​تویوتا پریوس سفیر تکنولوژی کمپانی تویوتا

نسل چهارم تویوتا پریوس نقطه عطفی در تکنولوژی خودروهای هایبریدی محسوب می شود. پریوس جدید بر اساس نقاط قوت و دستاوردهای نسل پیشین خود با ایجاد معیارهای برتردر مصرف بهینه سوخت بزرگترین جهش را در تاریخ خودروهای هایبریدی داشته است.

نسل چهارم تویوتا پریوس نقطه عطفی در تکنولوژی خودروهای هایبریدی محسوب می شود. پریوس جدید بر اساس نقاط قوت و دستاوردهای نسل پیشین خود با ایجاد معیارهای برتردر مصرف بهینه سوخت بزرگترین جهش را در تاریخ خودروهای هایبریدی داشته است.
پریوس در مدل جدید خود با پاسخ گویی به نیازهای مشتریان خود موفق شده در طراحی بسیار قانع کننده عمل نماید و لذت رانندگی را برای طرفداران خود در بالاترین سطح به ارمغان آورد. شتاب و نرمی این خودرو یکی از نقاط برجسته اش محسوب می شود. علاوه بر این که یکی از بی صداترین خودروهای هایبرید در سطح جهان است که همین عامل آرامش قابل توجهی در رانندگی را به همراه دارد. فضای عقب به لطف بهره از جایگزاری باتری در زیر صندلی عقب فضای مناسبی را در صندوق عقب فراهم نموده است.
پریوس سفیر تویوتا در به ارمغان آوردن تکنولوژی، آرامش، تعلق به محیط زیست و ایمنی قابل توجه است. در مدل جدید این خودرو شاسی این ماشین به سبب افزایش ایمنی تقویت شده و علاوه برآن به منظور ارتقای ایمنی رادار پیشگیری از تصادف در کنار رادار کروز به لیست آپشن های این خودرو افزوده است. دیگر لوازم جانبی سیستم هایبریدی به منظور عملکرد بهتر ارتقا یافته است نیکل فلزی باتری جدید هایبریدی فشرده تر از مدل نسل قبلی است که به شارژ بهتر و دوام آن افزوده است.

میراث پریوس
در سال ۱۹۹۷ پریوس با شعار ” به موقع و برای کمک به قرن ۲۱ ام ” به عنوان اولین خودروی هایبریدی با توانایی تولید انبوه معرفی شد. این خودرو یکی از خودروهای جمع و جور در میان سدان های ۴ درب بود. که سوخت هایبریدی آن شامل یک موتور ۱٫۵ لیتری VVT-i با چرخه سوخت اتکینسون و ۳۳ کیلو وات موتور الکتریکی بود. که ۵٫۱ مصرف سوخت داشت.
این پکیج در نسل دوم و در سال ۲۰۰۳ با دستاوردهای قابل توجهی در قدرت و کارایی و بزرگتر از مدل قبلی خود مجداً طراحی شد. همچنین با بهبود باتری کوچکتر و سبکتر میزان مصرف سوخت را به ۴٫۳ کاهش داد و در میزان کاهش تولید Co۲  نیز بسیار مناسب عمل کرد.
اما سومین نسل پریوس در سال ۲۰۰۹ تولید شد که کاهش سوخت ۲۳% نسبت به مدل قبلی خود از بهترین عملکردهایش به شمار آمد.
در حالی که نسل اول پریوس معرفی موفقی از این خودرو داشت، نسل دوم با معرفی نسلی پیشرفته تر بیش از پیش این خودرو را مطرح کرد تا با معرفی نسل سوم این مدل به علت ایمنی خود و موفقیت در عملکرد هایبریدی به یکی از موفق ترین خودروها در بازار معرفی شد.
در ۱۸ سال نخست، پریوس به گونه ای پیوسته با تغییراتی کارامد موفق به جایگزاری مناسب خودروی هایبریدی شد و توجه و کمک به تمرکز صنعت و مصرف کنندگان در مورد خودروهای پاک با حداقل مصرف سوخت را به همراه آورد. در نهایت طی این سال ها، پریوس موفق به فروش بیش از  ۳٫۵ میلیون دستگاه شد که در نوع خود عملکرد بسیار چشم گیری بود به گونه ای که بخشی از بازار را در سگمنت خود در اختیار داشت. 
نسل چهارم تویوتا پریوس
پریوس در جدیدترین مدل خود گامی بسیار مهم به سمت محیط زیست برداشته است. در یک جمله می توان نسل جدید را این چنین توصیف کرد: ” خودرویی زیبا و پاک برای داشتن زمینی زیبا و پاک “. پریوس در این مدل بیش از پیش به رهبری در رأس همه خودروهای هایبریدی ظاهر شده است. کمپانی تویوتا در این راستا به شدت بر روی تکنولوژی هیدروژنی نیز تمرکز دارد.
اما این خودرو در نسل جدید خود مجهز به موتور ۱٫۸ لیتری  VVTi است که مجدد به منظور کارایی بیشتر طراحی شده است. موتور الکتریکی این خودرو که نیروی خود را از باتری جدید نیکل لیتیوم می گیرد نیز قدرت ۷۱ اسب بخار تولید می کند.
پریوس همانند سایر خودروهای شرکت تویوتا و به خصوص هایبریدی ها به دنبال ارتقاء و افزایش بهره وری همه جانبه است. در همین راستا پریوس با استفاده از چرخه اتکینسون (Atkinson cycle) که گازهای گرم خروجی را سرد کرده و به کاهش دمای موتور کمک قابل توجهی می کند، در این حالت احتراق خودرو در مقایسه با خودروهای معمولی به سبب پورت های ورودی افزایش می یابد. البته پورت مکش هوا مجدداً طراحی شده است که این کمک قابل توجهی به کاهش دمای موتور کرده است.
همانند دیگر سدان های تغییر یافته، تویوتا پریوس ۲۰۱۶ نیز  نسبت به مدل قبلی خود در طول و عرض تغییراتی داشته است. چراغ های جلویی این خودرو حالت اشکی سال ۲۰۰۴ خود را حفظ کرده است اما در بدنه خطوط جدیدی به آن اضافه شده که به بالا رفتن این خودرو به زیبایی بصری کمک شایانی کرده است.
چراغ های LED و چراغهای عقب هر دو کوچکتر و متمایز از مدل های فعلی بوده و رو به پایین کشیده شده اند. در مدل جدید، این خودرو با بهره گیری از معماری جهانی TNGA طراحی شده است. ارتفاع خودرو پایین تر آمده که این خود به مرکز ثقل این خودرو به میزان قابل توجهی افزوده است. همچنین استفاده از فولاد مقاوم در این خودرو تا ۶۰% به مقاومت آن اضافه کرده است. بهبود در سیستم تعلیق خودرو به کنترل و اداره این خودرو کمک کرده است. اگرچه که فضای داخلی خودرو برای مسافران به نسبت قبلی اندکی کوچک تر شده است اما مخزن سوخت آن از ۲۲ به ۲۵ مکعب ارتقاء یافته است.
  
طراحی جهانی و جدید تویوتا: ارتقاء در ایمنی، عملکرد، راحتی و تضمین لذت در رانندگی
مرکز ثقل در این مدل جدید تویوتا پریوس پایین تر طراحی شده است. همین امر سبب شده که ثبات این خودرو بسیار متفاوت شده و  نوسان آن به حداقل برسد. افزایش ضخامت و استفاده فولاد سبب شده تا این خودرو در ارزیابی ایمنی در سطح جهانی بسیار موفق و ارزنده عمل کند. از جمله تغییرات دیگر در مدل جدید، بهبود جایگزاری پدال و تنظیم فرمان سبب راحتی در رانندگی شده و در این جا باید به این امر اشاره کرد که پریوس در تست های متعدد و بین المللی صدا، یکی از موفق ترین و بی صداترین خودروها شناخته شده است.
در زمینه ایمنی پریوس به رادار ضد تصادف مجهز است که قابلیت پیشگیری از برخورد با خودرو و عابرپیاده را دارد. همچنین سنسور پارک به خوبی در زمان پارک خودرو به کمک رانندگان می شتابد. همچنین کمپانی در زمینه سنسور و دوربین نیز حساسیت ها را بهبود داده است. در ادامه ی بحث ایمنی این خودرو، باید به رادار نقاط کور اشاره کرد. استفاده از این رادار به رانندگان کمک می کند تا نقاط کوری که در آینه نسبت به ان دید ندارند از طریق این رادار و به وسیله هشدار به آن ها اعلام شود. و در نهایت آپشنHUD به رانندگان کمک می کند تا در حین رانندگی سرعت خودرو و اطلاعات ضروری از این دست را بر روی شیشه ببینند. فرمان این خودرو چرم بوده و قابلیت تنظیم دما را نیز دارد. همچنین پریوس جدید مجهز به ۴ چرخ الکترونیکی است که رانندگی در جاده های لغزنده را بسیار ایمن ومطمئن کرده است.
 
بازار
طی ۱۸ سال گذشته بازار خودرو بسیار متفاوت شده است آگاهی رو به رشد از مسائل زیست محیطی و نیاز به محافظت از منابع طبیعی نه تنها درک مردم از مسائل محیط زیستی را افزایش داده است بلکه توسط قوانین ملی و بین المللی نیاز به تولید کنندگان، برای کاهش گازهای گلخانه ای خودرو تقویت شده است. این تغییرات کمک کرده اند تا خودروهای هایبریدی تویوتا در بازارهای سراسر جهان فروش چشم گیری داشته باشد این روند به تعریف خودروهای هایبریدی در دیگر مدل ها نیز منجر شده است. علاوه بر آن تکنولوژی بر این اساس روز به روز در حال افزایش است.
خودروی هایبریدی کلید رقابت تویوتا در بازار مشابه است.۵۰% از فروش خودروهای غیر بنزینی و برقی در اروپا به خودروهای هایبریدی تویوتا اختصاص دارد.
پریوس مجهز به آخرین تکنولوژی هایبرید بوده و این خودرو با ارائه کارایی بی سابقه و عملکرد بی نظیر زیست محیطی ، در بازارهای مشابه از نقاط قوت بالاتری برخوردار است. کمپانی تویوتا معتقد است فروش خودروهای هایبریدی رفته رفته و بیش از پیش افزایش فروش خواهد داشت. توجه به محیط زیست و اتخاذ قوانینی که حمایت از محیط زیست و مبارزه با گازهای گلخانه ای را افزایش می دهد در این راستا بسیار مؤثر خواهد بود.
 
چه عواملی در ظاهر تویوتا پریوس تعیین کننده بوده است؟
پریوس به همان اندازه که در طراحی و تعریف امکانات خودرو موفق بوده است، در طراحی داخلی و خارجی خودرو نیز موفق عمل کرده است. طراحی آیرودینامیکی این خودرو بسیار چشم نواز بوده و در عملکرد آن تأثیر مستقیم داشته است.
طراحی پلت فرم این خودرو بر اساس طراحی جهانی تویوتا TNGA است. بر اساس اعلام کمپانی به منظور جوان پسند کردن هرچه بیشتر آخرین مدل این خودرو، مدت ها بر روی طراحی این خودرو بر اساس علائق جوانان تحقیق شد. سرپرست طراحان این خودروShunsaku Kodama با  ۴۳ سال سن جوان ترین طراحان در سال ۲۰۱۱ بود که توسط تیم جوان و پویای خود بنا به گفته ی خودش “تزریق نفس” کرد.
تغییر و طراحی مرکز ثقل پایین تر، ارتقای کیفیت شاسی و بدنه  در این خودرو تعلیقی پاسخگوتر را به همراه داشته است. به عبارت دیگر به کارگیری پنل فولادی با مقاومت بالاتر۶۰% به مقاومت و ایمنی این خودرو افزوده است. همچنین تلاش شده است که باتوجه به طراحی اشکی مانند چراغ های این خودرو و خطوط بدنه ظاهر عضلانی و اسپرتی هم در آن حفظ شود.
در مورد طراحی خودرو، فاکتوری که برای طراحان بسیار حائز اهمیت بوده است، سادگی و اجتناب از هرگونه آلودگی بصری در داخل این خودرو بوده است. به گونه ای که سرنشینان به ویژه راننده از تمامی امکانات برخوردار و به سهولت به آن ها دسترسی دارد بی آنکه شلوغی در ظاهر و کلیدها به گیج شدن منجر شود. به طور مثال پانل صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی در بهترین مکان جایگزاری شده است که دسترسی به آن برای کلیه سرنشینان میسر باشد.
صفحه نمایش دیگری با سایز ۴٫۲ اینچ و تمام رنگی، برای این خودرو تعریف شده است که با نزدیکی به راننده اطلاعات جانبی مانند سطح سوخت، کیلومترشمار، سرعت، متوسط مصرف سوخت، هرگونه هشدارشی و  دمای خارج و حالت درایو که پس زمینه آن باتوجه به حالت رانندگی آبی برای اکو، خاکستری برای عادی و قرمز برای قدرت را به خوبی در اختیار می گذارد.
علاوه بر طراحی ساده و منحصر به فرد، استفاده از قطعات باکیفیت برتر هم به طراحی داخلی کمک کرده است. داشبرد در طراحی داخلی بهبود چشگیری در قیاس با گذشته داشته است. سیستم صوتی این خودرو در کنار محاسن دیگر به وضوح کیفیت صدا را نمایان کرده است. پیشتر در مورد سکوت و ارامش این خودرو در داخل کابین به عنوان نمونه ای منحصر به فرد به آن اشاره شد. ارتقاء جایگذاری در صندلی راننده به طی مسافت های طولانی مدت با حداقل خستگی کمک کرده است و  نور داخل کابین این خودرو هم بسیار ستودنی است.
 
سیستم هایبرید جدید
باتری تویوتا پریوس نیکل لیتیوم است که در مقایسه با باتری های دیگر بسیار سبک تر و کارآمدتر است. پریوس با بازنگری مجدد در باتری هایبرید خود ۱۰% از اندازه کاسته اما در عوض ۲۸% به کارایی آن افزوده است. این امر باعث شده تا کاربران فضای بیشتری در صندوق عقب این خودرو داشته باشند. علاوه بر این راندمان موتور بنزینی خودرو از ۳۸٫۵ به ۴۰ درصد افزایش یافته است. بازنگری در سیستم های ورودی و خروجی همچنین باعث تنفس بهتر شده است. به منظور کاهش دمای موتور یک ماژول خنک کننده و همچنین یک شاتر مشبک پشت رادیاتور قرار گرفته که به طور خودکار زمانی که ورود هوا الزامی نباشد بسته شده و به صورت کامل باز نمی شود. بهبود بدنه آیرودینامیکی، در صرفه جویی سوخت مؤثر بوده است.
اما موتور پریوس جدید ۱٫۸ لیتری VVTi مجهز به سیستم سوخت اتکینسون  است که همانطور که پیشتر هم اشاره شد موجب عملکرد بالاتر شده است. حداکثر خروجی موتور ا ۹۸ اسب بخار است.  شایان ذکر است عملکرد سوخت رسانی این خودرو در مقایسه با مدل های پیشین بسیار بهبود یافته است. باتری نیکل هایبرید هم در مقایسه با نسل قبل کوچکتر اما کاراتر شده است.
 
تکنولوژی امروز و آینده
از زمان راه اندازی نسل اول پریوس در ژاپن در سال ۱۹۹۷  عنوان سفیر تکنولوژی کمپانی تویوتا را به خود اختصاص داد. این خودرو در تولید تمامی نسل های خود پیشرفت و معرفی تکنولوژی های کاراتر از پیش را با خود به ارمغان آورده است. در حقیقت پریوس تولید شد تا حیات پیشرفت و تکنولوژی را تضمین کند.
از تکنولوژی های به کار رفته در این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رادار ضد تصادف
این خودرو با استفاده از یک رادار موج میلیمتری مجهز به تشخیص عابر پیاده و دوربین تمام مدت به محاسبه موانع پرداخته و در صورت تشخیص خطر و عدم کاهش سرعت به راننده به طور خودکار هشدار داده و در صفحه نمایش هشدار را اعلام می کند. اگر سیستم تشخیص دهد که امکان تصادف با یک وسیله نقلیه یا عابر پیاده بسیار بالا است، ترمز به صورت خودکار برای کمک به جلوگیری از برخورد و یا کمک به کاهش تاثیر برخورد اعمال می شود.
کروز کنترل
این سیستم کمک می کند تا از طریق همان رادار موج میلیمتری به تنظیم صحیح و ایمن خودرو و تطبیق سرعت با خودرو مقابل کمک شود به این صورت که اگر فاصله ایمنی با خودرو مقابل کاسته شود از سرعت کروز ست شده کاسته و پس از بر طرف شدن و اطمینان در فاصله، مجدداً سرعت با کروز ست شده تطابق می یابد.
تنظیم نور بالای اتومات
از طریق دوربین جلویی خودرو و به منظور ایمنی در برابر خودروهایی که از روبه رو در حال حرکت هستند، نور بالای خودرو به صورت خودکار به پایین تغییر می کند.
کمک در مسیر
این امکان نیز از طریق دوربین ها میسر است و به راننده کمک می کند تا زمانی که در حال حرکت است از روی خط های جاده بهترین مسیر را به راننده نشان دهد و در صورت نزدیک شدن خودرو یا امکان خارج شدن خودرو از مسیر از طریق صفحه نمایش و هشدار به راننده اطلاع رسانی می کند.
 
رادار نقاط کور جانبی و عقب
از طریق تجهیز این خودرو به رادارهای جانبی و عقب راننده قادر است که به درستی به تصمیم گیری های آنی در زمانی که خودروها به آن، چه در طرفین و چه در عقب، درست درجایی که راننده در آینه با نقاط کور روبه رو است بپردازد. سنسور پارک عقب هوشمند  به رانندگان کمک می کند تا رد مکان هایی که امکان مانور و پارک بسیار اندک است، مانند پارکینگ ها، راننده به راحتی و با بهره از این امکانات به پارک خودرو بپردازد.
 
سیستم هوشمند پارک
این سیستم به راننده کمک می کند تا پس از قراردادن خودرو در فضای خالی برای پارک، خودرو از طریق سنسورها و دوربین ها به آهستگی خود را در فضای خالی برای پارک قرار دهد.
 
صفحه نمایش چندگانه
صفحه نمایش این خورو به صورتی طراحی شده است این صفحه نمایش ۴٫۲ اینچ و تمام رنگی است . بخش سمت راست سرعت، سطح سوخت و دیگر داده های اولیه را ارائه می دهد و بخش سمت چپ یک صفحه نمایش چندگانه که در آن راننده می تواند محتوای مورد نظر را با استفاده از یک سوئیچ بر روی فرمان انتخاب کند.
 
هدآپ دیسپلی رنگی
برای اولین بار در یک خودرو تویوتا، پریوس مجهز به هدآپ دیسپلی رنگی است. محتوایی شامل سرعت خودرو، وضعیت شارژ باتری، وضعیت سیستم هیبریدی، کنترل تطبیقی کروز و اطلاعات ضروری از این دست به صورت رنگی در بخش پایینی شیشه جلو مقابل چشم راننده بدون این که وی چشم خود را از شیشه بردارد ظاهر می شود.
در مجموع پریوس در نسل چهارم خود بیش از پیش بهبود یافته است. این خودرو یکی از انطباق پذیرترین خودروها با محیط زیست به لحاظ آلایندگی بوده و در مجموع از زمان معرفی تا فروش راه همواری را در زمینه فروش سپری کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.