امکان تولید سالیانه سه میلیون تن ال.ان.جی توسط ایران در عمان

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از سفر هیات کشورمان به عمان در آینده نزدیک و امکان تولید ال.ان.جی در آن کشور به میزان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون تن خبر داد.

ایران قصد دارد از طریق تبدیل گاز صادراتی به ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع) در عمان به بازارهای صادراتی دوردست در شرق آسیا و اروپا دسترسی داشته باشد.
برخی مسئولان و کارشناسان می گویند با توجه به افزایش هزینه ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا که سه تا چهار کیلومتر طول خواهد داشت، استفاده از ظرفیت خالی ال.ان.جی عمان بهترین گزینه به شمار می رود.
تهران و مسقط در ماه مارس سال ٢٠١۴ میلادی درباره ساخت این خط لوله به توافقی دست یافتند که ارزش آن نزدیک به ۶٠ میلیارد دلار برآورد می شود.
بر اساس توافق سال ٢٠١٣ دو کشور، قرار است برای ٢۵ سال روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
قرار است گاز ایران در تاسیسات ال.ان.جی عمان به گاز طبیعی مایع تبدیل و سپس به بازارهای جهانی صادر شود.
در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره جزئیات این طرح گفت: ظرفیت تاسیسات خالی ال.ان.جی عمان هم اکنون دو میلیون تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که انتظار می رود این تاسیسات به ایران اختصاص پیدا کند و عمان نیز از این موضوع استقبال می کند.
به گزارش وزارت نفت، «علیرضا کاملی» گفت: ایران می تواند برای تولید ال.ان.جی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون تن از ظرفیت خالی عمان استفاده کند.
وی تاکید کرد هنوز قیمت گاز صادراتی به این کشور مشخص نشده است و اضافه کرد: برنامه ایران این است که درباره بحث هزینه تجهیزات (tooling fee) ال.ان.جی با طرف عمانی به توافق برسد.
وی گفت: اگر قیمت هزینه تجهیزات برای تبدیل به ال.ان.جی منطقی باشد می توان قیمت گاز را بر اساس آن تعیین کرد.
کاملی افزود: ایران دیدگاه های خود را با عمان در این زمینه مطرح کرده و قرار است این مذاکرات پس از اعلام آمادگی عمان ادامه پیدا کند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.