رییس کل بانک مرکزی توضیح می دهد:چرا نقدینگی در دولت یازدهم افزایش پیدا کرد؟

ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حجم نقدینگی کشور ۹۵۰ هزار میلیارد تومان است، توضیحاتی درباره علل رشد نقدینگی در دولت یازدهم مطرح کرد.

ولی الله سیف در همایش تبیین برنامه ششم توسعه و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:« پیش نیاز رشد اقتصادی آرامش و ثبات است و یکی از ضرورت های آن منطقی شدن نرخ تورم است.»
وی با اشاره به کنترل رشد نقدینگی و جهت دادن به تسهیلات اعطایی افزود:« بانک مرکزی تامین سرمایه در گردش واحدها را در اولویت قرارداده است، به طوری که سهم سرمایه در گردش از تسهیلات اعطایی به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.»
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: «در حال حاضر حجم نقدینگی کشور ۹۵۰ هزار میلیارد تومان است که منتقدان این حجم نقدینگی را با ابتدای کار دولت مقایسه می کند. این درحالی است که توجه نمی کنند ۶ موسسه اعتباری و ۴ بانک زیر چتر آماری بانک مرکزی قرار گرفته اند.»

سیف عنوان کرد: «رشد نقدینگی در پایان دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۲ درصد بوده است. این ۲۷.۲ درصد در شرایطی است که بانک مرکزی سیاست های انبساطی در پیش گرفته است.»
وی درباره تحریک تقاضا و تحرک بخشی به اقتصاد گفت: «بانک مرکزی ورود جدی به اقتصاد داشت و سعی کرد مشکل گردش مالی را حل کند. از آن جهت هم خطوط اعتباری برای بخش های تولیدی تعیین کرده است.»
رییس کل بانک مرکزی افزود: «رشد نقدینگی تحت تاثیر همه عوامل خود را نشان داده است. رشد نقدینگی در گذشته فقط به  دلیل پایه پولی بود، اما تنوع بخشی در خدمات بانکی باعث شده که این ضریب تغییر کند.»
سیف اظهار داشت: «قیمت نفت در سال های گذشته بشکه ای ۱۱۰ تا ۱۱۹ دلار بود اما شوک قیمتی نفت در آذر ۹۳ در خیلی از کشور ها آثار عمیقی در حوزه اقتصاد ایجاد کرد. اما کشور ما نهایت ثبات و آرامش را با توجه به مفاهیم اقتصاد مقاومتی داشته است.»
وی افزود: « نرخ برابری دلار در طول ۱۱ ماهه سال ۹۴ فقط ۵.۵ درصد افزایش یافته و دامنه نوسانات دلار به شدت کاهش یافته و قیمت ارز با وجود همه محدودیت ها از ثبات لازم برخوردار بود.»
وی متذکر شد: «نرخ برابری یورو به دلار ۱۰.۵ درصد عوض شده و دلار قوی تر شده است.»

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:« ما اعتقاد به ثابت بودن نرخ ارز نداریم چرا که صادرات و تولیدمان باید از آن منتفع شود.»
سیف با اشاره به نرخ رشد اقتصادی ادامه داد: «در سال ۹۳ نرخ رشد اقتصادی به ۳ درصد رسید. البته در فصل آخر سال ۹۳ به علت کاهش قیمت نفت روند افزایشی رشد اقتصادی ادامه پیدا نکرد، ولی بر اساس پیش بینی هایی که برای سال ۹۵ وجود دارد نرخ رشد اقتصادی ۵ تا ۷ درصد است. در شرایطی که رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف گذاری شده و تلاش می شود تحقق یابد.»
سیف تصریح کرد: «نظام بانکی ما دچار مشکلات ساختاری جدی است و یکی از اولویت های ما باید رفع اشکالات باشد.»
وی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان مطالبات غیر جاری بانک ها است عنوان کرد: « حدود ۴۵ درصد نظام دارایی بانکی منجمد است.»
سیف افزود: «در گذشته نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم بود، اما درحال حاضر نرخ سود بانکی بالا تر از نرخ تورم است که برای حرکت در جهت تولید، نرخ سود بانکی باید کاهش یابد. بانک مرکزی ظرف ۶ ماه گذشته اقدامات لازم را در این خصوص انجام داد. بر این اساس بانک ها و کانون بانک های خصوصی جلسه گذاشتند و تصمیم گرفتند نرخ سود بانکی را ۲ درصد کاهش دهند.»
وی یادآور شد:« همکاری خوبی از سوی سازمان مدیریت برای افزایش سرمایه بانک ها دولتی صورت گرفت. متوسط نرخ کفایت سرمایه در بانک های ما چیزی حدود ۴.۵ درصد است که پس از برجام اصلاح این موضوع نیاز است.»
رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: « تردید هایی برای برقراری ارتباط با بانک های ما وجود دارد. مطالبات غیر جاری بانک ها شناسایی نشده بود و سال ۹۳ به همه بانک ها اعلام شد قبل از برگزاری مجمع نشستی را با سهام داران داشته باشند و اطمینان از مطالبات مشکوک‌الوصول و ذخیره ها صورت گیرد و برای اولین بار رقم بالایی به بخش ذخیره بانک ها برگردانده شد.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.