هزاران پناهجو ازتصمیم های متناقض اروپا درمانده شده اند

هزاران آواره جنگی درپشت مرزهای مقدونیه با یونان وده ها هزارمهاجر دیگر که دراروپا درجستجوی پناهگاهی هستند ازتصمیم های متناقض اتحادیه اروپا در رابطه با بحران مهاجرین درمانده وسردرگم شده اند.

چند هزارآواره جنگی که بیشتر آنها ازسوریه وعراق هستند در پشت مرزهای شمالی یونان با مقدونیه سردرگم مانده اند زیرا که حکومت اسکوپیه تعداد مهاجرین برای عبور از مقدونیه را به شدت کاهش داده است.
بنا به گزارش های دریافت شده ازرسانه های خبری بالکان، بیش از۳هزار وپانصد نفر از آوارگان جنگی درچند اردوگاه دریونان انتظاراجازه عبور ازمقدونیه را می کشند تا اینکه با رد شدن از دیگر کشورهای بالکان خود را به کشورهای شمال اتحادیه اروپا برسانند.
همچنین صدها نفر از مهاجرین به علت تظاهرات کشاورزان یونانی و متوقف شدن وسایل نقلیه از اتوبوس پیاده شدند و به طرف مرزهای مقدونیه پیاده حرکت کردند.
درچارچوب کنترل مرزهای کشورهایی که در مسیر عبور آوارگان جنگی درمنطقه بالکان قرار دارند اکنون اتریش وضعیت درمرزهای مقدونیه را برای اعزام نیرو، تجهیزات و کمک های بشر دوستانه به مقدونیه مورد بررسی قرار می دهد.
درحال حاضر درمرزهای مقدونیه ۷ پلیس اتریشی برای کمک به نیروهای مقدونیه در کنترل مهاجرین در این کشور مستقر هستند.
اختلاف نظرهای کشورهای اتحادیه اروپا و تصمیمات یک جانبه برخی از کشورها در منطقه بالکان که در مسیر عبور آوارگان قرار دارند موجب شده که بحران مهاجرین در این منطقه از اروپا گسترش پیدا کند.
کمیساریای سازمان ملل در امور مهاجرین نیز از اقدامات برخی از کشورها مانند؛ اتریش، اسلوونی ومقدونیه برای محدود کردن عبور آوارگان جنگی از کشورهای خود ابراز نگرانی کرده است و اروپا را به اتخاذ یک رویکرد هماهنگ شده و تقسیم مسئولیت برای بحران پناهجویان فرا خوانده است.
در کنفرانس تحت عنوان مدیریت مشترک مهاجرت که روز گذشته ( چهارشنبه) در وین برگزار شده بود و در آن وزیران کشور و یا امور خارجه کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، مونته نگرو، کرواسی، کوزوو، مقدونیه و اسلوونی شرکت داشتند هدف از آن هماهنگ کردن تصمیمات برای چالش های کنونی در بحران مهاجرین است که بیشتر کشورهای اروپایی گریبانگیر این مساله شده اند.
در این کنفرانس توافق شده که کشورهای بالکان محدودیت عبور آوارگان را به اجرا بگذارند و ماموران پلیس کشورهای مختلف برای محافظت از مرزها به خصوص در مرز های مقدونیه جهت کنترل عبور مهاجرین همکاری کنند.
همچنین در این کنفرانس بر ثبت نام، هویت و دیگر اطلاعات مربوط به پناهجویان به صورت یکپارچه و هماهنگ و امنیت در مسیر بالکان تاکید شد.
آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به رغم افزایش تعداد مهاجرین در فصل بهار گفت که صربستان در مرزهای خود دیوار کشی نمی کند و درهمین حال عامل ثبات باقی خواهد ماند و امنیت کامل شهروندان و قلمرو خود را حفظ می کند.
صربستان همانند گذشته آوارگان جنگی را که از مقدونیه وارد این کشور می شوند در مراکز پناهجویان در منطقه 'شید' در جنوب کشور می پذیرد و تسهیلات لازم از قبیل مواد غذایی، پوشاک در اختیار آنها قرار داده و همچنین در صورت نیاز مورد مراقبت های پزشکی نیز قرار می گیرند.
'پتار سیارتو' وزیر امور خارجه مجارستان روز پنجشنبه در خصوص سهمیه اجباری کشورهای اروپایی برای پذیرفتن آوارگان جنگی گفت که همه پرسی برنامه ریزی شده در مجارستان در باره سهمیه پذیرش مهاجرین تنها بر اساس پیشنهادات آینده اتحادیه اروپا در این مورد انجام می شود، زیرا که مجارستان قبلا مخالفت خود را با تصمیم قبلی اتحادیه اروپا برای سهمیه بندی مهاجرین در دادگاه اعلام کرده است. 
مجارستان که خود عضو اتحادیه اروپا است در باره بحران آوارگان جنگی موضعی متفاوت دارد و ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور ازهمه پرسی که در آن شهروندان مجاری در باره سهمیه بندی مهاجرین تصمیم بگیرند خبر داده است.
دولت مجارستان شدیدا با سهمیه بندی مهاجرین در کشورهای اتحادیه اروپا مخالف است.
اتحادیه اروپا در سپتامبر سال گذشته میلادی با اکثریت آرا به رغم مخالفت مجارستان و برخی از کشورهای اروپای شرقی عضو این اتحادیه تصمیم گرفت که طرح دو ساله ای برای پذیرفتن ۱۶۰هزار پناهجو که در حال حاضر دریونان و ایتالیا قرار دارند، اجرا کند. 
اسلوونی و مجارستان از طریق دادگاه تصمیم قبلی اتحادیه اروپا را برای سهمیه بندی آوارگان جنگی رد کردند.
پس از اعلام تصمیم اتریش برای کنترل شدید مهاجرین در مرزهای خود کشورهای بالکان که در مسیر عبور آوارگان جنگی قرار دارند نیز تصمیم هایی را اتخاذ کردند که ممنوعیت پذیرفتن مهاجرین افغان از جمله این اقدامات است.
گزارش های رسانه های بالکان حاکی از این است که مقدونیه در مرزهای جنوبی خود با یونان کنترل شدیدی را به اجرا در آورده و به مهاجرین افغان اجازه ورود نمی دهد و فقط مهاجرینی که از کشورهای سوریه و عراق هستند می توانند برای ادامه مسیر خود از مقدونیه عبور کنند.
اسلوونی نیز درمرزهای خود با کرواسی برای کنترل شدید بر عبور آوارگان جنگی تصمیم گرفت که ارتش را برای کمک به ماموران پلیس خود جهت کنترل مهاجرین اعزام کند و پارلمان این کشور پیشنهاد دولت لیوبلیانا را در این مورد با ۶۹ رای موافق تصویب کرد.
گفته شده است که ارتش اسلوونی در طی ۳ ماه آینده بر حسب نیاز ۲۰۰ تا ۸۰۰ نیرو برای کمک به ماموران پلیس خود در بخش هایی از مرز با کرواسی مستقر می کند.
اسلوونی با کرواسی ۶۷۱ کیلومتر مرز مشترک دارد که ۱۶۸ کیلومتر آن با سیم خاردار حصار کشی شده است.
بنا به اطلاع سازمان بین المللی درامور مهاجرین از اول سال جاری میلادی بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر غیر قانونی و آواره جنگی وارد یونان و ایتالیا شده اند.
کشورهای اتحادیه اروپا تصمصم دارند که در نشستی با ترکیه در هفتم ماه مارس امسال بر آنکارا فشار سیاسی وارد کنند تا از مهاجرینی که قصد عبور از دریای اژه را دارند ممانعت شود.
حمایت برخی از کشورها از گروه های تروریستی از جمله داعش به گونه های مختلف برای رسیدن به اهداف سیاسی یا اقتصادی افزون بر قربانی شدن هزاران نفر موجب آواره شدن بیش از یک میلیون نفر شده که اکنون اروپا قادر به پذیرفتن آنان نیست.
تصمیم های برلین و وین برای افزایش تدابیر امنیتی مرزی و جلوگیری از ورود آوارگان جنگی، معضل بزرگی برای کشورهای بالکان بوجود آورده و اسلوونی و کرواسی اخیرا اعلام کرده اند که اگر اتریش محدودیت ورود آوارگان را به اجرا بگذارد این دو کشور نیز مجبور به انجام چنین اقدام هایی خواهند شد.
میرو سرار نخست وزیر اسلوونی اخیرا گفته است که اگر اتریش محدود کردن تعداد پناهجویان را عملی کند، لیوبلیانا نیز همین اقدام را فورا در مرزهای خود با کرواسی به اجرا در می آورد.
با شرایط کنونی اروپا آوارگان و مهاجران با وضعیت دشواری برای رسیدن به جای امن در کشورهای اتحادیه اروپا یا دیگر کشورهای اروپایی مواجهند به خصوص مهاجران غیرقانونی که از کشورهای سوریه، عراق و یا افغانستان نیستند.
براساس آماری که از سازمان بشر دوستانه «نجات کودکان» در دست است، سال گذشته ۲۶هزار نوجوان بدون سرپرست وارد اتحادیه اروپا شده اند. 
همچنین گفته شده است که ۲۷ درصد از حدود یک میلیون آواره جنگی که طی سال ۲۰۱۵ وارد اتحادیه شده اند را نوجوانان تشکیل می دهند.
آماری که در ماه فوریه از طرف کمیساریای مهاجرین سازمان ملل و یونیسف و سازمان بین المللی در امور مهاجرین انتشار شده حاکی از این است که در ۶ هفته اول سال ۲۰۱۶ میلادی از ۸۰ هزار نفری که از شرق دریای مدیترانه گذشتند ۴۱۰ نفر غرق شدند. 
     

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.