اعتراف بزرگ به همکاری عربستان و تروریست های القاعده در یمن

عربستان سعودی در حالی وارد دوازدهمین ماه تجاوز خود به یمن می شود که هنوز نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد و این روزها به درجه ای از درماندگی رسیده که به اعتراف بزرگ بی بی سی دست در دست گروه تروریستی القاعده گذاشته و با دشمنان تروریست های تکفیری یعنی انصارالله می جنگد.

شبکه بی بی سی عربی روز گذشته در گزارشی مستند در خصوص خطوط مقدم جنگ در تعز یمن اعلام کرد ما به شواهدی دست یافته ایم که نشان می دهد اخیرا و در یکی از نبردهای بزرگ ٬ نیروهایی از ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان همراه با عناصر القاعده در یک جبهه واحد ضد نیروهای انصارالله یمن می جنگیدند.
شبکه بی بی سی گزارشی مستند در مورد تعز یمن تحت عنوان 'تعز بین چکش و سندان ' تهیه کرده است و تیم کاری این مستند که از دوشنبه شب پخش آن آغاز شده ٬از خطوط مقدم جبهه در نزدیکی شهر تغز یعنی جایی که نیروهای اماراتی ، سودانی و افراد مسلح وابسته به القاعده حضور دارند ، بازدید کرده است.
بی بی سی عربی در ادامه گزارش داد سازمان القاعده در جنوب یمن حضور دارد و تلاش می کند حضور خود را در یمن تقویت کند .

القاعده در یمن 
ابومصعب السوری(عمر عبدالحکیم) که یکی از مهم ترین و بارزترین نظریه پردازان القاعده به شمار می آید ، در کتابی درباره ی یمن نوشت: «یمن دژ جهان عرب» است.
وی درکتابش آورده است : وضعیت کوهستانی و مستحکم یمن، آنجا را تبدیل به دژ طبیعی رفیعی برای همه ی اهالی جزیره العرب، بلکه می توان گفت دژی برای کل خاورمیانه تبدیل کرده است. اینجا پایگاهی است که اهل آن و مجاهدین آن می توانند به آن پناه ببرند و این چیزی است که در تاریخ نظامی یمن هم ثابت شده است.
بر اساس آنچه در این کتاب آمده و سران القاعده نیز آن را پذیرفته اند ، طبق این طرح ٬ سرزمین یمن باید به محل کلید خوردن اکثر عملیات های نظامی در عالم اسلامی تبدیل شود .
کارشناسان ٬ شاخه ی القاعده در یمن را سرسپرده ترین شاخه ی القاعده و همچنین پایبندترین آن ها نسبت به اصول سازمان جهانی القاعده و اهداف آن به شمار می آورند تا جایی که گفته می شود «اگر القاعده در یمن نباشد، در کل دنیا هم وجود نخواهد داشت.» کما اینکه ریشه ی خاندان خود بن لادن هم به شهر حضرموت یمن می رسد که در سال ۱۹۳۰ میلادی به عربستان مهاجرت کردند. 
از دیگر نشانه های اهمیت یمنی های القاعده می توان به این اشاره کرد که این ها از مهم ترین همراهان بن لادن و جزو حلقه ی محدود نزدیکان وی بودند. یکی از افراد این حلقه ی محدود، ناصر الوُحیشی است که او وزیر خاص بن لادن و دارای طرز تفکر خشن و خونریزانه بود.

حمله عربستان به یمن 
عربستان و چند کشور عربی دیگر ششم فروردین سال جاری برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن به حکومت ، حملات گسترده ای ضد این کشور آغاز کردند و باور آن ها در ابتدا این بود که با حملات گسترده طی تنها چند هفته ٬ یمنی ها را به زانو در می آورند و به تمام خواسته های خود در این کشور فقیر عربی می رسند اما حال که به دوازدهمین ماه آغاز این حمله نزدیک می شویم ، می بینیم که آن ها به هیچ یک از اهداف خود نرسیده اند.
آن ها هدف از حملات خود به یمن را بازگرداندن هادی به قدرت ، خارج کردن نیروهای مردمی و همچنین نیروهای انصارالله از شهرها و مناطق مختلف یمن و تسلیم شدن آن ها اعلام می کردند اما با گذشت حدود ۱۱ ماه هیچ یک از این اهداف محقق نشده و در مقابل هزاران یمنی به خاک و خون کشیده شده و زیرساخت های این کشور فقیر عربی را ویران کرده اند و این بار می بینیم آن ها برای رسیدن به اهداف خود دست به دامن تروریست های القاعده شده اند .
خطر القاعده یمن برای تاج و تخت چیزی است که حاکمان ریاض به خوبی آن را درک می کنند، کما اینکه خود بارها در تریبون های عمومی با اشاره ی تلویحی به نیروهای القاعده اعلام کرده اند: تروریسم از یمن بر می خیزد و به عربستان سعودی منتقل می شود اما با وجود همه این ها ، ظاهرا حاکمان کنونی عربستان بر اساس ایده ' هدف ، وسیله را توجیه می کند ' به نتیجه رسیده اند که با وجود حملات گسترده هوایی و استفاده از تجهیزات پیشرفته جنگی در یمن ، بدون کمک نیروهای مزدور در داخل نمی توانند موفقیتی در مقابل یمنی ها داشته باشند کما اینکه کارشناسان نظامی یمن را به دلیل شرایط جغرافیایی و انسانی آن، باتلاقی بسیار خطرناک برای نیروهای مهاجم دانسته بودند .اینگونه است که می بینیم آن ها از مزدوران بلک واتر ، مزدوران سودانی و دیگر کشورها استفاده می کنند و در عین حال دست به دامن سازمان تروریستی تکفیری القاعده شده اند.
محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اخیرا گفت: عربستان و متجاوزان کمک هایی ازطریق هوایی و دریایی برای تروریست های القاعده و داعش ارسال می کنند.
وی افزود: عربستان وامارات همچنان کمک های مالی و تسلیحاتی از طریق هوایی و دریایی به تروریست های القاعده و داعش می رسانند و این حمایت ها و کمک ها باعث تسلط این گروه های تروریستی تکفیری بر برخی بخش های جنوبی یمن و از جمله استان حضرموت شده است.
البخیتی تاکید کرد در صورت توقف تجاوز عربستان به یمن و توقف کمک رسانی به گروه های تروریستی ، ارتش و کمیته های مردمی خود به تنهایی قادرند طی دو هفته القاعده وداعش را از جنوب این کشور پاکسازی کنند.
پایگاه خبری راشا تودی نیز نوشت: اکنون با وجود انکار غربی ها، تردیدی وجود ندارد که گروه های تروریستی وابسته به داعش و القاعده از جمله جبهه النصره، جیش الفتح، احرار الشام و غیره با هدف تغییر رژیم ٬ توسط آمریکا و هم پیمانانش مسلح و به سوریه وارد شده اند. اگر این مساله در مورد سوریه صدق کند، در مورد یمن نیز صحت خواهد داشت. در واقع، این ارتباط پنهانی در یمن به مراتب آشکارتر شده است.
پایگاه خبری آنتی وار نیز در گزارشی با همین موضوع نوشت: تعز محور اصلی جنگ عربستان طی ماه های گذشته بوده است اما آن چه که پیداست این جنگ تاکنون در تعز نتیجه ای برای عربستان نداشته است. استیصال ائتلاف ضد یمن برای پیشروی در این شهر احتمالا نقش مهمی در ورود ناگهانی تروریست های القاعده و پیوستن آن ها به این جنگ علیه کمیته های مقاومت مردمی یمن داشته است.
کارشناسان سیاسی پیش از این در خصوص قدرتمند شدن القاعده در یمن هشدار داده و نیروهای انصارالله یمن نیز در چندین جبهه وارد جنگ با آن ها شده بودند .در این میان حکام عربستانی با اینکه در حرف خود را دشمن القاعده معرفی می کنند ، اما عملا از آن ها حمایت کرده و باعث تقویت آن ها می شوند و حال شبکه انگلیسی بی بی سی فیلم مستندی در این خصوص تهیه کرده و صراحتا اعلام می کند نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در جبهه هایی همراه با نیروهای القاعده ضد نیروهای انصارالله می جنگند و در این میان بعید به نظر می رسد که هیچ گونه هماهنگی میان آن ها و القاعده و آن هم در یک جبهه واحد و ضد یک دشمن واحد نباشد .
این همکاری و اشتراک اهداف ، نشان می دهد سر و صداهای عربستانی ها مبنی بر دشمنی با سازمان های تروریستی مانند القاعده و داعش چیزی جز یک ژست سیاسی نیست ؛ هدف آن ها تنها این است که به اهداف سیاسی داخلی و منطقه ای خود برسند و در جامعه بین الملل خود را افرادی میانه رو و مخالف خشونت و ترور نشان دهند و این در حالی است که بنابر گفته های عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر سرشناس فلسطینی ساکن لندن ، بر اساس برخی نظرسنجی های انجام شده در عربستان ،به دلیل برنامه های آموزشی خاص حاکم بر آموزش و پرورش عربستان ، حدود ۹۰درصد از جوانان این کشور تفکرات تندروانه ، تکفیری و داعشی دارند و اینگونه است که برخی کارشناسان سیاسی می گویند همکاری عربستان با القاعده به هیچ عنوان عجیب نیست زیرا تفکرات وهابی با تفکرات سازمان القاعده تفاوت چندانی ندارد و حکام عربستان تنها به دلیل تلاش برای حفظ تاج و تخت خود است که ظاهرا از داعش و القاعده اعلام برائت می کنند .

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.