روسیه صادرات گاز به ترکیه را کاهش داد

روسیه تحویل گاز به بخش خصوصی ترکیه را ۱۰ درصد کاهش داده است. این به مفهوم کاهش یک میلیارد مترمکعبی در صادرات گاز روسیه به ترکیه در ظرف یک سال خواهد بود.

روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه هم به بخش دولتی و هم به بخش خصوصی ترکیه گاز می فروشد. بخش خصوصی ترکیه سالانه حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه می خرد که با اعلام گاز پروم در کاهش صادرات گاز به بخش خصوصی به میزان ۱۰ درصد، این رقم در بازه سالانه به ۹ میلیارد متر مکعب افت خواهد کرد.
روسیه در سال گذشته حدود ۲۷ میلیارد مترمکعب گاز به بخش دولتی ترکیه تحویل داده بود.
گازپروم این تصمیم را در پی اعتراض شرکت های ترکیه ای به کاهش نیافتن نرخ گاز صادراتی به این کشور اتخاذ کرده است.
گازپروم و شرکت های خصوصی ترکیه در خصوص کاهش نرخ گاز به توافق رسیده بودند ولی بعداز بروز بحران در روابط آنکارا – مسکو بر سر ساقط شدن یک جنگنده روسی توسط ترکیه در مرز سوریه در ماه نوامبر گذشته، روسیه یک سری اقدامات تنبیهی در مورد ترکیه به اجرا گذاشت که انصراف از کاهش نرخ گاز نیز یکی از این اقدامات می باشد.
شرکت های ترکیه می گویند: روسیه بدون اطلاع و توافق با آنها نسبت به لغو کاهش قیمت گاز اقدام کرده و به گازپروم اعتراض کرده اند.
شبکه خبر «ان.تی.وی» روز پنجشنبه گزارش داد: شرکت گاز روسیه (گازپروم) که پیشتر یک تخفیف ۱۰ درصدی در نرخ گاز صادراتی به بخش خصوصی ترکیه داده بود، از این تصمیم منصرف شده و فاکتوری که به شرکتهای ترک فرستاده با نرخ تعدیل نشده می باشد.
ان.تی.وی افزود: چون شرکت های ترکیه به این فاکتور اعتراض کرده و رقم مورد مطالبه را پرداخت نکرده اند، گازپروم نیز میزان صادرات گاز به این شرکت ها را ۱۰ درصد کاهش داده است.
آگاهان اقتصادی در آنکارا می گویند: با توجه به شرایط جوی فعلی مصرف گاز خانگی در ترکیه به میزان زیادی کاهش یافته و انتظار نمی رود کاهش یک میلیارد متر مکعبی تاثیری در موازنه عرضه و تقاضای گاز در ترکیه داشته باشد.
اما همین آگاهان از احتمال انصراف روسیه از تعدیل در نرخ گاز صادراتی به بخش دولتی ترکیه سخن می گویند.
ترکیه و روسیه در خصوص یک تعدیل ۱۲.۵ درصدی در نرخ گاز در پیش از بروز بحران در روابط خود به توافق رسیده بودند.
ترکیه از طریق دو خط لوله غربی سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز وارد می کند. 
روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه، افزون بر خط غربی، از طریق خط لوله موسوم به جریان آبی در بستر دریای سیاه نیز سالانه ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند. 
جمهوری اسلامی ایران بعد از روسیه دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه به شمار می رود که نزدیک به ۲۰ درصد تقاضای گاز ترکیه را تامین می کند. 
با توجه به تامین شدن بیش از ۴۰ درصد برق ترکیه از نیروگاه های گازی، پایداری در واردات گاز برای این کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است.
تاسیسات فعلی ترکیه امکان ذخیره گاز برای یک دوره دو هفته ای در این کشور را می دهد که از این نظر بروز وقفه در جریان گاز صادراتی به ترکیه، این کشور را می تواند با بحران جدی روبرو کند.
ترکیه به ویژه بعداز بروز بحران با روسیه موضوع ایجاد تنوع در منابع تامین گاز و تبدیل سوخت نیروگاه های حرارتی خود به سوخت ذغال سنگ از منابع داخلی را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.