چند ده پیامک به نمایندگان، از ۰۹۱۵/ مشهد، مقر فرماندهی مخالفان دولت؛ از دی ۹۶!

باز هم شهر مشهد؛ ای نبار که نه تریبونی در کار است و نه تجمعی که آغازگر تجمعات سراسری در کشور باشد و سر به اغتشاش بگذارد، بلکه ماجرای چند صد پیامک است که به شماره نمایندگان مجلس ارسال می‎شود تا جنجال جدیدی را از شمال شرق کشور مدیریت کند.

در هفته‌ای که گذشت نمایندگان مجلس مشغول پهن کردن طومار اعتراضی خود در صحن علنی بودند. طوماری که می‌گفتند در مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی منع تامین مالی تروریسم، هزاران امضا دارند و به واسطه آن می‌خواستند بساط تازه‌ای را در پارلمان به راه اندازند. اگرچه این نمایش با تشر علی لاریجانی پایان یافت اما ماجرای مرموز دیگری هم در جریان بود؛ ماجرایی که باز هم پای مشهد را به میان آورد.
پیامکی از دیار مشهد
درست زمانی که قرار است مهمترین لوایح برای تغییر وضعیت ایران در بازارهای بین‌المللی و مبادلات پولی- بانکی به رای نمایندگان گذاشته شود، همان شیوه در دستور کار جریان مخالف قرار می‌گیرد. مخالفان «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی منع تامین مالی تروریسم» برای از دستور خارج کردن لایحه‌ای که می‌توانست ایران را به موقعیت سبز در FATF هدایت کند، دست به دامن ارسال پیامک شدند. شیوه‌ای که حداقل در این مورد آن‌ها را به یک رضایت نسبی رساند و توانست این لایحه را برای دو ماه مسکوت بگذارد.
اما اینکه این پیامک از کجا و با چه هدفی به‌دست نمایندگان رسید، خیلی زود از حالت معماگونه خود خارج شد. علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی اعلام می کند: از گزارش پیامک‎های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد، مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است. حلقه اولترا-افراطی که از کره شمالی برای ایران تصور بیشتری ندارند.
اما این تنها رحیمی نبود که انگشت اشاره مرکز ارسال پیام‌ها را به سمت مشهد گرفت. علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم گفته است: «بیشتر پیامک‌های ارسالی برای من هم از مشهد و خراسان بود.» قاسم میرزایی نیکو نیز در این رابطه گفت: پیامک‌ها برای همه نمایندگان ارسال می‌شد آن هم با پیش‌شماره‌های مختلف. او با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از آن‌ها پیش‌شماره ۰۹۱۵ داشت که مشخصا مربوط به مشهد است و برخی هم ایرانسل بود، درباره مضمون آن‌ها گفت: بیشتر این پیامک‌ها مضمونی تهدیدآمیز و البته توهین‌آمیز داشت و حتی در برخی موارد من به برخی از این پیامک‌ها جواب دادم اما آن‌ها فحاشی را آغاز کردند.
از تکذیب مشهدی‌های پارلمان تا سابقه اغتشاشات ۱۹ دی
با وجود تایید تعدادی از نمایندگان مجلس، مشهدی‌های پارلمان به هیچ روی حاضر به پذیرش این موضوع نبودند. چه آن‌که برخی از آنان تماس تلفنی خبرنگار ما را  نیمه‌کاره قطع کردند و از پاسخ‌گویی طفره رفتند و چه آن‌که اساسا هرگونه ارسال پیامک تهدیدآمیز را تکذیب کردند.
اما این طفره‌رفتن‌ها و تکذیب‌کردن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دیگر باور کردن خبری که حامل آشفته‌سازی فضای سیاسی از دیار مشهد باشد، خیلی سخت نیست. شاهد این مدعا هم اتفاقاتی است که در دی ماه سال گذشته رخ داد. سفر اسحاق جهانگیری به خراسان رضوی و شهر مشهد، عده‌ای فرصت‌شناس را راهی خیابان‌های مشهد کرد تا ورود معاون اول رئیس‌جمهور را غنیمت شمرده و به بهانه اعتراض به روشن نشدن وضعیت موسسات مالی اعتباری، در مخالفت با دولت شعار دهند. هرچند آن‌ها که سازماندهی این اعتراضات را برعهده داشتند ابتدا قصد کرده بودند گردهمایی سپرده‌گذاران را برهم بزنند اما سررشته کار از دستشان در رفت. خیلی زود تجمع‌کنندگان به افرادی خشمگین بدل شدند که اعتراض از وضع معیشتی را به مسائل دیگری از جمله آزادی‌های اجتماعی و سیاسی بسط دادند و با حضور نیروهای انتظامی و تلاش‌ برای حفظ امنیت شعارهای تندتر و ساختارشکنانه‌ای سر دادند.
همین اقدام سرآغازی شد برای تجمعاتی که کم‌کم اکثر نقاط کشور را به تسخیر خود درآورد. تجمعاتی که خیلی زود به اغتشاش تبدیل شد و طبق آمار وزیر کشور در نتیجه آن حدود ۵هزار نفر بازداشت شدند؛ ۹۰ تن از پرسنل نیروی انتظامی مضروب و مجروح شدند و اعتراض‌ها در ۴۲ شهر به درگیری منجر شد.
پایتخت مخالفان دولت در مظان اتهام
در آن ایام کسی ابایی نداشت از اینکه بگوید زبانه آتش تجمعاتی که یک به یک شهرهای ایران را درگیر خود می‌ساخت، پیامد اقداماتی است که در مشهد شکل گرفته بود. جایی که پایتخت مخالفان دولت نام دارد و تریبون‌هایش تنها یک جهت را بلد است و آن تاختن به دولتمردان است. با این تفاصیل اما وارد نمودن اتهام به مقاماتی که در مشهد حضور دارند کار ساده‌ای نبود. هرچند در این میان برخی سعی داشتند که مسبب این اقدامات را محمود احمدی‌نژاد و حلقه نزدیک به او بدانند، اما خیلی زود نام سیداحمد علم‌الهدی به میان آمد.
در همان روزها بود که خبری مبنی بر تذکر شورای عالی امنیت ملی به امام جمعه مشهد منتشر شد که خیلی زود واکنش او را در پی داشت. علم‌الهدی در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، تمامی اتهاماتی که به او در زمینه مدیریت اعتراضات در مشهد نسبت داده شد را شائبه‌ای بیش ندانست و از سوی دیگر هم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: شایعه منتشر شده در فضای مجازی در مورد جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی و تذکر به یکی از شخصیت‌های کشور صحت ندارد و لازم است رسانه‌های گروهی با حفظ هشیاری از انتشار شایعات اختلاف‌برانگیز خودداری کنند.
در این میان اگرچه اکثر دولتمردان و علی‌الخصوص شخص رئیس‌جمهور و معاون اول وی، اسمی از شهر مشهد نمی‌آورند اما با این حال اغتشاشات دی ماه گذشته را سازماندهی شده از سوی برخی مخالفان خود می‌دانستند. مخالفانی که همه به خوبی می‌دانند مقر سرشناس‌ترین آن‌ها به‌ویژه دو رقیب انتخاباتی روحانی در شهر مشهد است.
هشدار علم الهدی در روز عید فطر
مساله پیامک‌هایی که با پیش‌شماره ۰۹۱۵ در صفحه گوشی نمایندگان مجلس آن هم در زمان رسیدگی به یکی از مهمترین لوایح دولت ظاهر شد، می‌تواند تحقیقات را در مورد مقر فرماندهی تکمیل کند. تحقیقاتی که البته بخش مهمی از آن در روز عید فطر تکمیل شد.
آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های این روز، FATF را به عنوان مهمترین موضوع مورد بحث خود انتخاب کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: حواستان جمع باشد که در تاریخ اسم‍‌‎تان دنبال مملکت‌فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت‌فروشان بودید. این‌جا جمهوری اسلامی است. این مردم خون دادند تا شما به مجلس رفتید. این حکومت با حکومت قاجار و پهلوی فرق دارد.
آیا هشدار علم‌الهدی شبیه همان پیامی نیست که به گوشی نمایندگان ارسال شده است؟

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.