انتخابات؛‌ جشن تکلیف سیاسی رای اولی‌ها

‌رای‌ اولی‌ها، نوجوانانی که به واسطه حضورشان در انتخابات، جشن تکلیف سیاسی‌شان را به انجام می‌رسانند و به خودباوری می‌رسند، چون به نظر و رای آنها نیز اهمیت داده می‌شود.

انتخابات حاصل خون هزاران شهیدی است که هدفشان برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است و می‌تواند مهمترین پشتوانه برای اداره امور کشور باشد، علاوه‌بر این فرصت سنجش اراده و انتخاب را به افراد می‌دهد، انتخابی که به دلیل دخیل بودن در سرنوشت جامعه، ارتقاء عزت و اعتماد به نفس فرد را فراهم می‌کند.
البته این احساس خوشایند همیشه در افرادی که برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کنند و «رای اولی» هستند، چند برابر است.‌
در ایران افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند، می‌توانند در انتخابات و این اجتماع سیاسی مشارکت داشته باشند، «شوق شرکت در انتخابات» و «حق رای دادن» از بسترهای رشد عقلانی نوجوان است، لذا نوجوانی که تاکنون مشغول به گذراندن دور‌ه‌های مختلف تحصیلی، ورزشی، اجتماعی و … بوده و از بینش سیاسی قوی برخوردار نیست، نیازمند راهنمایی‌های آگاهانه است تا در چالش تبلیغات سرگردان نشود و بتواند با قدرت تحلیل خویش، انتخاب آگاهانه انجام دهد.
راهنمایی‌های آگاهانه مستلزم بستر‌های لازم در جامعه است که بخشی از آن توسط مسئولین و بخشی توسط خانواده محقق می‌شود.
محمد رمضانی، کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اهمیت حضور رای اولی‌ها در انتخابات، اظهار کرد: انتخابات زیباترین جلوه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت است و بدون شک حضور همگان در این عرصه بسیار تاثیرگذار است، اما رای‌ اولی‌ها حلاوت و شیرینی دیگری دارد، رای خالص، بی شائبه و پرمعنا و پایه‌گذار می‌شود که نویدبخش آینده‌ای روشن برای جامعه اسلامی خواهد بود، به عبارتی می‌توان گفت رای‌ اولی‌ها، رای پاکی‌هایی هستند که به تکلیف سیاسی و اجتماعی رسیدند.
وی با اشاره به فرموده حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه «جوانان و نوجوانان امید و آینده من هستند»، افزود: نوجوانان و جوانان نگهبانانی هستند که در مقابل همه هجمه‌های دشمنان با حضور حداکثری و بالاتر از آن با عمل خود «نه» بزرگ را به دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی خواهند گفت، چراکه حضور حداکثری بیانگر وحدت و همبستگی ملت ایران در دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی است.
این کارشناس علوم سیاسی گفت: روشنگری، بیان حقایق و نشان دادن دورنما و هدفمندی جامعه به رای اولی‌ها به عهده همگان به ویژه والدین و نهادهای تاثیرگذار علی الخصوص صداوسیما و مطبوعات است.
رمضانی تاکید کرد: اهمیت حضور، انتخاب اصلح و تداوم پیگیری اصل حضور باید به رای اولی‌ها تفهیم شود که فقط رای دادن ملاک نیست زیرا از پس هر رای او، فردایی چهارساله است و فردایی که باید مطالبه شود و این خواست عمومی جامعه است.
مشارکت جوانان در عرصه‌های مختلف باعث افتخار ایران اسلامی بوده و تاریخ خود گواه این امر است که چگونه جوانان و نوجوانان این دیار چه آنان که رای اولی بودند و چه آنان که هنوز رای اولی نشده بودند، در مقابل گلوله تفنگ و تانک‌های دشمن سینه سپر کردند تا رای اولی‌های این عصر، در میدان جنگ نرم، هدف شوم دشمنان را نقش بر آب کنند و به آنها نشان دهند که عزت ایران در گرو مرد، زن، پیر و جوانی است که خلق حماسه‌های سیاسی، میراث ملی و در خونشان است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.