جنجالی‌ترین پروژه‌ی مترو منتظر تایید دولت

ساعت ۱۲ شب است، لودرها در چهارباغ عباسی اصفهان همچنان مشغول کارند. شهردار اصفهان می‌گوید: آن‌ها مشغول اجرای عملیات ساخت ایستگاه‌های خط «یک» مترو هستند و خطری آثار تاریخی شهر را تهدید نمی‌کند.لودرهایی که این روزها چنگال‌هایشان را به دل چهارباغ اصفهان فرو می‌برند، به گفته‌ شهردار اصفهان، «درحال ساخت ایستگاه‌های خط یک مترو هستند، نه خط دو، چون عملیات ساخت خط یک چند سال است که تمام شده».

مهدی جمالی‌نژاد تاکید کرد: خط دو مترو، همان مسیری که از زیر میدان امام (ره) گذر می‌کند و همیشه بحث‌های زیادی درباره‌ی آن مطرح بوده، خیلی وقت است متوقف شده و عملیاتی در آن انجام نمی‌شود و ساخت‌وسازهایی که درحال انجام است، به خط یک متروی شهری اصفهان مربوط می‌شود.
او احداث خط دو مترو اصفهان را به تایید دولت و نظر مسولان میراث فرهنگی کشور منوط دانست و گفت: سه مسیر برای خط دو مترو پیشنهاد شده، به جز مسیر قدیمی که از زیر میدان امام (ره) گذر می‌کند، یکی در شمال این محور و دیگری در جنوب آن قرار دارد، لازم است بررسی کنیم کدام یک از سه مسیر پیشنهادی کمترین تخریب را برای بافت تاریخی اصفهان به همراه دارد.
شهردار اصفهان افزود: تقریبا اقدامات کارشناسی انجام شده، نقاط قوت و ضعف این مسیرها نیز احصاء شده و حالا قرار است در جلسه‌ای با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و آقای سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این سه مسیر پیشنهادی را تخصصی به بحث و کارشناسی بگذاریم تا بهترین گزینه که کمترین تخریب را به بافت تاریخی اصفهان وارد می‌کند، انتخاب کنیم.

جمالی‌نژاد تاکید کرد: اگر دولت و سازمان میراث فرهنگی مسیر خط دو مترو را تایید کنند، ما کار را شروع می‌کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که شهرداری با توجه به وضعیت بافت تاریخی اصفهان، هنوز به این نتیجه نرسیده که کدام مسیر برای احداث خط دو مترو مناسب‌تر است؟ گفت: برای ما نظر میراث فرهنگی مهم است. ما درباره سه مسیر پیشنهادی هیچ اظهارنظری نمی‌کنیم، چون اگر این کار را انجام دهیم، قضیه چهارباغ پیش می‌آید، پس اجازه دهید هیچ اظهارنظری نکنیم، چرا که نظر دوستان میراث فرهنگی ارزش دارد.
وی در عین حال اظهار کرد: هر یک از این مسیرهای پیشنهادی مشکلاتی دارد، مثلا عبور خط مترو از یکی از این مسیرها، ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ها را بیشتر می‌کند و یا این احتمال می‌رود در یکی از این مسیرها به بافت تاریخی برخورد کنیم. ما اطلاعات کارشناسان را جمع کنیم تا در جلسه کشوری به نتیجه برسیم و مسیری انتخاب شود که کمترین آسیب را به بافت تاریخی اصفهان وارد کند و کمترین دغدغه‌ها را به همراه داشته باشد.

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان که یک طرف قضیه مترو اصفهان به حساب می‌آید و شهرداری اجرای عملیات مترو را نیز منوط به اظهارنظر آن‌ها دانسته، چند وقت پیش درباره سه مسیر پیشنهادی خط مترو اصفهان گفت: سه مسیر جایگزین برای خط دو در دفتر فنی میراث فرهنگی استان تأیید و برای تأیید نهایی به تهران ارسال‌ شده است، اما مسیر جایگزین نیز دارای ضوابط و شروط محکمی است و این‌گونه نیست پس از اعلام مسیر جایگزین، هر اتفاقی که خواست در آن مسیر رخ دهد، زیرا امکان دارد مسیر جایگزین از کنار آثار تاریخی عبور کند.
متروی اصفهان طبق آنچه شهردار این شهر می‌گوید، یکی از قدیمی‌ترین و البته جنجالی‌ترین پروژه‌های ساخت مترو در کشور به شمار می‌آید که بهره‌برداریِ فقط یک فاز آن، حدود ۱۴ سال طول کشید.
گذر مترو از چهارباغ عباسی که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌، یکی از موانعی بود که باعث شد عملیات آن با تاخیر به نتیجه برسد. آن زمان (۱۳۸۱) با این‌که مدیر وقت میراث فرهنگی اصفهان، می‌گفت؛ مخالفت خود را با عبور مترو از چهارباغ عباسی، حد فاصل میدان دروازه دولت تا سی‌وسه پل، در مکاتبات و جلسات مختلف به مقامات ارشد استان، استاندار و مقامات مسوول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرده و مسیر دیگری را موازی چهارباغ عباسی پیشنهاد داده، اما سازمان‌های نظام مهندسی اصفهان و قطار شهری اصفهان و حومه، عبور مترو از چهارباغ عباسی را تایید کردند.
بخش دیگری از مسیر شمالی جنوبی خط یک مترو از زیر زاینده رود گذر می‌کرد که گزارش سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در سال ۱۳۸۸، انحراف دستگاه حفاری تونل شرقی خط شمال به جنوب در نزدیکی سی‌وسه‌پل را تأیید کرد. تخریبی که احداث این خط مترو، آثار و بافت عهد صفوی اصفهان را تهدید می‌کرد باعث شد، بهره‌برداری بخشی از آن، زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص دهد. داستانی که شهردار اصفهان اکنون بیم آن را دارد در خط دو مترو نیز تکرار شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.