کتاب به جای کباب!

این روزها فصل خانه‌تکانی است و کتابخانه و انباری هم احتمالا جزو مقاصد خانه‌تکانی هستند، اگر در خانه‌تکانی به کتاب‌های قدیمی و خوانده شده رسیدید، دورشان نریزید، آنها را نذر کنید.

گروهی از جوانان پایتخت طرحی را پیشنهاد و اجرا کرده‎اند تا کتاب‎هاب خوانده‌شده به جای خاک‌خوردن گوشه کتابخانه و انباری، برسد به دست کسانی که با وجود اینکه به مطالعه علاقه‌مند هستند، کتاب کافی در دسترس‌شان نیست. روستاها و کتابخانه‌های روستایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، موسسات حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و حتی دانشگاه‌های کوچک شهرستان‌ها مقصد کتاب‌هایی است که در «نذر کتاب» اهدا خواهند شد. هدف این طرح رساندن کتاب‌ها به جایی است که به آن‌ها نیاز هست؛ جایی که خواننده علاقه‌مند وجود دارد، اما کتاب کم است.
در طرح «نذر کتاب »که ۱۲ و ۱۳ اسفند و در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود، همه جور کتاب و نشریه‌ای جمع‌آوری می‌شود؛ کتاب‌های نو، دست دوم و متعلق به هر حوزه و رده سنی. کتاب‌ها در اینجا دسته‌بندی و تقسیم می‌شوند و بر اساس موضوعی که دارند به جایی فرستاده می‌شوند که بیشترین خواننده را داشته باشند.

این چهارمین دوره طرح «نذر کتاب» است، این طرح برای اولین بار در سال ۹۲ آغاز شده و بر اساس این ایده شکل گرفته که در کنار اهدای لباس و خوارکی می‎شود کتاب هم نذر کرد. در دوره‌های قبل، مردم و حتی ناشران، کتاب‌های نو و دست دوم زیادی را به «نذر کتاب» اهدا کردند و در مجموع در سه دوره پیش، بیشتر از ۴۰ هزار جلد کتاب و نشریه جمع‌آوری شده و به روستاها و مراکز خیریه داده شده است. این مراکز در استان‌های ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کردستان، کرمان، گلستان، کرمانشاه، مرکزی، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی و رضوی و جنوبی، گیلان، هرمزگان، خوزستان، فارس، اصفهان، همدان، لرستان، یزد، البرز، تهران، همدان، قم، اردبیل، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری قرار داشتند. هم‌چنین در دوره سوم، کتاب‌های رده بزرگسال نیز برای تجهیز کتابخانه‌ زندان‌ها به زندان بزرگ تهران و زندان‌های رجایی‌شهر، قزل‌حصار و کانون اصلاح و تربیت ارسال شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.