روسیه به ایران ۲ میلیارد یورو وام می دهد

معاون وزیر دارایی روسیه بر آمادگی کشورش برای واگذاری وام به ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «روس بالت» روسیه، استورچاک افزود: یکی از سه مساله ای که هنوز در مورد واگذاری وام به ایران مورد توافق قرار نداده ایم، تنظیم حقوقی توافق های به دست آمده است و این مساله بحث جداگانه دارد.
آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی روسیه و ایران به تازگی اعلام کرد که بانک روسی «ونش اکونوم بانک» در حال تنظیم موافقت نامه ای را برای واگذاری دو میلیارد یورو وام به ایران است.
علاوه بر آن وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: موافقت نامه ای برای واگذاری وام پنج میلیارد دلاری صادراتی دولتی به ایران در حال تنظیم است.
مسکو و تهران از چند ماه پیش برای واگذاری وام ۵ میلیارد دلاری به ایران برای اجرای طرح های اقتصادی و صنعتی با مشارکت روسیه مذاکره می کنند و این موضوع در جریان دیدار سه ماه پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران هم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
ایران و روسیه روز بیستم بهمن ماه پروتکل سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی مشترک میان دو کشور امضا کردند که در آن واگذاری وام به ارزش دو میلیارد یورو پیش بینی شده بود.
این پروتکل در جریان دیدار «محمد خزاعی» معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران و «سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی روسیه امضا شد و در این سند ۱۵ بندی میان ایران و روسیه گشوده شدن اعتبار صادراتی دولتی برای پروژه های اقتصادی و صنعتی پیش بینی شده است.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران و معاون وزیر دارایی روسیه در این دیدار بر توسعه همکاری های دوجانبه در عرصه های اقتصادی و لزوم مشارکت بیشتر و تلاش در این زمینه تاکید کردند.
دو طرف در مورد تامین مالی طرح های صنعتی و مشارکت برای تامین منابع مالی آن میان دو کشور گفت و گو و تبادل نظر کردند.
محمد خزاعی در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: مذاکرات با طرف روس صرف نظر از مباحثی که در آن مطرح و مورد بحث قرار گرفت آغازی برای همکاری های آینده ایران و روسیه در حوزه های مختلف بود.
«علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که به تازگی به مسکو سفر کرده است در پایان دیدار خود در جمع خبرنگاران با اشاره به قراردادهای توافق شده میان دو کشور گفت: در زمان حاضر در زمینه های مختلف حدود ۴۰ میلیارد دلار قرارداد همکاری میان مقامات دو کشور پاراف شده که در انتظار تامین اعتبار از سوی طرف روسی است.
وی افزود: البته در ملاقات های انجام شده با مسئولان عالی دولت و همچنین رئیس جمهوری روسیه قول های مساعد در جهت تامین اعتبارات مورد نظر داده شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.