌ها، عدم نگاه اجتماعی به اقتصاد و نگرش سیستمی نسبت به مسائل و فقدان منش عاری از منفعت‌طلبی در عملکرد‌ها باز می‌گردد و آنچه امروز به آن نیازمندیم، اصالت تفکر و نگاه عالمانه در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور است. بدون چنین نگاهی، کشور در سطح روزمرگی‌ها، عمل‌زدگی‌ها و سیاست‌زدگی‌ها درجا خواهد زد و عملکرد سیستم برای خودش معضل‌تراشی خواهد کرد.
پیشبرد اهداف عالیه‌ای که پس از وقوع انقلاب اسلامی به دنبال آن بودیم با چنین روندی قابل انجام نیست. روشن است که زمان، معطل نقصان‌ها نمی‌ماند و ضربات ناشی از این اشکالات، مستقیماً بر گردهٔ جامعه و مردم فرود خواهد آمد. مردم‌مداری در جمهوری اسلامی بدون توجه به جریان داشتن تفکر در امورات کشور می‌سر نیست، مردمی که غرق در مشکلات و مصائب خویش، با چشم امید به بهبود مسائل، در انتخابات مشارکت می‌کنند.
انتخابات مجلس شورای اسلامی، تعیین تکلیف نهادی است که وظیفهٔ ریل‌گذاری و بهبود نرم‌افزار ادارهٔ کشور را عهده‌دار است، همان‌جا که باید مظهر تعقل ملی، دوراندیشی و آزادمنشی باشد. تحقق مجلس کارآمد و اثربخش، پیوسته با آگاهی، مساله‌شناسی و تفکرمداری نمایندگان آزاده می‌سر می‌شود و در مقابل، فقدان و یا کمرنگ بودن چنین خصائصی، نگرانی‌ جدی دررابطه با سرنوشت کشور ایجاد می‌کند.
وجود نمایندگانی چون دکتر حسن‌سبحانی (استاد اقتصاد دانشگاه تهران) در دوره‌های سابق مجلس، نقطهٔ روشنی است که آثار چنین ویژگی‌هایی را نشان می‌دهد. سبحانی به‌عنوان یکی از فعال‌ترین نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، نمادی از نگاه کار‌شناسانه، عالمانه و متمرکز بر منافع ملی نسبت به‌امور به‌شمار می‌رفت. حجم و کیفیت فعالیت‌های وی، نمونهٔ دغدغه‌مندی نسبت به امورات کشور در کنار فهم مبتنی بر علم از مسائل است. نماینده‌ای که مشارکتی فعال و مبتنی بر مطالعه و تفکر در حوزهٔ قانونگذاری داشته و ملاحظات و موانع، خللی در بیان افکار، پاسخ‌طلبی و اعمال نظارت او بر مدیران اجرایی کشور ایجاد نکرد. از این‌رو، حضور دکتر حسن سبحانی در انتخابات پیش‌رو (انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی)، مایهٔ خشنودی و امتنان ما بوده و علاوه بر حمایت از ایشان و حضور مستقلشان در انتخابات، اعلام می‌داریم که کشور نیازمند حضور چنین شخصیت‌هایی در عرصهٔ قانونگذاری و نظارت است.

اساتید اقتصاد دانشگاه‌های تهران

۱. فرشاد مومنی؛ دانشگاه علامه طباطبایی
۲. حسین راغفر؛ دانشگاه الزهراء
۳. عباس شاکری؛ دانشگاه علامه طباطبایی
۴. علیرضا رحیمی بروجردی؛ دانشگاه تهران
۵. حمید ابریشمی؛ دانشگاه تهران
۶. علی‌اصغر بانویی؛ دانشگاه علامه طباطبایی
۷. فرهاد رهبر؛ دانشگاه تهران
۸. محسن مهرآرا؛ دانشگاه تهران
۹. محمود روزبهان؛ دانشگاه شهید بهشتی
۱۰. رسام مشرفی؛ دانشگاه شهید بهشتی
۱۱. حسین عیوضلو؛ دانشگاه امام صادق (ع)
۱۲. حسن گل‌مرادی؛ دانشگاه شهید بهشتی
۱۳. غلامرضا مصباحی‌مقدم؛ دانشگاه امام صادق (ع)
۱۴. سیداحسان خاندوزی؛ دانشگاه علامه طباطبایی
۱۵. تیمور رحمانی؛ دانشگاه تهران
۱۶. مهدی صادقی شاهدانی؛ دانشگاه امام صادق (ع)
۱۷. سیدمحمدرضا سیدنورانی؛ دانشگاه علامه طباطبایی
۱۸. ابوالقاسم مهدوی؛ دانشگاه تهران
۱۹. علی دینی ترکمانی؛ موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
۲۰. علی‌اکبر عرب‌مازار؛ دانشگاه شهید بهشتی

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.