سخنگوی وزارت خارجه: در تله عربستان نمی افتیم

عربستان قدرت تخریبی بالایی به دلیل امکانات و روابط دارد اما هیچ قدرت و کشوری با تخریب صرف نمی تواند نگاه به آینده داشته باشد . آینده از آن بازیگرانی است که اگر قدرت تخریبی دارند چند برابر آن ، قدرت سازندگی دارند .

گفت وگو با سخنگوی وزارت خارجه چه در پشت تریبون رسمی نشست های هفتگی با خبرنگاران و چه در گفت وگویی دو طرفه و پشت میز تحریریه چندان تفاوتی از حیث موضع گیری های رسمی و دیپلماتیک«آقای سخنگو »نمی کند. حسین جابری انصاری پس از مرضیه افخم به عنوان دومین سخنگوی وزارت خارجه دولت تدبیر و امید سکان این بخش از دستگاه دیپلماسی را به دست گرفته است .
عمده زمان گفت و گوی ما با جابری انصاری به تحلیل  رفتار و سیاست متقابل ایران و عربستان در قبال یکدیگر و به ویژه چرایی ادبیات تند وگاه توهین آمیز دولتمردان سعودی و پاسخ عمدتا ملایم دستگاه دیپلماسی به این مواضع سپری شد. جابری فلسفه موضع گیری تند سعودی را در تلاش ریاض برای کشاندن و نگه داشتن  روابط با ایران در حالت تنش و درگیری می داند و می گوید :« دقیقا مثل رژیم صهیونیستی منافع خود را در بحران آفرینی و تنش آفرینی تعریف کرده اند لذا ادبیاتی در خدمت این منافع به کار می برند» وی تاکید می کند که ما در این مسیر قرار نمی گیریم «برای اینکه ما جاده خود را گم نمی کنیم و بنا نیست ما مسیر آنها را طی کنیم … . هدف گیری ما کاهش تنش و مدیریت بحران ها و حرکت به سمت حل آنهاست چون ما نقشه منطقه و جهان را با هم می بینیم… . »حسین جابری انصاری که هفته گذشته برای بازدید از موسسه فرهنگی خراسان به دفتر این روزنامه در مشهد آمده بود در گفتگویی در خصوص آینده روابط ایران و عربستان و این که چرا با وجود ادبیات نرم و آرام جمهوری اسلامی ، طرف مقابل همچنان پرخاشگری کرده و با زبانی تند سخن می گوید اظهار داشت : ادبیات در خدمت رویکردها و راهکارهاست .
اگر ادبیات کشوری تند است در خدمت رویکرد و راهبرد آن کشور است اما برنامه جمهوری اسلامی ایران رویارویی با کشورهای اسلامی و همسایگان خودش نبوده و نخواهد بود یعنی اولویتی برای این که با محیط پیرامونی خود و با محیط کشورهای اسلامی درگیری فعال داشته باشیم رویکرد و راهبرد ما محسوب نمی شود اما اگر عربستان سعودی ادبیات تندی استفاده می کند به دلیل این است که رویکرد عربستان درگیری با ایران و راهبردش بحران آفرینی و تنش زایی است .سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با بیان اینکه عربستان سعودی راهبرد و رویکرد خود را ادامه درگیری با ایران و تنش زایی در منطقه قرارداده، خاطر نشان کرد : مهم این نیست که ظاهر ادبیات شما کند یا تند باشد بلکه مهم این است که ادبیات شما در خدمت راهبرد و رویکرد کشورتان با نگاه به آینده قرار داشته باشد و از این منظر ایران به دلیل راهبرد و رویکرد خاصی که دارد هدفمند و قائل به نتیجه بوده و به هیچ وجه احساسی و شعاری عمل نمی کند.وی در پاسخ به این سوال که چرا وقتی آنها تند سخن می گویند ما همچنان بر مدار آرامش و ادب حرکت می کنیم نیز گفت: برای اینکه ما جاده خود را گم نمی کنیم و بنا نیست ما مسیر آنها را طی کنیم .
آنها هدف افزایش بحران و تنش را دنبال می کنند و هدف گیری ما کاهش تنش و مدیریت بحران ها و حرکت به سمت حل آنهاست چون ما نقشه منطقه و جهان را با هم می بینیم . آن ها اولویتشان و سعی شان این است که روابط با ایران را در تنش نگاه دارند و دقیقا مثل رژیم صهیونیستی منافع خود را در بحران آفرینی و تنش آفرینی تعریف کرده اند لذا ادبیاتی در خدمت این منافع به کار می برند .جابری انصاری در مورد اینکه آیا رفتار ما پیام ضعف به طرف مقابل و طرف های نظاره گر منطقه و جهان صادر نمی کند ، توضیح داد : مهم نتیجه این بازی است و این که آیا عربستان از روند تحولات منطقه ای و بین المللی عقب مانده یا جمهوری اسلامی ایران ؟ مهم این است که کدام کشور نقش تخریبی و کدام کشور نقش سازنده دارد ؟ نقش سازنده نگاه به آینده دارد و نقش تخریبی در گذشته باقی مانده است . عربستان قدرت تخریبی بالایی به دلیل امکانات و روابط دارد اما هیچ قدرت و کشوری با تخریب صرف نمی تواند نگاه به آینده داشته باشد . آینده از آن بازیگرانی است که اگر قدرت تخریبی دارند چند برابر آن ، قدرت سازندگی دارند .وی مشکلات عربستان را چند لایه دانست و گفت : سعودی می خواهد عقربه زمان را به عقب برگرداند و می خواهد در همه جبهه ها بجنگد تا آن چه در بیش از یک دهه اخیر در منطقه اتفاق افتاده را به قبل برگرداند که البته به نظر من این امر محالی است و بازگشت روندهای شکل گرفته ممکن نیست اگرچه عربستان می تواند حرکت روبه جلوی روندها را به تعویق انداخته و هزینه ها را بالا برد.

دلایل تصمیم ایران برای صدور روادید در فرودگاه
رییس مرکز دیپلماسی عمومی کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گودر مورد بحث ویزای فرودگاهی و ۹ کشور استثنا شده و خبرهای غیررسمی در مورد برخی کشورها که جزو این ۹ کشورهستند ضمن عدم تایید خبر کشورهای استثنا شده ، تصریح کرد : من هیچ خبر غیر رسمی را تایید نمی کنم و جدول کشورها در خاطرم نیست اما از دوستان بخش کنسولی خواسته ام تا فهرست را برای انتشار ارائه کنند.
وی در مورد ملی بودن این تصمیم و اینکه آیا شورای عالی امنیت ملی یا سپاه یا اطلاعات یا نهادهای دیگر نیز درگیر این امر بوده اند ، اظهار داشت : اینکه گفتم تصمیم ملی نباید اشتباه برداشت شود زیرا این یعنی تصمیم جمهوری اسلامی ایران جهت منافع خودش بوده و ربطی به متقابل بودن امر ندارد و یک طرفه است . یعنی مبتنی بر توافق با کشورهای دیگر نیست . ما تصمیم گرفتیم برای تسهیل جهانگردی و اعلام صریح این موضوع که جمهوری اسلامی با اطمینان کامل به امنیت و ثبات خود دریچه های خود را باز می کند این کار را انجام دهد که هر کشوری قادر به انجام نیست ضمن اینکه این تصمیم علامت استقرار ، ثبات ، امنیت و نوع نگاه ایران به وضعیت کشور است.
جابری انصاری همچنین در خصوص برخی ادعاها مبنی بر تخلفاتی در سفارتخانه های کشورمان گفت : هر کس ادعایی می کند باید شواهد و دلایل خود را نیز ارائه نماید آنچه تا به حال اعلام شده فقط در مورد نمایندگی برزیل بوده که تیم ویژه بازرسی ما اعزام و معلوم گشت که گزارشات دقیقی وجود نداشته و بقیه حرف ها هم فقط ادعا بود.
وی در مورد میزان هماهنگی با وزیر خارجه و مشورت با ظریف در مورد مسائل سخنگویی تصریح کرد : سخنگو ، از طرف خود سخن نمی گوید بلکه سخنگوی وزارت خارجه و جمهوری اسلامی ایران است بنابراین به طور مستمر تبادل نظر وجود دارد و موارد حساس به دقت و کلمه به کلمه بررسی می شود .
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تاکنون شاهد تذکری از ظریف در مورد مسائل مطرح شده در نشست خبری یا موضع گیری ها بوده است یا خیر اظهار داشت : طبیعی است که گاهی اتفاق می افتد البته مورد ویژه و برجسته ای نبوده و گاه روی برخی تعابیر، خیلی موارد معدودی نظراتی داده اند اما در کلیت ، هم خودم چک می کنم و هم با کسانی که باید هماهنگ شود هماهنگی صورت می گیرد تا مواضع به درستی اعلام شود .جابری انصاری در مقام مقایسه سختی کار خود با کار خانم افخم ، سخنگوی سابق وزارت خارجه نیز گفت : فکر می کنم وضع سیاست خارجی ما مستمرا در حال کار روی مسائل مختلف است و راحتی وجود ندارد . در این ۳ ماه هیچ پنج شنبه و جمعه ای متعلق به خودم نبوده و تمام ایام شب و روز و گاهی نیمه شب یا بامداد مشغول آماده کردن موضع گیری هستم که شاید برای دیگران ملموس نباشد.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی در مورد کانال تلگرامی یاران سخن و میزان موفقیت آن اظهار داشت : فکر می کنم حتما باید از سازوکارهای جدیدتر استفاده کرد . شبکه های اجتماعی تاثیر گذاری خود را دارند و من هم سعی کردم در گروهی که مدیران و خبرنگاران رسانه های گروهی در آن عضو هستند سرعت خبررسانی و اطلاع رسانی موضع گیری ها را افزایش دهم تا کمی از وضعیت سنتی سابق خارج شویم که به هر حال تا حدودی موفق بوده اما هنوز کار زیادی دارد.جابری انصاری در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر اینکه مدیریت وزارت خارجه در زمان هایی که ظریف نیست چگونه است ؟ گفت : در تمام وزارت خارجه های دنیا این کار توسط دبیرکل یا پست دیگری در وزارت خارجه انجام می شود البته در ایران دبیرکل نداریم اما قائم مقام این کار را برعهده دارد ضمن اینکه وزیر چه بیرون باشد چه داخل به خاطر دنیای ارتباطات فعلی در لحظه می تواند ارتباط بگیرد و نظر بدهد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.