تهاجم به سوریه می‌تواند به جنگ هسته‌ای منجر شود

ترکیه در گذشته یک جنگنده روسیه را سرنگون کرد. اکنون،‌ ترکیه و عربستان سعودی در حال تهدید حمله به سوریه هستند. در بدترین سناریو تا چه اندازه می‌تواند این موضوع خطرناک باشد؟

به نقل از گلوبال ریسرچ، رابرت پاری، گزارشگر محقق در خبرگزاری آسوشیتدپرس و مجله نیوزویک دیروز نوشت: یک منبع نزدیک به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به من گفت که روسیه به رجب طیب اردوغان هشدار داده در صورتی که لازم باشد تا نیروهای خود را در مواجه با یورش ترکیه و عربستان نجات دهد، مسکو آماده شده تا از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند. از آن‌جایی که ترکیه عضو ناتو است، هر گونه جنگی می‌تواند به سرعت به رویارویی هسته‌ای تمام عیار تبدیل شود.
وبلاگ واشنگتن درباره این اظهارات رابرت پاری از استفن کوهن، استاد بازنشسته مطالعات و سیاست‌های روسیه در دانشگاه نیویورک و دانشگاه پرینسون و کارشناس‌ ارشد آمریکایی در امور روسیه و نیز نویسنده کتاب‌های متعدد درباره روسیه و اتحاد شوروی، توضیح خواست که او این گونه پاسخ داد: من نمی‌توانم بگویم که این موضوع به جنگ هسته‌ای منتج شود، اما بسیار خطرناک است زیرا نیروهای ایالات متحده – ناتو- در نزدیکی مرز روسیه چهار برابر شده است.
پاول فلگنهایر، تحلیل‌گر برجسته نظامی روسیه نیز معتقد است که به احتمال خیلی زیاد یک جنگ هسته‌ای در کشمکش‌های روسیه با ترکیه در سوریه شکل خواهد گرفت.
در دسامبر گذشته تولسی گابارد، عضو کنگره و عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده هشدار داد که سیاست‌های ایالات متحده در سوریه می‌تواند به یک جنگ هسته‌ای منجر شود.
هم‌چنین در ماه دسامبر، سرتیپ رابرت گارد رییس بازنشسته مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش،‌ سرتیپ جان اچ جانز استاد بازنشسته دانشگاه دفاع ملی ایالات متحده و لزلی گلب رییس شورای روابط خارجی در مقاله‌ای در مجله فارن پالیسی در خواست همکاری روسیه – ایالات متحده را برای کاهش تنش‌های فعلی و از بین بردن نگرانی‌های فزاینده نسبت به جنگ هسته‌ای مطرح کردند.
بروس بلیر، کارشناس امنیت آمریکا و افسر پیشین پرتاب موشک هسته‌ای اشاره کرد که سرنگون کردن جنگنده روسی توسط ترکیه در مرز ترکیه – سوریه با الگوی سیاست رفتن تا مرز جنگ و بی‌توجهی مطابقت دارد و تنش‌ها و بی‌اعتمادی را بین روسیه و ناتو به رهبری ایالات متحده افزایش می‌دهد و این افزایش تنش می‌تواند از طریق غفلت یا بی‌توجهی به یک تهدید هسته‌ای تبدیل شود.
بلیر می‌نویسد که تهدید جنگ هسته‌ای به مراتب نسبت به جنگ سرد و دوره اتحادیه شوروی بالاتر است. روسیه زمان پرتاب موشک را نسبت به دوران جنگ سرد کوتاه‌تر کرده است. امروز مقرهای فرماندهی ارشد نظامی در مسکو می‌توانند زنجیره انسانی فرماندهی را کنار بگذارند و مستقیما از طریق کنترل از راه دور موشک‌ها را از سیلوها یا از روی وسایل نقلیه از دورترین نقاط در سیبری در مدت فقط ۲۰ ثانیه شلیک کنند.
او می‌افزاید:‌ چرا این موضوع باید ما را نگران کند؟ تاریخ نشان می‌دهد که فعل و انفعالات بحران زمانی که بروز می‌یابند، حیات خود را پیدا می‌کنند و رویارویی نظامی چند برابر می‌شود. آن‌ها غیرمتمرکزتر، خود انگیخته‌تر و شدیدتر می‌شوند. تدابیر امنیتی تضعیف شده و شرایط عملیاتی ناشناخته منجر به حوادث و اتفاقات غیرقانونی می‌شود.
استفن کوهن، کارشناس مسائل روسیه موافق است خطر جنگ هسته‌ای از آن چه که مردم باور دارند، بالاتر است و خطر و تهدید جنگ هسته‌ای با روسیه در حال حاضر بیشتر از دوران جنگ سرد و اتحاد شوروی است.
ویلیام پری، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده موافق است که خطر جنگ هسته‌ای از عصر شوروی بیش‌تر است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.