خطرفروپاشی شنگن

خطر فروپاشی منطقه شنگن تحت تاثیر بحران بی سابقه مهاجرت در اروپا از مهمترین مسایلی است که اتحادیه اروپا در ماههای اخیر در نشستهای متعدد در سطوح مختلف مورد بررسی قرار داده است.

به نقل از رویترز از ژنو،‌ ‌در سال جاری ۹۷۳۲۵ نفر وارد جزایر یونان و ۷۵۰۷ نفر وارد ایتالیا شده اند.
در همین حال یک مرکز افکارسنجی آلمان هشدار داد فروپاشی احتمالی منطقه شنگن که بزرگترین منطقه تردد آزاد در اروپا محسوب می شود، می تواند پیامدهای فاجعه باری برای اقتصاد اروپا به همراه داشته باشد. 

خطرفروپاشی شنگن
خطر فروپاشی منطقه شنگن تحت تاثیر بحران بی سابقه مهاجرت در اروپا از مهمترین مسایلی است که اتحادیه اروپا در ماههای اخیر در نشستهای متعدد در سطوح مختلف مورد بررسی قرار داده است.
مرکز افکارسنجی برتلسمن، در گزارشی هشدار داد برقراری نظارت و کنترل در مرزهای کشورهای عضو شنگن می تواند هزینه های تولید و قیمت محصولات را در این منطقه افزایش دهد.
براساس این گزارش، سیل توقف ناپذیر آوارگان به سمت اروپا برخی از کشورهای اروپایی از قبیل آلمان، سوئد و دانمارک را مجبور کرده است کنترل و نظارت در مرزهای خود را تشدید کنند. 
این وضعیت موجب شده است برخی از رهبران اروپا درباره خطر روز افزون نابودی منطقه شنگن که نماد وحدت اروپا محسوب می شود، هشدار دهند.

سرگردانی در مرزهای مقدونیه و یونان
به دنبال تشدید محدودیت ها در مرز مقدونیه و یونان که صدها آواره را سرگردان کرده است پلیس یونان امروز سه شنبه انتقال آوارگان را از مرز دو کشور آغاز کرد.  
آوارگان که در پی تشدید محدودیت ها در مرز مقدونیه و یونان نتوانستند وارد مقدونیه شوند روز دوشنبه در شهر ایدومنی یونان سرگردان بودند.  اینگونه اقدامات به نگرانی ها درباره ورود آوارگان به یونان دامن زده است ؛ کشوری که همچنان مقصد موج فزاینده آوارگان از ترکیه است و امروز سه شنبه نیز یک هزار و ۲۵۰ آواره دیگر وارد آتن شدند.
در تحولی دیگر پارلمان اسلوونی روز دوشنبه با استقرار نیروهای ارتش این کشور در مرزهای خود به مدت سه ماه،‌ به منظور کمک به پلیس برای کنترل مرزهای برای جلوگیری از سیل ورود آوارگان موافقت کرد.  پیشتر براساس پیش نویس قانونی که در پارلمان بلغارستان به تصویب شد نیروهای پلیس بلغارستان – همانند اسلوونی و اتریش- می توانند در آینده از حمایت نظامیان برخوردار شوند.
 اتریش نیز قبل از آن اعلام کرده بود برای پیش گیری از ورود متقاضیان پناهندگی به این کشور کنترل گذرگاه های مرزی خود را با ایتالیا، اسلوونی و مجارستان افزایش خواهد داد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.